Anmeldelse av Last Man Down - Film (2021)

4 Letterboxd.com
  3.5 Filmweb.pl
| |

Folkelig action med fin kultfilmsjarme

Publisert: [ 14. Februar 2022 ]

Et virus har gjort at nærmest hele befolkningen i Europa er borte. Overlevende har samlet seg i nord på et isolert habitat. For mange er ikke krigen over…

Dette er en film med store muskuløse menn, en edel maskulin helt og pene fagre jenter. Filmen er bygget på et enkelt premiss. En helt og en kvinne som han må redde fordi hun bærer på kuren for viruset alle sliter med. John Wood er mannen som har mistet alt og dette handler om overlevelse fra start til enden. Helten lider av traumer fra hans syn av sin kones død. Han drikker for å glemme og leser bøker for å få tiden til å gå, men så får han et nytt prosjekt når en kvinne lider av å bli jaget av den slemme overmakten. John ender opp med å ha en enmannskrig mot en militærorganisasjon.

Jeg plukket opp filmen ved en tilfeldighet gjennom felles kjente og fikk tak i screener på filmen som var blant de topp 10 mest solgte DVD-ene i USA i 2 måneder i oktober 2021 og Netflix i USA & UK har kjøpt rettigheter for å streame filmen. Med det blir den kanskje en fremtidig kultklassiker? Og jeg kan skjønne hvorfor filmen ble såpass populær i USA. Mye på grunn av at filmen har rendyrket og simplifisert filmfortellingen slik at den blir så effektiv som mulig og klarer å gjøre mye med lite ressurser, ellers er filmen litt varierende også på en del punkter jeg kommer litt tilbake til, men man må ta filmen for det den er, ellers kan man heller se noe helt annet.

Norske Daniel Stisen spiller hovedrollen i filmen og det passer han godt til. Han ser kul ut i filmen og har et røft utseende med mye muskler som de store filmheltene hadde på 1980/1990-tallet og for den saks skyld dagens også når vi snakker om The Rock og lignende. Han har en dyp og hes stemme som passer til rollen hans. Det er ikke veldig mye dialog i filmen og Stisen spiller en loner i filmen. Liker den fåmælte helten vi får i filmen, som er det samme man fikk i mange av Arnold Schwarzenegger sine filmer. Stisen gir mye av seg selv i filmen, og ser veldig typisk ut som actionanker, kanskje litt mye med krigsmalingen i fjeset mot slutten, men det er samtidig litt sjarmfullt og kult også da. I tillegg til de nevte i bildene spiller Svenske Daniel Nehme Commander Stone, norske Natassia Malthe spiller Zahara, samt at norske Christian Renè Wold og Anja Marie Svenkerud.

Jeg liker å se det meste av film, og dette er en uavhengig produksjon som er laget med mye entusiasme. Filmen spiller på store følelser med stort hjerte i skjønn harmoni med deilig actionunderholdning laget for folket. Det er en del klisjeer i filmen med helten og hvordan filmen er bygget opp, men det er litt av pakken man må svelge med filmen og dens intensjoner om å bygges over samme lest som actionheltfilmene filmskaperne vokste opp med. Det blir også en del oneliners som var bra kule i filmen og filmen har gode stunts, med stuntmenn fra stuntskolen ISA, som krydrer actionen. Dialogen er litt tilgjort enkelte steder, men det er litt av moroa med slike filmer.

Og selv om dette er skapt på et sparsomt budsjett, er jeg imponert over hva filmskaperne har fått til. De har gjort dette veldig folkelig og passe sjarmfullt. Det er mye skapervilje i produksjonen og jeg liker at filmen fremstår som langt bedre enn mye av den dusinvaren som produseres i Hollywood for tiden i lignende produksjoner. Filmen bruker en del tid på å bygge karakterene og har en standard oppbygning av filmen. Du får også se mye av kropper uten at det blir for erotisk av den grunn av både kvinner og menn. Med andre ord gir filmen deg mye av den blandingen som du forventer av en actionfilm på lavt budsjett, som virkelig er laget for å underholde.

Regien er ved svenske Fansu Njie, som er en regissør jeg ikke hadde stiftet bekjentskap med fra før. Han har laget en film i 2002 i Sverige, og har siden den gang laget en rekke kortfilmer. Plottet og historien er skrevet av regissør Fansu Njie og skuespiller og hovedrolleinnehaver Daniel Stisen, samt nordmannen Andreas Vasshaug har også bidratt. Jeg likte det jeg fikk i Last Man Down. Fotoet er oversiktlig og enkelt, men effektfullt nok. Musikken er stemningsfull og gjør jobben sin med et musikkspor med inspirasjon fra kjente actionfilmer, uten å bli for lik. Liker også en sekvens hentet fra Dovregubbens hall mot slutten. Skuespillet er ikke så verst det heller til en slik film å være.

Liker veldig godt stemningen i filmen som er veldig actionorientert med fokus på underholdning og det at filmskaperne ikke har prøvd å overkomplisere, men heller å skape mye kul action. Dette minner om veldig mye eldre action fra de store gutta i klassen. Actionen er også ganske stilig med flere ‘bosskamper’. Vi får se helten bruke en rekke våpen, som inkluderer alt fra en mengde skytevåpen til pil og bue (i rein Rambo-stil), i tillegg til bare nevene og kniver. Og selv om det er en del klisjeer i filmen, så manøvrerer filmen seg godt i actionterritoriet, noe glis blir det på munnen av noe av dialogen og 'onelinerne' som kan føles litt mye, men det er bare gøy.

Filmen minner en del om actionentusiasmen til Commando med Arnold, og du vet litt hva du får da. Dette er ikke filmen som vinner mye priser for finkultureliten, men heller for de som verdsetter lettere action, uten for mye dybde. Filmen er som sagt litt varierende i kvalitet, men den er god på bunn og actionbiten sitter. Om du er en som liker å bli underholdt av action så er dette filmen du bør prøve deg på. Filmen er med andre ord ikke perfekt, men likevel bra kul for å være laget på et lavere budsjett. For meg hadde dette den rette sjarmerende b-film-sjarmen, som hever underholdningsverdien for meg og dette var ganske moro å se.

Trekker noe for en veldig enkel og brå slutt, men liker oppbygning og action i filmen. Derfor ruller jeg en real firer på terningen og anbefaler dette videre om du liker typisk action fra ‘gullalderen’ på 80/90-tallet, og min bedømmelse er ut i fra underholdningsverdien filmen gav meg på godt og vondt.

Filmen distribueres av: SF Studio
Premiere: 14. februar, på Valentinsdagen.

Den kan streames på alle de store plattformene som i alt fra ITunes, Xbox, SF Anytime, Viaplay, altibox, Tv2, Google Play med flere på Video on Demand.