Anmeldelse av Rabid - Film (2019)
Mediarating: 5 av 6

Rabid
  André
| |

Soska-søstrene innfrir (om man er en horror-nerd)

Publisert: [ 10. September 2020 ]

David Cronenberg er en gullgutt. Jeg nevner mine favoritter: Rabid, The Brood, Scanners, Videodrome, The Dead Zone, The Fly, den fantastiske Dead Ringers og A History of Violence. Han har og spilt litt i filmer, bl.a. i adapsjonen av Clive Barker’s Nightbreed. Rabid fra 1977 er hans andre spillefilm.

De smågale søstrene Soska har her forsøkt seg på en re-make/re-invention. Min tipp er at det er mange forskjellige meninger om denne. Alt fra søppel til skinnende gull. Hvor godt man liker den kommer nok an på hva man liker av filmer. Når det gjelder horror-fans så tror jeg at mange vil like den. De som dog neppe vil like den er de som sitter med innstillingen om at «alle re-maker er no dritt». Om man går inn og ser denne med en lignende innstilling vil nok denne neppe falle i smak.

Ofte spør jeg meg selv: om man er av den typen som ikke liker re-makes, hvorfor gidde å se? Selv synes jeg det er et vidt spekter der ute. Både gode og dårlige re-makes. Gode - for eksempel The Fly og The Thing (Carpenter). En av mine regifavoritter er gullgutten George A. Romero. Her har det kommet to re-makes jeg glatt kan anbefale: Dawn of the Dead (2004) og The Crazies (2010). Jeg sier ikke at de er bedre, men jeg synes uansett at de er meget, meget bra. Greia er vel (synes jeg) å ikke sammenligne så mye. Se på filmene som en greie der de tar litt og lager en del egne ting, En annen som falt godt i smak er Evil Dead fra 2013. I den ukuttede versjonen er det mye snacks for de som liker grøss & gore.

Så, en tilståelse. Jeg trodde jeg hadde skrevet ferdig denne anmeldelsen. Der tok jeg farlig feil. Jeg husker ikke SÅ godt alt i filmen, men en del stikkord hadde jeg notert meg. Det, og min score på imdb: 8/10. Snittet på imdb er 5,1 i skrivende stund. Smak & behag m.a.o.

Filmen starter med at vi blir kjent med Rose (spilt av godbiten Laura Vandervoort). Jeg vil ikke spoile så mye, en litt kan jeg jo si. Hun ender opp i en ulykke, og fjeset hennes blir ganske så maltraktert. Her kan jeg skyte inn at effektene i filmen er sjefsbra. Bra, og ganske ekle/groteske. Slikt som en horror-nerd som meg kan like. Stakkars Rose bader ikke i penger, og rekonstruksjon av et ansikt koster. Hun har tilsynelatende flaks, hun får tilbud om å ta del av et prosjekt der de tukler med stamceller for å bygge opp hud/kroppen. Dette skal vise seg å ha «visse bieffekter».

Filmen har en et sterilt utseende. Jeg synes det passet meget, meget bra til historien. Det er garantert delte meninger her, men jeg likte det svært godt. Den var gjennomgående ganske ekkel. Ufyselig som gamle folk som meg sier. Etter hvert som ting utvikler seg er det flere som blir smittet av «noe». Det er lett å se at de kule Soska-søstrene er horrornerder. De har hentet inspirasjon fra mange kjente horrorfilmer (bl.a Dead Ringers). Jeg synes det hele er stilfullt, dette er for meg rett og slett god underholdning. Filmen ble sett på blu-ray. Lyden var i DTS-HD Master Audio, og lyden var meget bra. Tale og effekter kom fin-fint frem. Bildet – ingenting å klage på. Bra bilde som passet bra til filmens sterile utseende. For samlenerder: ekstramaterialet er litt forskjellig på UK-versjonen og den fra USA.

Takk og farvel fra meg for denne gang.