Anmeldelse av Hamburger Hill - Film (1987)

blu-ray.com
  Thrillmesoftly.com
  FilmkikkPål
| |

Kommer litt i skyggen av Platoon...

Publisert: [ 6. Januar 2020 ]

Vi følger en gruppe amerikanske soldater under Vietnamkrigen, som i 1969 fikk i oppdrag å storme en ås. Det blir en langt verre og mer smertefullt oppdrag enn først ventet. Mange amerikanske soldater prøver å nå toppen og det blir en kostbar kamp for begge sider. Det blir noen voldsomme kamper om Hamburger Hill...

Jeg er fan av krigsfilmer. Det fordi de ofte beskriver et helt unikt kameratskap på tvers av kulturer og samfunnslag, og samt beskriver all dritten og elendigheten som krig fører med seg, med et antikrigsbudskap. Dette er en film som kommer litt i skyggen av filmer som Oliver Stones Platoon på de fleste måter, men er fullt severdig for dem som setter pris på krigsfilmer.

Det er laget mange krigsfilmer om Vietnamkrigen, og dette er ikke blant kremen, men en film som likevel har en del øyeblikk å by på og fanger stemningen av den nærmest uvirkelige virkeligheten som krigen representerer. Det er en del sterke scener i filmen og en del blod og krigsvold. Men filmen har mye å by på i krigsscenene og det gjør at filmen føles tidvis stødig laget og verst å se om du liker krigsfilmer.

Krigsscenene og actionen er ganske bra gjennomført. Du får skildret den hektiske krigsstemningen der folk blir skutt ut av ingenting og man ikke vet hvor kulene kommer fra i det de regner imot soldatene i skogen. Men filmen byr også på den farlige stillheten med kun naturens lyder som bakgrunn i scenene.

Regissøren John Irvin gjør sin kanskje beste film med Hamburger Hill. Filmen har noen pene og kunstneriske scener innimellom som den lille jenta som sitter med en grønn paraply og skuer på krigslastebilene som kjører forbi henne uten at hun vet helt som virkelig foregår. Imens noen av de andre scenene er mer amatørmessig gjennomført som da en person blir sprengt i filler og vi bare ser plasthuden åpenbare seg.

Jeg likte filmen ganske godt, men den mangler det siste lille ekstra. Det tar veldig lang tid før filmen kommer skikkelig igang, og når den først gjør det så åpenbarer krigsactionen seg med en gang. Men selve hovedhandlingen er ikke særlig utbrodert og konseptet for filmen føles litt vel enkelt til tider. Skuespillet er bra, men noe av dialogen er litt cheesy og humorpoengene kan ofte bli litt over the top klisjemessige. Du får ikke de største navnene her heller utenom Don Cheadle fra Hotel Rwanda, men akkurat det gjør ikke så mye i en krigsfilm.

Filmen inneholder mye strebelser og død i det soldatene dør som fluer på vei mot toppen av Hamburger hill. Synes filmen klarer å sette en agenda der vi minnes de som døde under strategiske kamper. Det kan dog bli litt mye noen ganger av at folk skytes bokstavelkig talt i fillebiter, men filmen har noe å fare med innimellom, selv om dette aldri blir helt klassikervennlig. Til det er filmen alt for overdreven og ujevn i fremstillingen av krig. Filmen slutter også litt brått og ikke med den beste endekomposisjonen. Og selv om filmen ikke har den beste filmfortellignen, så er dette okei laget og jeg ruller en litt forsiktig firer på terningen.