Anmeldelse av Leif ... en kanonfilm med After Shave och Galskaparna - Film (1987)

5.9 Themoviedb.org
  5.8 filmtipset.se
  FilmkikkPål
| |

Mest komiske underholdningsfarsen jeg har sett

Publisert: [ 9. Juli 2022 ]

Vi skal på besøk til Gunnar Volt, som er sjef på våpenfabrikken Kanoner & Krut. Alt går sin vanlige gang på fabrikken, inn til en dag da en mystisk artikkel i lokalavisen popper opp. En mann ved navn Leif hevder der at selskapet driver med ulovlig våpenhandel. Og kaoset blir totalt når Inspektør Mård og hans assistent Nilsson fra politiet i Stockholm dukker opp på kontoret. Samtidig ankommer to iranere på kontoret. Volt og Rambo flykter gjennom vinduet med iranerne. Etter det starter en vill jakt på Gunnar Volt, og han er god på å rømme…

Filmen er regissert og laget av Claes Eriksson, som var den første av medlemmene i Galenskaparna och After Shave (Som er et humorsamarbeid mellom to svenske revygrupper). De har laget en våpenfarse av dimensjoner med denne filmen. Innholdet går på at et våpenselskap selger våpen til Iran, Sør-Afrika og Irak. De profiterer på kriger. Rollefiguren Rambo selger også våpen. Det er mye kule replikker i filmen, som: 'Før slod man ihjel folk, nå slår man ihjel tid'. Det er moro for hvordan man produserer bokstaveligtalt danseband på samlebånd, ungene som raner godtebutikker med blåserør og stikker av med alle godteriene på sykler.

Jeg digger crazykomedier og digger å få en på svensk også. Og som om dette ikke er galt nok fra før av, så blandes utrolig morsomme musikalnumre inn i filmen og skaper en totalpakke med galskap som gjør dette ekstra snålt. Tittelsangen er også svært merkelig og så ufattelig fengende og morsom: ‘Leif, Leif, Leif hva har du gjort?’. Skuespillet er gjennomført over spillende og stein sprøyte spinnvilt med Anders Eriksson i front, sammen med Claes Eriksson, Knut Agnred, Kerstin Granlund, Jan Rippe, Knut Agnred, Per Fritzell og Peter Rangmar.

Jeg holdt på å le meg i hjel av denne filmen. Dette er blant de mest elleville filmkomediene jeg har sett. Dette er så merkelig rart at dette overgår alt jeg har sett før. Dette var humor rett i min gate og meget kreativt med treffende replikker. Alt føles gjennomført artig tvers igjennom. Manuset er ganske friskt og herlig annerledes komediemessig. Ofte er slike filmer bygget på et konsept som er artig noe på veien, men ikke holder helt i mål, men dette er rett og slett genialt tvers igjennom. Poengene sitter løst og kommer tett som perler på en snor. Filmen er ikke laget på veldig kunstnerisk vis og er mer et oversiktlig og kreativt, komisk fortellerverk av dimensjoner.

Filmen er ikke supert laget som film, men har et manus som er gull tvers igjennom og en innpakning som gjør at dette skinner, sammen med de artige skuespillerne som gjør sitt for at dette ler hele veien til banken. Om du vil se noe stein sprute galent og veldig kreativt, så er dette virkelig å anbefale. Har aldri ledd så mye av en komedie før. Underholdningsverdien på denne komedien er helt i verdensklasse. Det er umulig å vite hvor dette tar veien, men det jeg kan avsløre at dette er gjennomført morsomt utført, både i historie, humor og plott. Lattermusklene dine får gjennomgå når du ser filmen. Jeg så filmen på DVD-samling sammen med alle de andre filmene til Galenskaparna och After Shave.

Terningkast 6 i underholdningsverdi