Anmeldelse av Rio - Film (2011)

| Rio 2 (2014) | Rio (2011)

Rio
  Teknologia.no
| |

Flott og vakkert, men noe masete fra Rio

Publisert: [ 7. April 2011 ]

Den nerdete papegøyen Blu bor i vinterkalde og snødekte Minnesota sammen med sin venn Linda. Blu ble funnet som liten og har vokst opp så langt bort i fra Sør-Amerikas fargerike natur og varme så man kan komme. En dag finner de ut han ikke er den eneste gjenlevende i sin art slik de trodde, det finnes en jentepapegøye i Rio! Turen går raskt til denne, Jewel av navn, og et eventyr ulikt det Blu noen gang kunne drømme om starter når det viser seg at det også er andre lumske personer som vil ha tak i det sjeldne papegøyeparet!

Det er folkene bak ’Istid’-filmene som står bak også ’Rio’. Tijucaskogen ved verdensbyen Rio de Janeiro er verdens største urbane skog og rommer en av de mest omfattende samlingene av planter og dyr i verden. Denne filmen har tydeligvis satset på en dyp og respektfull hyllest til dette, samt en animasjonsmessig fantastisk vakker gjengivelse av denne byen. Om filmen er sponset av både turistnæring og myndigheter vites ikke, men det hadde ikke forundret noen etter å ha sett denne svært så fargerike, musikalske og samba-olé suggerende filmen. Tenk om Norge kunne fått sin egen film slik!

Handlingen, som blant annet spinner rundt ulovlig fangst av eksotiske dyr, er filmens politiske agenda, noe som er rørende og tankevekkende nok. Likevel drukner heldigvis ikke dette filmens lekenhet, humor og varme. Tradisjonen tro blir vi introdusert til både ulike og varierte karakterer, et mangfold som tjener filmen på både godt og vondt. Dette kan nemlig bli noe masete og bråkete i lengden, for her går det mye i hyling og skriking gitt! De fleste vil likevel kose seg kongelig, for her er det altså noen å like for alle og enhver.

Filmen er en typisk og klar topp-animasjon i gjennomført høy kvalitet. 3D-effekten misbrukes heller ikke, den er for det meste med på å gi flott dybde i miljøer og særlig bybildene av Rio. Likevel oppleves det hele kanskje som litt kjedelig. Er det fordi humoren ikke treffer like mye på spikerhodet som i ’Istid’? Er det fordi vi rett og slett har blitt såpass bortskjemt på kvalitetssterk animasjon at vi har blitt for kravstore?! Særlig karakterene kunne med fordel vært færre og mer karikerte, uten å gå i kjlisjéfella da, for slik å bli mer morsomme og særegne som Sid og ekornet i ’Istid’! De norske stemmene er også litt flate og kjedelige, trolig bedre med den amerikanske originalen?

Misforstå ikke. Dette er en aldeles underholdende farge- og musikkbombe av en glafilm! Dens sak med bevaring og pekefinger til å ta vare på dyre- og plantelivet er også en sterk side når det hele nettopp er lagt til Rio. Summa summarum er ’Rio’ noe alle kan se og kose seg godt med, samtidig som man føler man direkte er på ferie i denne kjente storbyen. Rio er en by som på en svært flatterende og positiv måte blir skildret fra sine beste sider her, selv om man jo også vet at det er en av verdens farligste byer. Men akkurat dét vil jo ingen at vi skal se noe av.