| Logo
Anmeldelse av The Thirsty Dead - Film (1974)
Film: The Thirsty Dead (1974)
Kategori: Eventyr, Grøsser, Action
Land: USA, Filippinene
Regi: Terry Becker
Spilletid: 88 min
Mediarating: 2 av 6

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (2 kritikker)



Anmeldelsen:

Gammeldags okkult zombiethriller...

Publisert: [ 13. September 2021 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:


Ingress:

En urban blond skjønnhet ved navn Laura blir dopet ned og kidnappet. De frakter henne ut i jungelen der hun og en rekke andre unge kvinner blir holdt fanget mot sin vilje. Noe rart foregår der med noen åndelige seremonier med det som ser ut som middelaldrende menn og kvinner som bruker onde krefter for å holde seg selv unge. Og det er der de unge kvinnene spiller en viktig rolle og det viser seg at de skumle folket i jungelen skjuler en ond hemmelighet...

Anmeldelse:

Det hele begynner i storbyen. Filmen åpner på en bar der en kvinne i bikini danser i et bur og vrikker på hoftene til alle mennene som sitter å drikker og ser på. Vi følger en blond kvinne som blir dopet ned og fraktet langt inn i jungelen av noen karer i munkekapper. Det er fire kvinner i kidnappingsfølget som er hovedpersonene i filmen anført av den blonde i front.

Dette er en film som jeg så som en del av en zombiecolectionboks ved tittelen The Walking Dead. Filmen har veldig lite dialog og er åpenbart laget på veldig lavt budsjett. Det blir noe religiøs okkulte greier inne i jungelkapellet og stemningen i filmen er litt uggen. Du får noen klassiske skrekkscener når en blond kvinne løper rundt i en hulelabyrint med noen etter seg.

Filmen har en mystisk stemning hele veien der vi følger disse kvinnene inn i et kapell. Vi vet ikke hva som foregår eller hva som skal skje i detalj. Liker at vi vet like mye som kvinnene til en hver tid. Den øverste mannlige lederen er kledd i lyseblå kjortel med gull-lenke rundt halsen. Det skjer veldig lite i filmen, men dette er likevel okei å følge fordi vi ikke vet helt hva som foregår.

Regien er ved Terry Becker som også har regissert en episode av TV-serien M*A*S*H. Dette er derimot ikke like bra. Bildet er ganske grumsete og filmen ser ut som den virkelig begynner å dra på årene. Liker noen av overgangene i filmen og de som har laget dette har rendyrket det enkle. Særlig klippene der man zoomer inn i skogen for så å få neste scene der de kommer ut av det sorte i jungelen. Musikken er ganske skummel og av den eldre skrekktypen. Effektene i filmen er svært enkle i filmen og i det folk eldes, ser vi at det bare er flere klipp etter hverandre. Og du ser veldig lett hvordan filmen er bygget opp og laget.

Vi skjønner etter hvert at dette har noe med noen forbannelse av noen slag, men dette handler ikke om ‘nymotens’ zombier, og heller mer den eldre typen som kommer av sort magi og ikke fra virus. Det er med andre ord snakk om noen slags voodoo-zombier. Moralen er god i filmen og det spilles på at noen er egoistiske og ødelegger livet til mange for å fortsette å være unge selv. Zombiene er ganske skumle i filmen og ser eldre, slitne og blodige ut med mye sår og slikt.

Konklusjon
Filmen har ikke mye å by på av underholdning, er ganske simpel laget, men har en stemning som gjør at filmen føles litt eksotisk og annerledes enn mye jeg har sett før. Du får i alle fall en skikkelig b-film-fealing over dette. Det skjer fint lite i filmen, og du må være litt vant med b-filmer for å sette pris på dette. Filmen bruker også veldig lang tid på å bygge seg opp og er litt spennende på slutten, men dette er mest en film for spesielt interesserte. Det er også en zombiefilm som langt i fra er så intens som man ønsker. Det fordi mesteparten av filmen, handler om noe helt annet og scener med zombiene bare er veldig lite brukt i filmen. Men så er jo kanskje ikke filmen laget først og fremst som en zombiefilm, selv om det er en del av boksen ved navn ‘The Walking Dead’.