Anmeldelse av Yohan - Barnevandrer - Film (2010)

oa.no ( Oppland Arbeiderblad )
  God Morgen Norge ( God Morgen Norge (TV2) )
  5 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Grei familiefilm

Publisert: [ 24. Mars 2010 ]

’Yohan’ er historien om en av de mange barnevandrerne på Sørlandet for over 100 år siden. Filmen er en Askeladden-historie om 10 år gamle Yohan som bor på en fattig heigård sammen med foreldre og fire søsken. Yohan blir en dag tvunget til å dra ut på vandring til de rikere gårder øst på Sørlandet. På en gård blir han gjeter og passer buskapen mot ulv, bjørn og truende mennesker. Filmen er tro mot historiske fakta om barnevandringene på slutten av 1800-tallet. Mot alle odds lykkes Yohan i å overleve, selv om utgangspunktet er bunnløs fattigdom og uttallige utfordringer. Her er det nemlig både misunnelse, jantelov, forelskelse og kampen mellom ondt og godt i skjønn forening!

’Yohan’ innleder med en unødvendig og klønete åpning. Et uforklarlig rot med alderen til både Yohan som gammel og Carola (ja, hun som synger!) er komplett uforståelig for undertegnede da vi befinner oss i 1986 og sistnevnte allerede er godt voksen, mens Yohan som burde vært minst 90-100 år i 1986 fremstilles som alt for ung! Ser vi bort i fra dette kunststykket, blir vi etter hvert tatt tilbake i tid til slutten av 1800-tallet og til den unge Yohan. Herfra og ut fungerer historien og filmen som helhet langt bedre.

Det meste føles tidsriktig og troverdig med produksjonen, og det gode, gamle og tradisjonsrike norske føles godt gjennomført. En kanskje noe vel rik og frodig rovdyrstamme er med på å skape både spenning og farge flere steder i historien, og den øvrige norske naturen glimrer med sin tilstedeværelse. For de yngste vil i hvert fall ’Yohan’ fungere som god underholdning, både humor- og spenningsmessig. Historien skal ha ros for at den aldri er stillestående eller direkte kjedelig. At denne delen av norsk historie blir belyst med denne filmen er også ganske interessant i seg selv. Det er tankevekkende og tidvis rørende å tenke på at dette er skildring av virkeligheten.

Rent filmatisk er ’Yohan’ vakkert og enkelt laget. Det er imidlertid naturen i seg selv som gjør de flotte utsnittene, ikke det filmatiske arbeidet. Enkelte tekniske svakheter i forhold til spesialeffekter skinner i gjennom hos oss trente voksne, skjønt barna vil nok fryde seg også her.

Historiene om barnevandrerne er godt skildret med de mange hendelsene som filmen viser oss. Det er tidvis fascinerende og spennende, skjønt noe enkelt og ufarlig over det hele. ’Yohan’ er helt tydelig en historie som vektlegger det historisk korrekte og uttrykket som uskyldig familiefilm. Ingenting galt med dette, greit gjennomført familiefilm, men heller ikke mer.