| Logo
Anmeldelse av The Next Three Days - Film (2010)
Film: The Next Three Days (2010)
Aldersgrense: 15 år
Kategori: Kriminal, Drama, Romantikk, Thriller
Land: USA, Frankrike
Regi: Paul Haggis
Spilletid: 122 min
Datoer:
| 2010-12-03 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 4.2 av 6

Andre kritikkratinger fra media:
The Next Three Days
  Cinemablend.com
  arilabra.com
  Filmsnakk.no
  Filmbyen.no ( Filmbyen )
  B.T. (Danmark)
  Tønsberg Blad
  Stavanger Aftenblad ( Aftenbladet.no )
  Dagbladet
  Smis.no
  Film-nyt.dk
  Lyd og bilde ( Lydogbilde.no )
  Cinerama.no ( Cinerama )
  Cinemazone
  Filmfront
  Filmforumet
  Adressa ( Adressavisen )
  FVN ( Fedrelandsvennen )
  AN.no ( Avisa Nordland )
  Nordlys
  f-b.no ( Fredrikstad Blad )
  Aftenposten
  Side2
  Filmz.dk
  NRK P3 - Filmpolitiet
  theactionelite.com
  Jyllands-Posten
  Berlingske Tidene ( Berlingske.dk )
  Politiken ( Politiken (Danmark) )
  P4
  Natt&Dag
Ratinger fra Filmkikk-Redaksjonen
  Torstein
  Jacob
  Thomas
  Tore
Tips oss om manglende kritikk på filmen:
AnmeldelselinkKarakterSkala
| |

Andre anmeldelser på filmen: (1)
[2010-12-02] - Lavmælt og voksen thriller av Tore



Anmeldelsen:

Paul Haggis med ny thriller

Publisert: [ 3. Desember 2010 ]
Skrevet av: Jacob Andersen

Ingress:
Læreren John Brennan opplever sitt livs mareritt når hans kone Lara en dag svært uventet blir arrestert for mord. Sikker på at hun er uskyldig satser han på at retten vil frigi henne. Men både vitneuttalelser og beviser peker mot Lara og hun dømmes til 20 års fengsel. John nekter å prøve å leve et liv uten henne og at deres sønn skal måtte vokse opp uten en mor. Han klekker selv ut en plan, som må klaffe om han skal få leve med hans kone de neste tyve årene.

Anmeldelse:
The Next Three Days er en remake av den franske thrilleren Pour elle laget av Fred Cavayé i 2008. Mannen som har skrevet manus til flere anerkjente filmer, deriblant Million Dollar Baby, står for regien. Altså Paul Haggis som også regisserte In the Valley of Elah (2007) og Oscarvinneren Crash (2004).

Russell Crowe og Elizabeth Banks spiller John og Lara Brennan. Sistnevnte gjør kanskje sin beste rolle til nå. Banks imponerer og viser fremragende skuespill. Hun spiller så praktfullt at en verken kan fastlå hvorvidt hun faktisk er en kald morder eller en uskyldig hustru. De fleste som er glad i film har sett at Russell Crowe kan spille. I denne thrilleren viser han hvorfor han av mange regnes som en av Hollywoods beste skuespillere. Crowe virker motivert, overspiller aldri og han viser førsteklasses skuespill i rollen som den desperate ektefellen John. Av alle de ypperste skuespillerne i dagens filmverden er det nok ikke mange som kunne overgått Crowes skuespill i denne affæren.

Historien er enkel og ikke særlig original. Desto mer viktig blir da resten av det filmatiske. Regissør Haggis gjør et smart trekk i å ikke opplyse oss om Lara virkelig har drept noen eller ikke. Ikke bare blir det da enda mer spennende, men han lar det også være opp til oss seere og avgjøre hvorvidt det John gjør er rett eller galt. Hvis hans kone faktisk er skyldig, og alle indisiene peker mot det, er det da riktig å være så blindt glad i sin kone at han ikke bare vil bryte loven for å få henne ut, men faktisk drepe et annet menneske? Det er godt å slippe å bli fortalt om hovedpersonens handlinger kan rettferdiggjøres eller ikke. Der hvor Haggis i den nå seks år gamle filmen Crash dyttet ”føl dette om dette nå” inn med teskje, lar han oss her i mye større grad selv finne ut av ting. Ved å ikke berette publikum om trinnene i planen, vet vi aldri om John kun improviserer eller om alt går som planlagt, enda et klokt trekk.

Denne filmen har flust av gode enkeltscener. Både den nervepirrende scenen i fengselskorridoren og fengselsscenene med ekteparet Brennan og sønnen er alle meget gode. Men er det noen scener jeg virkelig vil trekke frem så er det bildene akkompagnert av nydelig musikk fra artisten Moby, som høyst er med og sette stemningen i filmen. Disse scenene er uten tvil noe av det mer vakre du kan finne på lerretet før nyttår.

Haggis er bedre på drama enn action, og er det en actionspekket thriller du er ute etter med tøffe one-liners er ikke dette filmen for deg. Handlingen går sakte, men sikkert fremover og bruker god tid på å bygge seg opp. Det at vi får noen pustepauser etter noen vanvittige enkelthendelser er helt på sin plass. For noen vil denne kanskje bli i det lengste laget, men er du en tilhenger av innholdsrike thrillere av den mer gamle sorten, er dette en film du bør få med deg.

Til tross for at mange vil stille spørsmålstegn ved hvor realistisk hovedpersonens valg er, er dette noen en må akseptere. Det finnes individer i dagen samfunn som stoler blindt på den de elsker, og vil nekte å innse fakta uavhengig av hvem det er som gir det til dem. Enkelte mener at det viktigste i en film er historien, og her er historien verken nyskapende eller bemerkelsesverdig innviklet, men spennende det er den. Vel så viktig som en god historie er for mange, karakter som engasjerer, og det gjør disse her uten tvil. The Next Three Days anbefales!

Filmkikk.no © Filmkikk 2024

Filmkikk på facebook

Filmkikk på Instagram

Vår personværnerklæring (GDPR)