Streaming-anmeldelse av Lars i Porten - Film (1984)

Lars i porten
  Filmkikk.no
  6.2 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

En god norsk film om i terskelen mellom barn og voksen

Publisert: [ 27. Mars 2024 ]

Vi befinner oss på 1950-tallet i Oslo. Der treffer vi 12 år gamle Lars. Tiden er på vei mot sommer og skolen er snart slutt. Dette blir en sommer som Lars kommer til å markere forskjell i livet til Lars så langt…

Vi kommer tett på Lars. Lars er en vanlig gutt. Det er få som legger merke til ham og han er mest med voksne. Han danser tango med den prostituerte Lill, som han også er litt betatt av. Det er bare det at han er så mye yngre enn henne, men likevel har de en bra kjemi. Lars spiller også fotball i porten. Han er en del med en klassekamerat som bor i nærheten. På loftet bor den gamle og erfarne Kalle. Han forteller mange historier fra gamle dager. Han er bestekamerat med onkelen sin som kjører motorsykkel og er gammel bokser. Det blir mange motorsykkelturer for Lars i sidevognen til onkelen, selv om Lars kaster opp etter hver tur.

Filmen handler om Lars som er et barn og filmen fokuserer en del på at Lars er i en prosess der han er på vei over i ungdommen og barnet begynner å slippe taket. Han begynner for første gang å interessere seg for jenter for alvor. Lars passer på de rundt seg som han bryr seg om og er en som står opp for de som taler vondt om sine venner. Vi får også se at foreldrene til Lars ikke har det så bra. Faren til Lars er veldig streng og vanskelig. Han ser ikke ut som han trives i forholdet til moren til Lars. Det krangles over middagsbordet og moren må ta seg noen turer ut om kveldene for å få stueforandring.

Regien er ved Leif Erlsboe som gjør sin andre spillefilm på regi. Han gjør en god innsats med Lars i Porten. Fotoet følger for det meste tett på med noen oversiktsbilder innimellom. Filmen har en god og varm stemning der den sommerlige følelsen kommer frem. Tidskoloritten følger 1950-tallet på en god måte. Det skal også legges til at Lars i porten vant Amandaprisen i 1985 for årets barne- og ungdomsfilm. Skuespillet er godt hos Magnus Erlsboe Haslund i hovedrollen. Han spiller Lars på en naturlig måte. Han får også hjelp av en rekke andre kjente og kjære skuespillere som Joachim Calmeyer, Anne Krigsvoll, Anne Marie Ottersen, Frode Rasmussen, Espen Skjønberg og Nils Ole Oftebro. Calmeyer og Krigsvoll spiller godt og er stødige i sine roller som noen av Lars sine beste venner som henholdsvis onkelen og Linn.

Hele handlingen blir formidlet fra Lars sitt perspektiv. Vi følger ham over alt hvor han ferdes og vi blir litt kjent med personene han møter. Lars begynner å merke at en ny fase i livet er på vei. Puberteten står for døren hos Lars og vi får se hans første steg over i de voksnes rekker. Hele filmen oser arbeiderklasse. Noen detaljer i filmen føles litt filmaktige som at det knuses og rives ned blomstervaser i tangoene og at det snakkes en del under motorsykkelturer. På kinoene sees det westernfilmer som imens Lars later som han skyter på lerretet og det lekes cowboyer etter det. Vi får også se Lars sine oppfatninger av situasjoner og historier i hodet hans og de er tillagt et lys som gjør at man med en gang merker at dette ikke er virkeligheten.

Jeg likte filmen og det den gav meg. Manuset er godt lagt opp. Dette er en god oppvekstskildring, og det er en sjanger jeg setter pris på, fordi det får en til å huske tilbake på egen oppvekst som har vært med å forme en som person. Oppveksten minner en del om min egen oppvekst til tross for at jeg hadde min 12 årsdag på 1990-tallet. Filmen leverer og tar opp universelle ting i de fleste gutters liv. Det som er kult med filmen er at Lars skjønner mer enn de voksne tror og han er god på å plukke opp ting rundt seg, selv om han ikke skjønner hva alt betyr ennå. Filmen er god på å formidle stemninger og vi knytter oss ganske godt til hovedpersonen og hans verden.

[ Filmen kan sees med abonnement på filmarkivet.no ]