Anmeldelse av Free Guy - Film (2021)

Ralphthemoviemaker
  KillerKastKurt 2
  8 Rotten Tomatoes
| |

Gøy actionkomedie fra dataspillverden

Publisert: [ 5. Desember 2023 ]

Guy lever et rutinemessig liv der dagen hans går om og om igjen. Det er fordi han egentlig er en statistkarakter i et populært dataspill. En dag finner han ut at han skal bryte med rutinen og ikke bare være en tro tjener i banken han jobber i. Det viser seg at hver dag kommer folk og raner banken hans og en dag slår han tilbake og tar over kontrollen over en spiller. Det gjør at blir en spillende karakter i dataspillet og 'levler' opp i dette 'open world'-spillet. På veien blir han meget populær og treffer også den store kjærligheten, men på vei opp i berømmelsens rekker, begynner spillskaperne å tenke på å skape en nytt spill og betyr at hans eksistens kan stå på spill…

Liker konseptet. Guy lever i en verden der noe er litt rart og dagene går i loop. Dette er omtrent som i Trumanshow bare at han lever i et dataspill. Og selvfølgelig er dette det mest populære spillet på planeten. De fleste er slem i slike spill og raner og dreper, men han vi følger er helten i spillet som gjør mer eller mindre nesten bare snille ting og hjelper folk som blir ranet eller forsøkt drept. Vi får også se at spillutviklerne må inn i spillet for å fikse dataspillkarakteren som er en såkalt NPC (None Playing Character).

Dette er som å se på et dataspill. Filmen har mengder av action og er en real actionkomedie. For deg som har spilt en del dataspill er det mye man kjenner seg igjen i her. Vi ser ting fra både vår verden og spillverdenen. Dataspillet minner litt om GTA. Guy føler seg fanget i livet, og det er det nok flere som kan kjenne seg litt igjen i. Guy blir populær under navnet 'Blue Shirt Guy', fordi han har en blå skjorte som bankskankeansatt.

Filmen er bra morsom. Ler en del høyt av det som skjer. Ryan Reynolds er prefekt i denne filmen. Han har den rette ironien og komiske timingen for rollen. Hans rollefigur er herlig naiv og tullete med mye hjerte og en del karakter. Det er en veldig kontrast for hvordan Guy tar alt seriøst og alle han møter ikke gjør det, fordi de er spillere. Det er utrolig morsomt når Guy kysser en annen spiller underveis når de spiller, selv om dette egentlig ikke går an i spillet.

Vi får også se at dataspillet i filmen også utvikler seg til å bli ganske så revolusjonerende. Guy er noe så utrolig som den første kunstig intelligent-spilleren i historien. Så spørst det hva som skjer når han finner ut at verden han lever i egentlig er fake. Der kommer litt av sammenlignningen med Trueman Show inn.

Det er med andre ord mye å kjenne seg igjen i for dataspillere i filmen. Det er morsomt når man hører spillerne snakker med Guy og at de snakker med andre samtidig. En gang kommer til og med moren inn i samtalen til gutten som sitter å spiller og den undrende Guy skjønner fint lite av det som skjer. Scenen når de andre spillerne fryser i spillet er ganske kult laget. Filmen begynner litt lett og blir mer og mer interessant etter hvert. Vi får se hvordan spillskapere er kyniske forretningsfolk som bare er interessert i å skumme fløten heller enn å levere et godt produkt.

Dette er en herlig komedie som føles som en våt drøm for mange nerder å se. Vel er ikke filmen særlig dyp og mye er litt enkelt skildret, men dette har da litt sjel og humoren er vellykket lagt frem. Ryan Reynolds er virkelig rett man for å lose oss gjennom en slik film. Han er både kul, morsom og har den rette holdningen for å gjøre en slik rollefigur som Guy levende. Liker også at filmen har en del hjerte i det den formidler.

Det er rett og slett gøy å se en snill rollefigur i et dataspill som prøver å ødelegge for de som prøver å rane og drepe. Du kan også fint se denne filmen om du ikke har så mye forhold til dataspill også, men da er det gjerne en del humordetaljer som kan forsvinne litt, men filmen forklares godt og dette er langt i fra noen vanskelig film å forstå. Jeg var ikke overbevist da filmen startet om at den ville underholde meg maks, men filmen vokste på seg og så er det jo herlig å se en lettere actionkomedie også som ikke tar seg selv så seriøst og har litt glimt i øyet.