Anmeldelse av The Sweetest Thing - Film (2002)

Bergenpuls
  Filmanmelderen.no
  3.3 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Unge kvinner leker ‘fuck boys’...

Publisert: [ 1. Oktober 2019 ]

Vi møter tre travle unge kvinner, som bruker all sin fritid på menn. Særlig Christina som fremstår som litt av en ‘man-eater’ og lever etter en gylden regel: Ikke let etter ‘Mr. Right’. Fokuser i stedet på ‘Mr. Right Now’. Sammen med venninnene Courtney og Jane er hun stadig på byen. De er på evig jakt etter nye ofre som dumpes neste morgen. Christina er den mest frilynte av venninnene, mens Courtney vil overbevise dem begge om at de bør en gang begynne å date kun en mann om gangen Men så en kveld smeller det. På en av deres vante discoturer møter Christina en mann hun blir uendelig fascinert av. Han heter Peter og hun er havnet i 'uløkka' og blitt forelsket...

Denne filmen kom under en tid da Cameron Diaz var en heit eksportvare i romantiske komedier etter filmsuksessen med ‘Alle elsker Mary’. Her spiller Diaz rollen som, Christina, den overfladiske kvinnen som kun er ute etter seksuell nytelse og ikke noe mer. Eller det er det hun tror i alle fall, helt til hun får følelser for en kar. Hun er i begynnelsen iskald og menn hater Christina, fordi de føler seg brukt.

Man får ikke veldig sympati med de bortskjemte jentene først. De kommer rett inn på klubber, selv uten å stå i kø. De er vant til å få det akkurat som de vil. Den ene har store pupper, den andre er supersjarmfull, og den tredje er mer mellom de to. Den som skal være den superkjekke i filmen ser også alt for ordinær ut til å være smukkasen i filmen.

Filmen er litt småmorsom innimellom. Det er litt moro med den flaue penissangen. Den eldre damen er digg i den sangen. Det blir ogås mye snakk om penis og andre sex- og underbukserelaterteo humorpoenger. Det blir mye gags og andre rare ting digging foran kameraet, fordi manuset ikke har kommet opp med noe bedre. Da er det opp til skuespillerne å få frem noe gøy. Det blir også litt hjerteløs moro ut av bestefaren som ikke savner sin avdøde kone.

‘The Sweetest Thing’ er regissør Roger Kumbles andre spillefilm. Den første var suksessen Cruel Intentions. Denne filmen er hans syrlige og moderne vri på Choderlos de Laclos' berømte roman Les Liaisons Dangerous. Men denne filmen er ikke like gjennomført som Cruel Intentions, som overbeviste stort i forhold. Detter er mer som en standard romantisk komedie som begynner med iskladheten og ender opp så tradisjonelt som overhodet mulig.

Alt i alt er dette en film veldig midt på treet. Filmen har en viss sjarme og forsøker å fremstilles med en god porsjon ‘Girl Power’, men synes ikke filmen klarer å overbevise nok hele veien. Dette er på en måte mer en standard fuckboy-film, bare med unge kvinner istedet for unge menn i rollene. Cameron Diaz spiller okei i filmen og redder dette, sammen med Christina Applegate (Bundy og Anchorman), fra å ende opp i toalettskålen. Det er nesten som om rammehistorien og konseptet ikke virker helt ferdigstilt. Det er mye som er litt halvveis i denne filmen. Vitsene er heller ikke på topp og noen ganger er det litt for plumpe humorpoenger. Moralt er også alt for enkel: ‘Du må bli voksen jente!’.