Anmeldelse av Mens du sov - Film (1995)

Julefilmfestival.blogspot.no
  6.8 IMDB ( Internet Movie Database )
  Borghild
| |

Romantisk juleforviklingskomedie

Publisert: [ 1. Desember 2023 ]

Lucy er en pen ung kvinne som har alt i livet utenom en kjæreste og en familie som støtter henne. Siden hun mangler en egen familie er julen en tung tid for henne og da jobber hun for å ikke tenke så mye på at alle andre feirer julehøytiden sammen med familien. Hun forelsker seg i en høy mørk kar hun ser på jobben hver dag i billettluken på T-banen. En dag blir han overfalt og faller ned på t-bane-sporet. Lucy redder ham fra den sikre død, men han havner i koma. Når hun besøker ham på sykehuset, blir hun forvekslet med hans forlovede.

Det gjør at hun får innpass i familien hans, som hun feirer jul med. Drømmemannens bror er dog mistenksom til henne, men det kommer aldri et enkelt sted hun kan avsløre at hun ikke er drømmemannens forlovede overfor familien. Men i denne prosessen er det broren til drømmemannen som begynner å bli betatt av henne og hun begynner også å finne tonen med den godhjertede mannen…

Dette er en film som har en del sjarme og en film som var veldig inn i tiden da den kom, men jeg så ikke filmen da den kom, og med dagens briller, faller dette mer i gjennom. Nå skal ikke jeg kritisere filmen fordi den er gjennomsiktig, fordi det er en av de fremste sjangertegnene på romantiske komedier. De følger ofte malen til punkt og prikke og det gjør denne nesten mer enn normalt.

Mens du sov er morsom til tider, men langt unna en latterbombe. Morsomhetene er litt vel skrudd til og forklaringsmodellen for å dra dette veldig langt går langt inn i naiviteten til hovedrollefiguren. Hun blir rett og slett for grunn og naiv for sitt eget beste. Det at hun blir forvekslet med forloveden til han som hun redder, som kommer i koma er en rar tanke. Og særlig måten filmen tviholder på dette gjennom hele filmen. Dette tynne prinsippet er rett og slett det hele filmen dreier seg om, og vi vet at dette kommer til å sprekke.

Så blir det laget noen momenter rundt hvorfor man ikke kan gi beskjed om at dette er en misforståelse. Hun må henge med familien hans hele julen og hun liker det, fordi hun er ensom, så kan man jo spørre seg om man som svært attraktiv kvinne ville helt ukritisk tenkt på å gifte seg med en som ligger i koma og som man ikke kjenner. Hva med det faktum at den virkelige forloveden også er med i dette spillet?

Sandra Bullock spiller bra i hovedrollen, men jeg tror ikke på rollefiguren hennes. Det fordi hun er for pen og perfekt til å havne i en slik situasjon som dette. Hun har ingen som helst problemer med å knytte seg til personer og alle rundt henne faller pladask for henne til en hver tid, så det er veldig rart at denne kvinnen er så desperat som hun begir seg for å være. Filmen tar dog opp tema rundt det å være ensom og ikke ha en familie, men dette blir rett og slett for grunt til å tro helt på.

Filmen har et koselig preg og fungerer også som en julefilm. Den tar plass rett før jul og varer til rett over nyttår. Det er en del punkt og vi får en fin juletid i filmen. Det gjør dette til en grei julefilm om man har sett alt annet i sjangeren. Filmen var veldig koselig tvers i gjennom. Det blir også en del overprippen romantikk i det ‘perfekte’ bildet av det å gjøre det å gjøre det romantiske uten å kysse eller gjøre andre ting annet enn å være rundt den man liker. Det blir også en del klossete forsøk på å ikke fortelle den andre og forviklinger skjer så den andre ikke får bekreftelse på forelskelsen.

Mens du sov var nok en langt bedre film da den kom enn slik den fremgår i dag. Jeg anerkjenner en del nostalgiske trekk fra tiden jeg vokste opp med slike filmer som dette, men det er også alt jeg kan dra ut av filmen. Samtidig betviler jeg ikke at filmen nok var viktig for en del som så den da den kom og dette var også en film som kom rett inn i tiden da Sandra Bullock var på sitt mest populære. Hun viser at hun er en å satse på i en slik film og er veldig søt i filmen og har sin komiske timing på plass for en slik forviklingskomedie, men for min del er dette langt unna en innertier. Dette blir rett og slett for grunt til det, men likevel triller jeg en solid treer for en film som jeg likte å se og som passer godt inn i julens glade budskap om å holde sammen med familien og ta vare på hverandre.