Anmeldelse av Inspector Gadget 2 - Film (2002)

3.2 Letterboxd.com
  2.3 Rotten Tomatoes - publikum
  FilmkikkPål
| |

Oppfølgeren er barnefilm på sitt mest slitsomme…

Publisert: [ 9. Juni 2023 ]

Gadget og hans gadgetbil har problemer i jobben sin, da særlig siden Gadget overreagerer på svært små forbrytelser. Etter å ha siktet Politimesterens Quimbys mor for å ha gått litt over fartsgrensen, blir det for mye for Quimby, og han setter Gadget på prøve. Alt går bra i byen Riverton, helt til Claw rømmer fra fengsel i en storstilt rømning. Imens blir Inspektør Gadget satt på prøve, samtidig som borgermesteren i Riverton lanserer en ny robot, som er en slags kvinnelig Gadget.

Og når Claw er ute av fengsel, søker han hevn over Gadget og samt at han vil starte et stort milliardselskap, og jobber med en plan med å stjele gull fra Federal Reserve. Gadget prøver gjentatte forsøk å stoppe Claw, men tuller det opp hver gang, og han hindrer selv den kvinnelige utgaven å stoppe Claw også med alle sine Gadget-tabber. Det gjør det heller ikke bedre at Inspektør Gadget faller for den kvinnelige Gadget, så spørs det om de to kan dannet et team for å fange Claw…

Den første filmen om Inspektør Gadget var ikke stort å skryte over. Derfor var jeg spent på om de klarte å snu kjerringa i denne oppfølgeren. Det første som møter meg er dog at French Stewart har tatt over tittelrollen fra Matthew Broderick. I seg selv er det nok et dårlig tegn at ikke Broderick ville være en del av oppfølgeren. Stewart kjenner jeg nok best som han irriterende skuespilleren som jeg ikke liker i den morsomme serien 3rd Rock From The Sun. Og Stewart spiller på sin vanlige overspillende måte og har et fjes, en stemme og et uttrykk som lyser billig Hollywood-komedie, og fremtoningen i filmen irriterer meg og jeg aksepterer aldri Inspektør Gadget av den grunn. Med andre ord blir det en lidelse å se Stewart gjøre denne rollen.

Det er ikke mye å rope hurra for i filmen. Og jeg kan nok melde at denne filmen er enda dårligere enn sin forgjenger. Og når introen til filmen er animert som det ser ut som en dårlig animert barnetv-show mer enn en Hollywood-film, så stadfestes dette inntrykket ytterligere. Og slike billige løsninger er det mange av, også når det gjelder effekter med mer. I første film om Inspector Gadget fikk jeg nesten vondt i øynene av all ‘plastic fantastic’-følelsen. Det er laget langt bedre tegnefilmadapsjoner enn dette, og dette får til og med Scooby Doo-filmene, som er litt i samme gaten, til å se ut som reine mesterverk i forhold, og det sier mer om denne filmen enn tusen ord kan si.

Jeg var fan av tegnefilmserien om Inspector Gadget som jeg så hver gang jeg kom hjem om morgenen etter å ha unnagjort avisruten min. Husker jeg synes at det var en artig serie, men denne filmen gjør dessverre ikke verken konseptet, Gadgetrollefiguren eller komedien noe rettferdighet. Jeg skal dog si at filmen har noen øyeblikk der jeg føler filmen innfrir og det er scenene der Claw snakker uten at vi ser ham skikkelig. Det føles ganske tro mot tegnefilmserien, men det er det hederlige unntaket og ikke noe som gjør dette noe særlig bedre. Selve historien og manuset i filmen er ikke noe særlig det heller, og det gjør at filmen føles veldig lang, selv om den bare er 90 minutter i spilletid. Det kan dog være at om dette skal appellere til noen så må det være barna. Det er mye slapstickhumor og rare gadgets som ikke er brukbart til noe særlig.

Filmen har en dårlig historie der jeg føler alt er kokt sammen i en gryte av det filmskaperne føler de ‘må’ ha med. Vi snakker selvsagt gadgetshelter, kjærlighet og onde skurker, og alt føles alt for overdrevent, tynt og transparent uten en skikkelig plan med det hele. Etter min smak burde filmskaperne heller satser på en animasjonsfilm i stedet for en ‘live action’-film. Det skinner også igjennom at filmen føles alt for uferdig med de mange dårlige effektene som lyser falsk lang vei. Det artistiske preget på denne filmen er også totalt fraværende.

Jeg skjønner jo at filmen skal være litt tøysete og fjollete, men et sted går grensen. Skuespilleren i front gjør sitt til at dette ikke fungerer, men det er ikke han alene som gjør at sjarmen er helt borte i dette konseptet. Jeg tror jeg faktisk vil kalle filmen unødvendig generisk og nærmest mekanisk i filmskapingen, nesten på samme måten som alle gadgetene som brukes i filmen.

Den blir faktisk så generisk og lite tiltalende at jeg kjeder meg litt og bare ønsker at dette skal ta slutt. Gi meg heller en dårlig b-film over dette ‘any day’, og det føles nok mest sannsynlig bedre enn dette! Filmen skal dog ha for at den prøver og er ikke helt ute å kjører til en hver tid, men når dette ser ut som en trashfilm, og er traust og kjedelig få andre ting jeg har sett, så har filmskaperne gjort såpass mye feil at jeg føler ikke jeg kan gi annet terningkast 1.