| Logo
Anmeldelse av After We Collided - Film (2020)
Film: After We Collided (2020)
Aldersgrense: 12 år
Kategori: Drama, Romantikk
Land: USA
Regi: Roger Kumble
Spilletid: 105 min
Datoer:
| 2020-09-11 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 2.6 av 6

Serie: After
| After Everything (2023) | After ever happy (2022) | After We Fell (2021) | After We Collided (2020) | After (2019)

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (39 kritikker)



Anmeldelsen:

Ung kjærlighet blomstrer mer enn filmen

Publisert: [ 14. Oktober 2023 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:

 ( - )

Ingress:

Hardin og Tessa var kjærester, helt til hun fant ut hva hans hensikter med å prøve å forføre henne i utgangspunktet. Når hun hører at han prøvde å forføre henne som et veddemål, så knuses Tessa og går tvert i fra ham. Hun får seg jobb i forlagsbransjen og flytter bort. Til tross for dette kan ikke Hardin glemme Tessa og han bruker alle triks i boken for å finne henne og prøve å få i gang en gnist. Men er det så lett å fortsette et stormfullt forhold etter at han har ødelagt all romantikken og knust glansbildet?

Anmeldelse:

Dette er igjen filmen basert på Anna Todds populære bokserie. Første film var ikke allverdens, men den var en grei kjærlighetsfilm. Det gjorde at jeg var spent på fortsettelsen. Hvordan ville de bygge opp historien videre i oppfølgerne? Regien er levert av Roger Kumble, som står bak andre romantiske filmer som Cruel Intentions og Just Friends. Han har tatt over stafettpinnen fra Jenny Gage, som hadde regien på første film i rekken. Men selv om Kumble er et spenstig valg for denne oppfølgeren, klarer han ikke helt å få et skikkelig preg på filmen. Filmen er enkelt men passe proft laget uten å briljere på filmlerretet.


Filmen og historien fortsetter der den første filmen slapp. Dette er litt småfriskt til tider. Det er litt kioskroman over filmen. Dette føles mer som en versjon av Fifty shades of Grey, laget for et yngre publikum. Rollefigurene er litt grunne, men de er litt av pakken i filmen, som du enten synes blir for dum, eller aksepterer og går distansen med dem. Han var en fuckboy som er forelsket for første gang i livet. Han har plenty av tilbud, men sparer seg for den ene. Hun jobber i forlagsbransjen og har fått smaken på festlivet. De er på party, med mye partymusikk. Det blir kyssing og forføring. Det blir også noen sexscener. Han er sjalu. Hardin gir seg ikke og er helt på tuppa av Tessa. Det humper mye frem og tilbake, men det er ikke like mye drive over dette som i første film, som var litt mer selvsikker i fremførelsen av historien.

Du får en ungdomskjærlighet uten å bli for jomfrunalsk og dette går lengre enn første film på det punktet. Med andre ord viser filmen at den tar noen steg videre fra den vanlige romantiske filmen fra Hollywood. Likevel vil jeg ikke si dette føles mer ekte av den grunn. Dette er en fin virkelighetsflukt og du får litt valuta for pengene. Du får noen hete elskovs og kyssescener. Til tross for dette viser ikke filmen for mye. Det er en del klisjeer i filmen og dette følger en vanlig formel. Det vil si at filmen ikke finner opp kruttet på nytt på noe vis. Men det er åpenbart laget for unge kvinner, og de vil sikkert synes dette er grei skuring. Filmen er både rå og søt på samme vis, akkurat som et forhold skal være. Elskovsscenen i dusjen er hemningsløs.

Dette er en julefilm, men det er svært lite julestemning i starten. Det er bare nymotens julepynt som knapt merkes i filmen og lite som fester filmen til høytiden. I alle fall i starten, etter hvert kjører filmen mer på med julefølelse og da spilles julemusikk og pynten kommer på plass. Men dette tar mer plass i julen enn at hele filmen føles som en tvers igjennom julete film.

Når du ser filmene så skjønner jeg at de er populære i enkelte kretser. Forholdet er litt uten filter og det er nok mye av grunnen til at disse filmene har en større fanskare. Dette er litt som såperomantikk for ungdom med hemningsløse følelser og alt som følger med det å virkelig elske en, selv om dette ikke akkurat har rot i virkeligheten, til tross for at deler av dette kunne skjedd. Historien er både full av nobel kjærlighet, men det handler om en person som går fra å være en som har seg med alt og alle og finner den ene å kjempe for. Det er på en måte konseptet i disse filmene. Så får vi se hvordan dette blir tatt videre i de kommende filmene.

Konklusjon
Den første filmen var bedre, men dette er ikke så langt bak og resultatet er blitt noe som føles lett fengende. Det er dog mer sex i denne andre filmen enn den første. Filmen er veldig sentrert på de to i front og det meste handler kun om dem. Dette er litt som å være flue på veggen i et stormfullt forhold der alt er nytt og spennende og utforskingen av hverandre er på topp. Alt i alt er dette passe underholdende.

Filmen er noe blass og skiller seg ikke så mye ut i mengden. Det er en historie du har hørt før og det poengterer filmen også. Likevel er dette passe grei underholdning for en lett romantisk filmporsjon sammen med din kjære eller med jentegjengen. Filmen har fått varierende kritikker og det kan jeg skjønne, fordi dette er ikke 'top notch', men likevel ikke så dårlig som en del av kritikerne skal ha det til. For min del var dette litt midt på treet og en film du lett kan se om du liker romantiske filmer for unge.