| Logo
Anmeldelse av Ebola Syndrome [ Yi boh lai beng duk ] - Film (1996)
Film: Yi boh lai beng duk (1996)
Kategori: Komedie, Grøsser
Land: Hong Kong
Regi: Herman Yau
Spilletid: 98 min
Mediarating: 3.8 av 6

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (18 kritikker)



Anmeldelsen:

Ekstrem rakker på på mange vis…

Publisert: [ 4. Februar 2023 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:


Ingress:

Filmen begynner med at en badguy ved navn Kai er utro med kona til en kar. Plutselig kommer ektemannen hjem og blir rasende på Kai. Han banker Kai opp så han blir blodig, men kampen snur mot slutten da Kai plutselig våkner og dreper tre folk i rommet. På vei ut dynker han barneskolejenta Lily med brennbar væske og skal til å tenne på. Akkurat da kommer en mann inn døren og Kai trekker seg tilbake og drar ut på flukt og terroriserer alt og alle rundt seg på sin vei. Verst går det når han drar til Sør-Afrika og blir superspreder for Ebola-viruset. Men Lily og Kais veier krysses i Afrika, og Lily kjenner igjen Kai som moren og farens drapsmann…

Anmeldelse:

Alt begynner med en vill sexscene som er litt av det erotiske slaget og slike sexscener er det flere av i filmen og like etter får vi en blodig voldsscene. Med andre ord skjønner man raskt hvilken film dette er snakk om og dette er ikke en film for hvem som helst å se. Den er drøyere enn jeg først trodde på forhånd og flere steder klarte jeg ikke å se helt på TV-en, fordi det ble for voldsomt. Filmen er laget i Hong Kong og det snakkes kinesisk i filmen og det gjør at man må følge nøye med på teksten.

Dette er ganske drøyt på mange punkter. Ikke bare får du noen dampende erotiske sexscener, men volden er også ganske drøy. Dette er blant de drøyeste filmene som er der ute med tanke på sammensetning. Her blir folk slaktet, dyr blir drept over en lav sko og det er mye død og fordervelse i filmen. Mange av voldsscenene er så drøye at jeg må se bort. Dette er dog ikke like sykt som Ichi The Killer, men ikke så langt bak. Med andre ord er det ikke så rart denne filmen ble forbudt flere steder og den er i en egen klasse drøy for å være fra 1990-tallet.

Kai er den sykeste og ekleste badguyen du kan tenke deg som en skikkelig tegnefilmaktig skurk av dimensjoner. Han er ganske 'over the top'. Han er både psykopat så det holder og meget kåt i enhver sammenheng. Han tenker ikke igjennom hva han gjør og drar en American Pie med både kjøttstykke og voldtar også andre kvinner over en lav sko. Han er en totalt uspiselig fyr. Han biter av øyeeplet til en jente, han stikker ut andres øyne, han eier ikke skam for noe i livet og gir ebola videre til alle han møter på. Han jobber også på restaurant der han serverer kjøttstykker han har lagt med og ellers gir med kroppsvæsker i maten.

Jeg synes Terrifier 2 hadde mye 'gore' og drøye effekter, men dette overgår den filmen på flere punkter. Det vil si at Terrifier 2 hadde lengre torturscener, men dette har mer av den ekstreme pakken. Her er både handling drøy med alt som skjer og samt vold som er gjennomført supervoldelig og samt servering av hele voldtektspakken. Noen av effektene føles så ekte at jeg blir litt kvalm. Blant annet ble det sterk kost med en scene der en manns skalle ble åpnet. Denne scenen ser mer ekte ut enn Terrifier og det gjør at filmen føles ganske så avstøtende på mange måter.

Konklusjon
Alt er ganske underholdende skrudd sammen og filmen blir aldri kjedelig. Plottet i filmen er ikke stort å skryte av, men det er ikke så nøye når resten av filmen er så variert og drøy med mye dette som åpenbart prøver å sjokkere oss seere. Skuespillet er greit nok og filmen er ganske kult laget. Det gjør at filmen har sin sjarme, selv om dette er sykt ekstremt gjennomført. Likevel er ikke dette en topp film på noe punkt annet enn enkelte effekter. Jeg synes dog at filmen holder til en firer på terningen og er å anbefale for deg som tåler det ekstreme. De siste ti minuttene er også sykt ville der ebola-viruset og Kai står sterkt i sentrum.