| Logo
Anmeldelse av World Invasion: Battle Los Angeles [ Battle: Los Angeles ] - Film (2011)
Film: Battle: Los Angeles (2011)
Kategori: Action, Sci-Fi
Land: USA
Regi: Jonathan Liebesman
Spilletid: 116 min
Datoer:
| 2011-04-08 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 2.7 av 6

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (39 kritikker)



Anmeldelsen:

Klisjétynget skyteorgie på speed

Publisert: [ 7. April 2011 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås

Terningkast:


Ingress:
UFO-observasjoner har i årevis forekommet over hele verden, blant annet i Buenes Aires, Seol, Frankrike, Tyskland og Kina. I 2011 blir det som imidlertid bare i utgangspunktet var spennende observasjoner til skremmende virkelighet når jorden plutselig angripes av noen ukjente og overlegne sterke krefter! Jordens storbyer faller, én for én, og igjen står bare Los Angeles som menneskehetens siste forsvarsstilling. En liten og svært begrenset militærtropp står imot det sterke angrepet for å forsøke å redde oss alle.

Anmeldelse:
Om du synes dette høres noe kjent og kjært ut, ja så tar du ikke så skammelig feil gitt. Vi har sett det før, i utallige filmer. ’World Invasion: Battle Los Angeles’ er en rå blanding av både ’Pearl Harbor’, ’Independence Day’ og ’District 9’, en suppe som gir oss et forholdsvis underholdende actionepos signert den noe uerfarne regissøren Jonathan Liebesman.

Selve underholdningsaspektet funker i stor grad filmen igjennom. Det hele starter med en flott og sakte spenningsoppbygging som også er spennende og småskummel. Men, så starter det som må være verdensrekord i antall avfyrte skudd på film noen sinne! Dette er nemlig en av de mest ekstreme skyte- og krigsfilmene ever, believe me! Ta alle krigsfilmer og sci-fis du har sett og gang det med ti, her skytes det og går i skuddvekslinger fra start til slutt! Innimellom får vi obligatoriske pustepauser, ofte klisjéaktige og sukkersøt tåredryppende disse selvsagt, før det er påan igjen gitt og tilbake til skuddilden!

Det er mørkt og dystert det vi får presentert, en invasjon av jorden av overlegne romvesener er nemlig ingen spøk må vite, og vi mennesker blir virkelig tatt på senga. Sånt sett er det da troverdig nok at man ikke får tid til stort annet enn å krige og forsvare seg. På den ene siden er det befriende at alt er så kaotisk og bråkete, man får virkelig følelsen av å være inni selve krigen. På den andre siden er ikke karakterene troverdige og interessante nok å bry seg om, og desto mer idiotisk blir også det ”obligatoriske” teite manuset med innlagte morsomheter og vittigheter fra adrenalinrusa soldater. Det er liksom bare ikke troverdig å si mye av det som blir sagt, i det hele tatt, hallo?! Noen må dessuten snart gi stakkars Michelle Rodriguez andre roller, kjerringa har jo vært typecasta i årevis og frembringer bare latter med én gang man ser henne i nok en slik hardbarka rolle!

’World Invasion – Battle: Los Angeles’ funker som action og visuell sci-fi der og da, men det er noe forglemmelig over hele filmen, den mangler dybde og tyngde til å bli så sterk som for eksempel det ’District 9’ ble, eller morsom uhøytidelig slik ’ID4’ var. Klarer man å fortrenge de svake leddene i denne filmen, ja så kan man isteden nyte de uttallige og voldsomt omfattende skadene disse sinte UFOene fra verdensrommet gjør mot oss. Det er et imponerende arbeid som er gjort rent effektmessig og spesialeffektene ser meget bra ut, stort sett. Det er i det hele tatt som å se ’District 9’ om igjen, bare denne gang speeda opp tyve hakk og ilagt mye mer action. Høres dette forlokkende ut, ja så ta med hørselsvern og gå for all del på kino!