Anmeldelse av Apocalypto - Film (2006)

7.8 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Visuell fryd

Publisert: [ 9. Juni 2015 ]
Skrevet av: Ole Marius Repstad

I Maya-kongedømmets siste dager før de spanske kolonister ankommer tidlig på 1500-tallet, følger vi Jaguar Paws og hans stamme som blir overfalt av en annen stamme og tatt med til byen deres.

Apocalypto er en forutsigbar actionfilm som ikke skiller seg spesielt ut, med unntak av omgivelsene. Det starter i det rolige hjørnet med å vise Jaguar Paws og det hverdagslige livet i stammen hans. De blir overfalt, men Jaguar Paws greier å skjule hans gravide kone i en grotte som er umulig å komme opp i fra uten hjelp. Dette blir drivkraften hans for å overleve.

Apocalypto bør ses som et rent actioneventyr uten å henge seg for mye opp i om det er korrekt historiemessig, fordi hvis man begynner å grave, vil man kunne greit plukke den fra hverandre. I tillegg bør man være obs på litt lat skriving til tider. Det er spesielt to steder der man føler at det enten er i overkant klare frampek eller at en hendelse er for beleilig til å kunne skje, noe som igjen gjør at filmen blir forutsigbar, men likevel blir den ikke mindre underholdende av dette.

Historien er nærmest ikkeeksisterende. Filmen foregår i en historisk kontekst, men det er også alt. Filmen kunne like gjerne blitt kalt ”The Fugitive: Mayan Edition”, fordi mye av filmen tar for seg hva som skjer med Jaguar Paws når han er på rømmen. Det er også her de største actionelementene og stuntene kommer inn i bildet.

Karakterene i filmen er så arketypiske som man får dem. Man har helten, Jaguar Paws, og skurkene som angriper Jaguar Paws stamme, Zero Wolf og Middle Eye. Man ser visse tendenser til at det har blitt gjort et forsøk på å gi Zero Wolf dybde, dette gjøres ved hans kjærlighet til sønnen, men det faller ganske flatt. Jeg bryr meg om verken om de gode eller de onde karakterene i filmen. Jaguar Paws blir satt opp som helten i fortellingen, men han gis ikke tid til utvikling, og vi er ment å heie på han fordi han blir tatt som fange og vil tilbake til kona før det er for sent. Som karakterer er de arketypiske, men likevel er de fornøyelige å se på, ettersom de alle tre er noen skikkelige råtasser som kan sparke rumpe.

Apropos sparking av rumper, actionscenene er brutale og pøser på med blod og realisme, og kommer som oftest i form av nærkamp eller våpen med rekkevidde. Det meste er her løst bra, men det er flere steder der det er i overkant mye slow-motion eller rask klipping. Heldigvis er det nok scener i vanlig tempo som er løst ekstremt bra. Blodet spruter og de mørbankede kroppene ser troverdige ut. Det er bare et unntak som er lite troverdig, men det er innenfor spoiler-territoriet, og jeg vil derfor ikke si noe annet enn at det var en stuntscene som så helt latterlig ut. Actionscenene er ikke de eneste som er brutale, også i ofringsscenene er det hard kost å måtte se på at hjerter blir revet ut av levende kropper. Det gir en økt realisme til filmen, skulle man tro, men i virkeligheten ofret mayane sjeldent mennesker, og i filmen ser man haugevis av ofre.

Skuespillerne i filmen er for det meste av ukjent art. Jeg hadde ikke hørt om noen av skuespillerne på forhånd, og hadde derfor heller ingen forventninger til skuespillerprestasjonene. De leverte over mine ikkeeksisterende forventninger og virket troverdige i rollene. Til tross for at jeg kalte Jaguar Paws, Middle Eye og Zero Wolf arketypiske karakterer, så var de så velspilte som det jeg kunne håpet på.

Det eneste ved Apocalypto som jeg kan helhjertet applaudere, er hvordan filmen ser ut. Hver eneste scene har rett fokus og viser det beste i scenen. Det er spesielt et par scener i den andre halvdelen av filmen som er skikkelig øyegodteri og på grensen til uforglemmelige. Actionscenene ser for øvrig også bra ut, men det er den lange vandringen mot byen, etter å ha blitt fanget, samt by- og tempelscenene, som ser aller best ut.

Uten å tenke meg om vil jeg anbefale Apocalypto på bakgrunn av underholdningsverdien, den er nok forutsigbar, men allikevel virker den så altfor kort. Actionscenene, den brutale realismen og filmingen er andre grunner til å se Apocalypto. Ønsker du derimot en actionfilm drevet av sterk historiefortelling eller komplekse karakterer, burde du finne et annet alternativ.