Anmeldelse av Contagion - Film (2011)

Drammens tidene
  Flickchickcanada.blogspot.no
  Teknologia.no
| |

Troverdig paranoia

Publisert: [ 27. Oktober 2011 ]

Contagion er historien om en spredning av et livsfarlig virus som sprer seg igjennom luften og er dødelig i løpet av bare få dager. Epidemien utvikler seg følgende raskt og legemiddelindustrien verden over jobber på spreng for å finne en løsning. Håpet er å stoppe ikke bare viruset, men også den påfølgende panikken som angriper menneskene raskere enn hva viruset faktisk gjør.

Regissør er Oscar-vinnende Steven Soderbergh, mannen bak blant andre ’Erin Brockovic’ og ’Oceans’-filmene. Med sin sedvanlige enkle filmatiske stil kjøres det rett fram med en blanding av ren og plain stil med dokumentarliknende trekk, uten større spenning eller et merkbart filmatisk preg. Dette er igjen bare med på å heve troverdigheten og opplevelsen av å ikke se en film.

Vi møter på et imponerende skuespillerensemble, hvor den ene Hollywood-stjerna etter den andre ramler inn foran kamera. Noen dør, andre overlever. Slik blir vi også spart for tradisjonelle fakter som at de store skuespillerne alltid overlever og så videre. Det er videre også dermed ærlig og brutalt fortalt, om en historie som kan vekke frykten i de fleste av oss.

Er man hypokonder bør man kanskje nemlig ikke se denne filmen. Det vektlegges mye hvor kjapt, enkelt og dagligdags det er å komme borti bakterier, enten det er på bussen, kontoret eller på en flyplass. Dette er jo også et faktum, noe som får oss til å tenke over konsekvensene ved et slikt eventuelt globalt virusutbrudd.

Vi var inne på det kun for halvannet år siden, med fugleinfluensaen, og det er trolig i kjølvannet av dette at filmen også er laget. Slik mange ble overhysteriske, inkludert helsemyndigheter, er også dette noe som blir berørt i ’Contagion’. Det er i det hele tatt svært mange sider som blir pirket og gravd i ved denne filmen. Dette er kjempebra fordi det gir et så troverdig og realistisk bilde på hvordan det kunne blitt, og fremdeles kan bli, om noe slikt skjer.

Det mest interessante ved ’Contagion’ blir slik å overvære menneskers reaksjoner, på godt og vondt, og videre hvilke enorme ringvirkninger et globalt dødelig utbrudd gjør med samfunn, land og hele syklusen på jorda. Nettopp fokuset på den menneskelige panikken, og ikke bare viruset i seg selv, er med på å skape mange interessante scenarioer. Dette gjenspeiles blant annet i mange små enkeltscener og i manus, som for eksempel ved at man må bevokte huset sitt med våpen for plyndrere, at butikker raseres og stjeles tomme for mat, kampen for å få vaksine, eller noe så banalt enkelt som at helsemyndigheter og politi går tom for likposer.

’Contagion’ er i det hele tatt et både svært realistisk og troverdig fremstilt scenario som dessverre også kan bli en realitet, enklere enn hva man egentlig tror. Man kan få noia av mindre når man ser hvilke massive ringvirkninger det kan skape, noe vi selv opplevde en liten smak av i forbindelse med den nevnte fugleinfluensaen. Steven Soderbergh har laget en ufilmatisk og sterk skildring med mange imponerende enkeltscener og en handling som treffer mye på kornet, uten å tråkke verken i den sentimentale eller klisjéfylte salaten. Bra!