Filmiarvustus.eu
  2.9 Filmaffinity.com
  2.8 Letterboxd.com
  1.8 Rotten Tomatoes - publikum
| |

Parodi på Hangover og Hunger Games...

Publisert: [ 31. Mai 2021 ]

Doug skal gifte seg med ved navn Tracey. Hans tre venner arrangerer utdrikkingslaget hans. De skulle egentlig ha en rolig kveld på et lite hotell i Nevada, og Zach får på seg en tvangstrøye så han ikke skal skaffe dem narkotika. Men noe går galt likevel og neste dag våkner de opp med tidenes hangover, med sexleketøy i fleng rundt seg, vondt i rumpen og i tillegg mangler de en av vennene. Etter en liten stund blir det også klart for dem at de er med på et farlig spill med livet som innsats der mange lag skal utslette hverandre og der bare en står igjen som vinner og dermed den rettmessige vinneren av Hungover Games...

Dette er en svært enkel og billig parodifilm. Som tittelen antyder er dette både parodi på Hangover og Hunger Games på samme tid, der den pleier å blande det beste fra begge leirer. Og dette tenkte jeg på forhånd kom til å bli en morsom greie, men filmen viser seg etter hvert at manuset og plottet ikke er godt nok sydd sammen til at vi bryr oss nok om det som skjer.

Liker dog folka i hovedrollene som ligner på de i Hangover. Gutta fra Hangover er bra spilt og de fanger særegenhetene til skuespillerne fra den originale filmen. Både i fakter, snakking og måter å spille rollen på. Men til tross for dette er ikke det i seg selv nok til å redde filmen alene. Og manuset er ganske varierende, og det hjelper ikke akkurat på.

Dette er et forsøk på en film i samme segment som blant annet Hot Shots-filmene. Alt inneholder parodier og referanser til veldig mange populære filmer som Avatar, Pirates of the Caribbean, Charlie og sjokoladefabrikken, Ted, Django Umchained og en rekke andre. Det er spekket med referanser og de kommer tett. Selv parodi på muppetene er med.

Filmen er litt moro for det rette publikumet, men er ikke gjennomført nok og spøkene er ikke like gode hele veien. For noen ganger går dette for dypt ned i underbuksen og det kan være moro, men dette virker litt for påtatt også på samme vis. Filmen har til og med en del bare bryster og nakenhet, men filmen passer nok med det best for tenåringer.

Jeg lo litt av en del av poengene, men i det store og det hele er dette mer inne på noe, mer enn å få meg til å le dypt og inderlig. Og selv om filmen ikke er så lang er den mest moro i starten, for etter en stund går dette noe mer tom og filmen føles litt for dårlig og traust til å underholde slik du forventer.

Filmen er åpenbart skapt på et lavere budsjett, men selv om slike filmen kan være billige, så er det vanskelig å lage en skikkelig god komedie, og regissør Josh Stolberg er ingen komediemester som Zucker-brødrene fra Mannen med den nakne pistol. Og en time ut i filmen begynner man å gå lei den lette handlingen som ikke fungerer når komediekorthuset virkelig faller sammen.

Alt i alt begynner filmen med god drive, men klarer ikke holde det nivået lenge nok. Det gjør at filmen blir tammere og tammere på komedieaspektet, eller så går man lei alt det uengasjerende fjaset. Slutten er også meget påklistret og filmen lider at man aldri helt bryr seg katten om det som skjer, og når til og med morsomhetene ikke er gode nok de heller, så feiler filmen med å underholde og det blir for mye repetisjon i spøkene. Men likevel selv om jeg ikke likte filmen, så kan den være en joker for yngre ungdom som ikke er så nøye med det filmtekniske eller liker mer rølp enn den vanlige mann i gaten. Men for min del føler jeg meg nesten litt snill når jeg gir den en toer på terningen.