Anmeldelse av Eight Crazy Nights - Film (2002)

5.3 IMDB ( Internet Movie Database )
  4.9 Rotten Tomatoes - publikum
  1.2 Rotten Tomatoes
| |

Jul med animert Sandler...

Publisert: [ 14. Desember 2019 ]

Vi møter Davey Stone som skal på ferie i hjembyen New England. Han er en svært grinete fyr som alltid tabber seg ut. Og etter at Davey havner i buret, foreslår Daveys gamle baskettrener at Davey kan sone gjennom samfunnstjeneste. Men selvsagt gjør Davey soningen til et mareritt for Whitney og ellers resten av byen. Men gjennom filmen får vi se årsaken til Davey dårlige innstilling og da ungdomskjæresten også dukker opp, er det håp om at Davey kanskje kan forandre seg gjennom julen...

Jeg var fan av Adam Sandler i tenårene og liker han okei nå også, men etter en del svært så labre titler de siste ti årene, så har hans stjernestatus sunket litt i min bok. Sandler gir stemmen til hovedrollefiguren og den animerte figuren ligner på Sandler. Han er en rølpete og småslem figur som danner fronten for all komedien i filmen sammen med en lav gammel kar med lite hår. En del av stemmene er alt for spisse og lyse til at jeg synes de passer helt inn, og da særlig den gamle mannen.

Det viser seg raskt at filmen fokuserer på komediesegmentet med en rekke scener i begynnelsen, inkludtert en lang rapescene som raskt setter den banale stemningen for filmen. Og slik vulgær humor er det mer av ut filmen. Men det er ikke all komedien som fenger like mye, kanskje fordi det meste av vitsene er av det svært pubertale slaget. Med andre ord matcher ikke humoren helt med meg, men filmen føles også ganske midt på treet reint humormessig, men er nok en joker for det rette publikummet.

Filmens tittel hentyder på Hanukkahs 8 dagers jødiske høytid hvor jødene i dag brenner lys i den åttearmede hanukka-staken, som kalles hanukkia. Festen varer i åtte dager, og kalles også ‘lysfesten’. Og filmen er en av de få som jeg har sett som beskriver denne høytiden, men det er også tid til mye jul i filmen. Filmen starter med at snøen laver ned i en amerikansk by og det blir mye jul i filmen, med en julestemning som virkelig er tilstede. Det vil si at du får reinsdyr, mye snø og masser av julepynt, julenisser og is og julekos. Men noe av den lavpannede humoren avvæpner noe av julestemningen. Men det blir mye snøfnugg som skaper en del kos sammen med det sjarmfulle tegnefilmjulen. Alt dette gjør at filmen fremstår som en ok julefilm i så måte.

Tegningene er variert fra det enkle til det litt småsterile, men det er den del detaljer i enkelte bilder. Det er litt forskjellige tegnestiler implementert i bildet. Alt er skapt som en typisk tegnefilm, men med bakgrunner som ikke alltid passer helt inn. Men det er likevel en viss helhet i produksjonen. Det er også litt variabelt hvor godt de tegnende scenene fungerer. Noen er gode og andre virker desto mer amatørmessige. Med andre ord vet jeg ikke hvor vellykket filmen egentlig er. Det er en del sanger implementert i filmen, så dette er også i musikalgaten, selv om sangene ikke tar veldig mye fokus.

Filmen var i mine øyne helt ok laget. Men jeg hadde litt problemer med den alt for barnslige humoren som preger filmen. Sangene er også litt for lange og ikke særlig minneverdig heller, med dølle tekster. Som tegnefilm fungerer dette dog bedre og dette er overraskende godt laget til å være en TV-film. Det viser seg at noen av animatørene har jobbet på ‘The Iron Giant’, men der ‘The Iron Giant’ var en film på høyden er dette virkelig ikke det. Dette er nemlig temmelig variabelt som film, med et manus som hadde fortjent langt bedre. Vil tro at filmen nok mest er dedikert til fans av Adam Sandler, og det betyr at om du ikke liker Sandler, så vil denne filmen synke raskt som en stor stein i en bunnløs sjø. Filmen har også et budskap å komme med mot slutten, som det alltid er i slike filmer, men det er ikke nok for meg til å legge min elsk på filmen. Jeg føler meg nesten litt snill når jeg kaster tre svak øyne etter filmen, men dette er nok mest ymtet på den yngre garde i tenårene.

[ Filmen kan sees på streamingtjensten Amazon Prime Video ]