Anmeldelse av Jackass 3-D - Film (2010)

| Jackass Forever (2022) | Jackass Presents: Bad Grandpa (2013) | Jackass 3-D (2010) | Jackass - The Movie (2002) | Jackass Number Two (2002) | Jackass (2000)

Jackass 3-D
  Drammens tidene
| |

Tredje dose er som forventet…

Publisert: [ 7. Februar 2022 ]

I denne tredje Jackass-filmen får du en rekke stunts som involverer mye smerte og sær dumskap du ikke vil utsette deg for om du ikke er sprut spenna gærnen. Det blir alt fra ekle ting de drikker, spy, elektrisk sjokk, store fall, ballespark, slåssing, skjult kamera og et variert utvalg andre syke ting som står på menyen. Velkommen til Jackass-gjengens utrolig ville påfunn som er mye mer vond humor enn det meste andre av humor som finnes der ute…

I tiden da jeg var ung og dum hadde Jackass sin opprinnelse som en TV-serie der enda dummere ungdommer gjorde elleville stunt og annen galskap som de tjente penger på. Jeg så dem live på denne tiden og mistet litt av respekten for gutta som heftig døyvet seg ned med alkohol før stuntene i showene sine. Likevel er noen av filmene ganske morsomme med all sin dumskap i blanding mellom farlige stunt, vonde saker og renspikka tull. Det kommer også en tekst foran hver film der de advarer alle om å gjøre dette hjemme siden alle stuntene er gjort av profesjonelle stuntmenn.

Jeg har sett de foregående filmene og har likt dem okei. Nå føler jeg egentlig jeg har vokst litt fra konseptet, men tenkte uansett å se filmene for å anmelde dem. Det hele starter med at Beavis and Butthead forteller oss at dette er en 3D-film og at vi må finne frem brillene. Men heldigvis ser jeg dette brilleløst. Selve filmen åpner med en regnbuesekvens der alle rollefigurene introduseres med slapstickhumor i form av slag, spark og kanonkuler som skytes mot flesk. Videre beveger filmen seg inn på humor der en stor hånd smekker ned folk i et kontorlandskap der de kommer spankulerende med suppetallerkner og trøtt i trynet på vei til jobb.

Dette er veldig sketsjebasert eller skjult kameraaktig og føles ikke så sammenhengengende som jeg skulle ønske. Det er selvsagt en rød tråd i filmen, men likevel får ikke dette den flyten jeg skulle ønske. Det blir for mye knall og fall og mye de samme typene action som repeteres, selv om dette ikke er eksakt det samme. Med andre ord synes jeg Jackass har begynt å miste litt spruten. Og det at folka i filmen begynner å bli så gamle at denne dumskapen ikke passer dem lenger åpenbarer seg litt for ofte. Nesten litt rart at denne gjengen har klart seg gjennom alle disse årene uten å ha fått større helseskader, selv om det skal legges til at flere av de som har vært med allerede er døde i alt for ung alder.

Det virker som gutta i Jack Ass prøver for hardt noen ganger å presse frem syk dumskapshumor. De bruker til og med kortvokstslåssing for å presse frem latter. Det er også sykt når de limer fast hånden til hårete kropper for så å rive den løs igjen. Ellers er det mye annen fucka humor med peniser og andre ting som flyr gjennom luften og mot folk. Ellers får vi også se Jackassfolka i gammelmannskostymer. Med andre ord er dette en blanding av mye rart pakket sammen i en grøt ment som underholdning. Alle gutta tar ansvar og og tar sin turn i smertens tjeneste. Nesten litt rart at de gidder dette, men så tjener de jo penger på dette. Det ser ut til at de liker å holde på med dette, eller det vil si at de liker å le av de andre som skader seg mer enn å være skyteskive selv, og gjengen er stor, så de har mange å le av.

Alt i alt synes jeg denne filmen ikke hadde helt samme glimtet i øyet som de foregående filmene da gutta var unge og mer fulle av liv. Synes også filmen føltes litt for lang og jeg tok meg selv i å le svært lite og den gode stemningen jeg hadde i starten stilnet raskt. Det meste synes litt for teit og jeg synes ikke dette var en god ide, selv om sikkert gutta gjorde dette for å få litt 'peng'. Filmen gjorde meg mer kvalm enn den var moro. Føler Jackass har mistet helt sin funksjon og dette føltes allerede utdatert fra første stund. Men likevel er dette okei skrudd sammen og gutta prøver virkelig å underholde, men det holder ikke hele veien til målet. Jeg ble godt lei allerede halvveis. Da anbefaler jeg heller å se den første filmen som er litt mer moro enn dette. Galskapen er dog tilstede og dette er fullt sebart om du faller for all det ville de finner på, men som film falt dette litt igjennom. Dette er alt for linjert og uten den store driven. Det hele blir rett og slett for monotont.