![]() |
Film: Taken 3 (2015)
Aldersgrense: 15 år
Kategori: Action, Kriminal, Thriller
Land: Frankrike
Regi: Olivier Megaton
Spilletid: 108 min
Datoer:
| 2015-01-09 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Serie: Taken | Taken 3 (2015) | Taken 2 (2012) | Taken (2008) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (41 kritikker)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Velkjent action
Publisert: [ 9. Januar 2015 ]
Skrevet av: Kris Munthe
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terningkast:
Ingress: Når ekskona til Bryan Mills blir myrdet står han som hovedmistenkte. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Liam Neeson har en uheldig tendens til å få familien i fare. I tredje sekvens er vi i verste scenario når alt av lov og kriminalitet forfølger ham. Dette er et så altfor kjent konsept hvor hovedpersonen må bevise sin uskyld, finne den skyldige og med en etterforsker som er mer eller mindre på hans side. Det betyr at vi blir servert en tradisjonell og trygg actionpakke. Franske Luc Besson står nå som manusforfatter. Han har vist seg å være habil med solide titler som «Det femte element» og filmene «Taxi». Men i manuset her er det overraskende lite sprell. Når det gjelder actiondelen så er jo hele triologien inspirert av «Bourne Identity». Det betyr at nevene er fulle av krutt og motstanderne blir dengt ned i artige kampbevegelser. Jo, det er like stilig som før fordi man aldri blir lei Liam Neesons triks. Men i de store og essensielle stuntene klarer ikke ¨Taken å nå opp. Kamerabevegelsene er så heftige at man blir nærmest sjøsyk. Vinklene byttes stadig vekk og klipp og hopp i biljakter gjør at man mister fokus. Synd, fordi det er tydelig at ressursene er til stede, men ikke nødvendigvis gjennomføringen. Neeson begynner nok også å bli grå i hårene. Fantastisk stemmebruk og solid innlevelse gjør ham aldri kjedelig. Men han er ikke like sprek i posituren som før. Konklusjon |