Anmeldelse av The Karate Kid, Part 2 - Film (1986)

| |

Filmkikkpodden   [2020-08-17]
Episode 11: Karate Kid

[2010-08-19] - Karate Kid-oppfølgeren av Pål

Besøk i Mr. Miagis fortid med Karate Kid på slep

Publisert: [ 18. August 2020 ]

Seks måneder etter at Daniel vant sin første karateturnering mister han kjæresten sin Ali. Og da Mr. Miyagi får beskjed om at faren sin er veldig syk, drar han og Daniel begge til Okinawa i Japan. Miyagi og hans tidligere bestevenn Sato, har en gammel splid om en dame som enda er uoppgjort i Satos øyne. Sato ønsker å møte Miyagi i en kamp om livet, mens Miyagi bare kjemper i selvforsvar og er ikke interessert i en kamp. Stridigheter som dette sitter dypt og gammelt uvennskap er ikke lett å løse. Selv Daniel får uvenner i denne spliden...

Filmen åpner med litt repetisjon fra første film. Akkurat den biten føles litt unødvendig, særlig om man har sett første film nylig, men er relativt ofte brukt på film fra den tiden. Og så følger scener som burde vært slutten på første film. Vi får se at karatetreneren til Johnny oppfører seg ganske barnslig etter tapet og prøver å kvele Johnny. Og det er Mr. Miagi som redder Johnny og tar opp kampen mot treneren som han på defensivt vis vinner med at treneren til Johnny skader nevne sine i to bilruter og silblør. Det føles også litt rart at kjæresten til Daniel er borte, men forklaringen er enkel, fordi skuespilleren Elisabeth Shue skulle studerte på Harvard University.

Det var knyttet store forventninger til den andre Karate Kid-filmen, særlig etter den store suksessen med første film. Det resulterte i at Karate Kid 2, tjente mer på kino enn første film gjorde. Og film nummer to er ganske annerledes enn første film på mange områder. Det er selvsagt likheter også. Fordi rammehistorien følger et lignende forløp, bare i ny setting. Igjen driver Daniel å jobber for Miagi i karatens tjeneste. Men denne gangen er det stridigheter i Japan som skaper problemer for Miagi og Daniel. De får seg begge noen uvenner som ønsker å slåss med dem.

Pat Morita og Ralph Macchio utgjorde et usedvanlig godt vennepar i den første filmen som Mr. Miyagi og Daniel LaRusso. I denne filmen får de ikke like mye å spille på. Og dette er også en reise inn i fortiden til Miagi der Daniel og Miagi drar til Japan til Miagis gamle trakter. Vi får se at gammel kjærlighet ikke ruster. Miagis gamle flamme dukker nemlig opp her, og hun har ikke giftet seg og kjærligeten blomstrer ennå. Og selv Daniel får seg en ny dame her også. Men selv om de unge er kjappe og spretne er det de gamle er eldst og best i kamp. Daniel viser at han er meget lite erfaren som karatemester. Han er med andre ord en som virkelig lever opp til tittelen ‘Karate Kid’.

Regissør John G. Avildsen står også for regien i oppfølgeren, men dette er hverken like solid som hans første Rocky-film eller like fengende som første Karate Kid, men langt på vei en dugenes oppfølger som har mer karatemesteren Miagi i fokus denne gangen. Lokasjonene er dog kule nok. Du får en del fotoseanser som fungerer bra. Det er alt fra utrolig fine og flott velfriserte japanske hager til scenen med karate skutt innenfra og med utsikt over havet er kul. Der frå vi se Daniel og Miagi i sort, nesten som skygger der de slåss mot hverandre.

Oppfølgeren er enda mer dramaaktig og filmen er meget treg igang. Det føles som det er laget for et langt eldre og mer voksent publikum i måten filmen føles både hverdagslig og tung på samme tid. Filmen oppleves tidvis som sakte kino. Det er ikke mye action i filmen, men alt bygger opp mot det store oppgjøret mot slutten, og det er ikke like kult som det i første film. Det er dog noe mer som står på spill.

Slutten blir også litt for typisk. Alt blir mye mer klisjemessig og slik du forventer. Selve slutten er også litt småflau i utførelsen. Men alt i alt er dette en film som vokste litt på meg i andre gjennomsyn. Filmen er ganske underholdende og har gode dramascener mellom slagene. Likevel er det noe som mangler for at dette skal ta steget opp i klassikernes rekker som første film gjorde. Men du får en film med gode verdier og en godt severdig sak i så måte.