| Logo
Anmeldelse av Retribution - Film (2023)
Film: Retribution (2023)
Kategori: Action, thriller
Land: USA
Regi: Nimród Antal
Spilletid: 91 min
Datoer:
| 2023-09-15 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 3 av 6

Serie: Retribution
| Retribution (2023) | Don't. Get. Out! (2018) | Retribution (2015)

Andre kritikkratinger fra media:
Retribution
  Starburstmagazine.com
  Reel Film Reviews
  Jimschembri.com
  Commonsensemedia.org
  Kinosaur.dk
  slantmagazine.com
  Ekko ( Filmmagasinet Ekko )
  Cinema ( Cine.no )
  Screenrant.com
  Filmthreat.com
  Otroscines.com
  Jackiekcooper.com
  IGN.com
  NRK P3 - Filmpolitiet
  EmpireOnline.com ( Empire Magazine )
  The Guardian
  Radiotimes.com
  Kinomagasinet ( KinoMagasinet )
  RogerEbert.com
  Jeremy Jahns (Youtube)
Andre filmdatabaser
  6.8 Themoviedb.org
  6.6 Rotten Tomatoes - publikum
  5.3 IMDB ( Internet Movie Database )
  4.2 Letterboxd.com
  2.9 Rotten Tomatoes
Ratinger fra Filmkikk-Redaksjonen
  Borghild [2024-03-04]
  Anders [2024-03-11]
  Pål [2024-03-04]
Tips oss om manglende kritikk på filmen:
AnmeldelselinkKarakterSkala
| |



Anmeldelsen:

Seriebomberen føkker med Liam Neeson…

Publisert: [ 4. Mars 2024 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:

( + )

Ingress:

Vi skal til Berlin. Der møter vi finansmannen Matt Turner. Hans dag begynner som alle andre. Han skal bare kjøre sine barn til skolen, men så skjer hans største mareritt i livet. Det er en bombe i bilen med trykksensorer under setene og i dørene og samt at bombemannen kan utløse bomben med mobilsignal. Bombemannen ringer ham konstant med instrukser på hva han skal gjøre om ikke bomben skal gå av og drepe han og hans barn. Det er ikke så lett å skjønne hvor bombemannen vil med dette, men det er også flere andre biler i spill. Samtidig begynner politiet å snøre inn nettet og det tror at Matt Turner er bombemannen selv. Der begynner ting å for alvor bli komplisert…

Anmeldelse:

Liam Neeson, er nok best kjent som tittelrollen i Schindlers liste, men etter at han spilte rollen som hevngjerrig far i Taken i 2008, fikk hele verden Neeson-feber på nytt. Det resulterte i flere oppfølgere, men Neeson nøyde seg ikke med det, og i tiden etterpå ble det laget en god del thrillere som mer eller mindre var ganske så like. Neeson er blitt mer eller mindre synonymt med thriller, på samme måten som Jason Statham har blitt med sine actionfilmer som også er ganske like og vanskelig å skille fra hverandre. Dette er nok en slik thriller der Liam Neeson spiller den typiske stereotypiske rollen sin. Det jeg legger mest merke til med denne filmen er at Neeson ser ut som han er blitt merkbart eldre han også og er over 70 år i filmen.

Filmen åpner med at vi følger elektroniske kretser og en mann sitter i en bil i det en bombe går av så bilen eksploderer og blir overtent i brann. Like etter klippes det til Liam Neesons rollefigur som bokser i fancy hus og med TV-en i bakgrunnen med den eksploderte bilen fra nyhetene. En fremmed mann tar kontakt med ham på telefon og straks er opplegget i gang. Dette er nok en nyinnspilling av den spanske filmen 'El desconodio' fra 2015, og den første fra Hollywood. Plottet for filmen er ganske så kul, men ikke noe helt nytt. Det kuleste med filmen er at vi ikke vet hvem som står bak og hvorfor. Det er med andre ord et mysterium bak det hele.

Handlingen foregår veldig mye på et avgrenset område i at Neesons rollefigur kjører i bilen med sine to barn. Med andre ord drar denne filmen samme kort som mange andre filmer har gjort før denne, som 12 angry men eller Phonebooth for å nevne noen. Her blir de kontrollert av en bombemann som ikke gir dem lov å forlate bilen om ikke bomben skal gå av. Det at de kjører rundt byr på noen reaksjonsforandringer i bakgrunnen, selv om dette ikke er av det mest spennende formatet eller formen. Og for å gjøre ting enda større, får de også vite at de har med en seriebomber å gjøre.

Filmskaperne skal ha for at den klarer å holde oss underholdt, og filmen er tidvis ganske spennende. Det hele utarter seg med en konstant fare for å bli sprengt. Med andre ord gjør man faren for å ikke være ansvarlig for sine barns død. Han kommuniserer hele veien med en mann med forvridd stemme, av samme slaget som i Saw-filmene. Der en mann forteller hva faren skal gjøre for ham, for at ikke bomben skal gå av. Det er hårfin balanse over hva han bør gjøre og ikke for å overleve. Dette blir en ganske finurlig katt og mus-lek. Etter hvert som handlingen skrider fremover blir han beordret til å gjøre mer og mer dramatiske ting.

Konklusjon
Filmen er greit nok laget teknisk sett, men var nok ikke utpreget dyr å lage. Den klarer dog å skape en del spenning og mystikk rundt seg, selv om filmen har en del logiske brister rundt ting man kunne gjort for å sluppet unna at bomben gikk av. Bristene er der nok er der kun for at dette ikke skal bli over for raskt. Dette kunne med andre ord vært løst mye mer snedig med et bedre manus og forklaring rundt alle disse tullete bristene.

Det beste med filmen er dog Liam Neesons rolleprestasjon. Han gir mye autoritet og karisma tilbake til filmen med sin pondus og gode utstråling. Liker også den spennende situasjonen når filmen stormer som verst. Den har nemlig et par partier når den kommer skikkelig i gang der den bergtar meg litt og får meg engasjert i det som skjer. Det gjør at dette blir ganske grei underholdning og verdt å se en kveld for litt tanketom thrilleraction. Jeg ruller en sterk treer på terningen for en film som langt på vei har et kul grunnide og er inne på mye riktig, men som ikke briljerer som film, men fungerer fint likevel som popcornlettvekter.

[ Filmen kan i skrivende stund sees med abonnement på Netflix ]

Filmkikk.no © Filmkikk 2025

Filmkikk på facebook

Filmkikk på Instagram

Vår personværnerklæring (GDPR)