![]() |
Film: Retribution (2023)
Kategori: Action, thriller
Land: USA
Regi: Nimród Antal
Spilletid: 91 min
Datoer:
| 2023-09-15 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Serie: Retribution | Retribution (2023) | Don't. Get. Out! (2018) | Retribution (2015) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (28 kritikker)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Seriebomberen føkker med Liam Neeson…
Publisert: [ 4. Mars 2024 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terningkast:
Ingress: Vi skal til Berlin. Der møter vi finansmannen Matt Turner. Hans dag begynner som alle andre. Han skal bare kjøre sine barn til skolen, men så skjer hans største mareritt i livet. Det er en bombe i bilen med trykksensorer under setene og i dørene og samt at bombemannen kan utløse bomben med mobilsignal. Bombemannen ringer ham konstant med instrukser på hva han skal gjøre om ikke bomben skal gå av og drepe han og hans barn. Det er ikke så lett å skjønne hvor bombemannen vil med dette, men det er også flere andre biler i spill. Samtidig begynner politiet å snøre inn nettet og det tror at Matt Turner er bombemannen selv. Der begynner ting å for alvor bli komplisert… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Liam Neeson, er nok best kjent som tittelrollen i Schindlers liste, men etter at han spilte rollen som hevngjerrig far i Taken i 2008, fikk hele verden Neeson-feber på nytt. Det resulterte i flere oppfølgere, men Neeson nøyde seg ikke med det, og i tiden etterpå ble det laget en god del thrillere som mer eller mindre var ganske så like. Neeson er blitt mer eller mindre synonymt med thriller, på samme måten som Jason Statham har blitt med sine actionfilmer som også er ganske like og vanskelig å skille fra hverandre. Dette er nok en slik thriller der Liam Neeson spiller den typiske stereotypiske rollen sin. Det jeg legger mest merke til med denne filmen er at Neeson ser ut som han er blitt merkbart eldre han også og er over 70 år i filmen. Filmen åpner med at vi følger elektroniske kretser og en mann sitter i en bil i det en bombe går av så bilen eksploderer og blir overtent i brann. Like etter klippes det til Liam Neesons rollefigur som bokser i fancy hus og med TV-en i bakgrunnen med den eksploderte bilen fra nyhetene. En fremmed mann tar kontakt med ham på telefon og straks er opplegget i gang. Dette er nok en nyinnspilling av den spanske filmen 'El desconodio' fra 2015, og den første fra Hollywood. Plottet for filmen er ganske så kul, men ikke noe helt nytt. Det kuleste med filmen er at vi ikke vet hvem som står bak og hvorfor. Det er med andre ord et mysterium bak det hele. Handlingen foregår veldig mye på et avgrenset område i at Neesons rollefigur kjører i bilen med sine to barn. Med andre ord drar denne filmen samme kort som mange andre filmer har gjort før denne, som 12 angry men eller Phonebooth for å nevne noen. Her blir de kontrollert av en bombemann som ikke gir dem lov å forlate bilen om ikke bomben skal gå av. Det at de kjører rundt byr på noen reaksjonsforandringer i bakgrunnen, selv om dette ikke er av det mest spennende formatet eller formen. Og for å gjøre ting enda større, får de også vite at de har med en seriebomber å gjøre. Filmskaperne skal ha for at den klarer å holde oss underholdt, og filmen er tidvis ganske spennende. Det hele utarter seg med en konstant fare for å bli sprengt. Med andre ord gjør man faren for å ikke være ansvarlig for sine barns død. Han kommuniserer hele veien med en mann med forvridd stemme, av samme slaget som i Saw-filmene. Der en mann forteller hva faren skal gjøre for ham, for at ikke bomben skal gå av. Det er hårfin balanse over hva han bør gjøre og ikke for å overleve. Dette blir en ganske finurlig katt og mus-lek. Etter hvert som handlingen skrider fremover blir han beordret til å gjøre mer og mer dramatiske ting. Konklusjon |