Anmeldelse av Esther - Film (1999)

5.6 filmtipset.se
  5.3 Filmaffinity.com
  Borghild
| |

Jøden som ble dronning av Persia

Publisert: [ 8. August 2022 ]

Vi skal til en tid med forræderi, vold og svik i Babylonia. Kong Ahasverus har en vakker kone, men hun nekter å bli vist frem til sine gjester. Han blir så misfornøyd med henne at han forviser henne fra sitt rike. Ahasverus savner derimot raskt en ved sin side. Derfor samler kongens menn inn jomfruer fra alle steder i landet for å finne et dronningemne.

Vi treffer Esther i det hun bor hos sin fetter Mordekai i det soldater kommer å hente alle jomfruer i nabolaget. Mordekai prøver å skjule henne, men naboene har sladret om skjønnheten Esther, og kongens menn gir seg ikke før de finner henne. Hun får klar beskjed av sin fetter om å ikke avsløre at hun er jøde.

Esther blir da sendt rett til palasset. Der bedårer hun Kong Ahaserus av Persia og han velger henne som sin dronning. Hun skjuler sin etnisitet helt til kongen befaler å drepe alle jøder. Da blir Esther tvunget til å ta et dristig valg om å prøve å redde sitt folk…

Historien i filmen er hentet fra det gamle testamentet i Bibelen, fra Esters bok. Esther har en uvanlig sterk vilje og er en bauta av en kvinne. Etter det jeg erfarer holder filmen holder seg bra tro mot bibeltekstene i Esters bok. Skuespillet blir levert av Louise Lombard, best kjent for Hidalgo fra 2004, der hun spilte mot Viggo Mortensen. Esther er ikke så pen i filmen som en slik rolle skulle tilsi, men det hun ikke har i ren skjønnhet, tar hun igjen på karisma. Dermed er dette ingen dårlig film om en sterk kvinne i bibelen.

Dette tar oss langt tilbake i tid, til tiden i det gamle testamentet i, nesten 500 århundrer før Jesu tid. Der tar kongens menn jenter til haremet til kongen. Der kommer Esther inn og blir dronning mot alle odds, og da særlig siden hun egentlig er jøde. Filmen sentreres rundt en listig sjel kalt Haman. Han prøver å innynde seg hos kongen og dras mot all makt og vil bli kongens høyre hånd. Haman kjører en hard linje mot alle jøder som han misliker. Det får store konsekvenser for jødene i Persia som blir nær utslettet som følge av dette.

Moralen i filmen er god og til tross for at filmen beskriver ting som kvinner i harem, og en konge som skal velge seg ut en dronning med å bli kjent med dem, så går dette aldri den seksuelle veien, slik det sannsynligvis hadde skjedd i virkeligheten. Med andre ord er dette meget sømmelig etter alle kunstens regler. Filmen heter Esther og fokuserer mest på hva denne kvinnen er laget av og hennes kamp for sitt opphav. Dette føles som en fin måte å opplyse deg om historien til denne sterke kvinnen fra Bibelen.

Regien er noe gammelmodig med et TV-messig inntrykk. Filmen er noe satt og gammeldags. Inntrykket føles noe teatralsk, men det skal jo noe til å ikke føles satt med tanke på at man skal holde seg tro mot tiden dette tar plass under uten å bli veldig påkostet. Likevel klarer filmen seg relativt greit med flotte innspillingssteder og fine kostymer. Noen scener innimellom føles meget vakre og løfter helhetsinntrykket. Filmmusikken er skapt med et Midtøsten preg over seg. Det er alt fra utstrakt bruk av fløyter, men du får også symfoniorkester opp i det hele.

Filmen er tidvis inne på noe storhet, men det mangler litt for at jeg virkelig skal ‘fenges‘ maksimalt av filmen. Jeg liker historien i filmen, men dette kunne med fordel ha vært mer potent og kanskje ikke så sømmelig som den er, eller i alle fall antyde mer enn det som skjer her. Filmen er dog noe snau mot slutten og slutter like plutselig som den begynner med fortellerstemmen og en liten tekstlig oppsummering. Akkurat der kunne nok filmen ha vært bedre satt sammen. Og det er en del slike enklere løsninger som gjør at filmen bare såvidt strekker seg til en firer på terningen. Filmen er nok mest ymtet på de som enten er interessert i bibelhistorie eller vil fordype seg litt i en kjent historie fra verdens mest solgte bok.