|
Film: The VVitch: A New-England Folktale (2015)
Aldersgrense: 16 år
Kategori: Grøsser, Drama
Land: USA, Storbritannia, Canada
Regi: Robert Eggers
Spilletid: 93 min
Datoer:
| 2016-09-22 | Festival: BIFF | Norge |
| 2016-09-23 | Festival: BIFF | Norge |
| 2016-09-25 | Festival: BIFF | Norge |
| 2016-09-27 | Festival: BIFF | Norge |
Mediarating:
4.5 av 6Keyword:
Mysterium, Det okkulte
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (32 kritikker)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelsen:
En annerledes må-se-film som leverer mesterlig på skrekken
Publisert: [ 17. November 2025 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Terningkast:
Ingress: Vi skal til New England på 1600-tallet. Der møter vi den svært så religiøse William som nekter å godta byens tolkning av Bibelen. Det gjør at han heller drar ut i skogen og bosetter seg med kona og de fem barna. En dag når hans eldste datter passer den vesle broren sin, forsvinner babyen helt uforklarlig. Vi ser at babyen blir tatt av en heks, men familien skjønner ikke hva som har skjedd med deres yngste sønn og dette blir en stor sorg for dem. Like etter råtner kornet og faren må ut å jakte for at familien ikke skal sulte. Dette blir en hard tid for familien som får store problemer på grunn av heksa og det vonde såret hun har skapt for familien… |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelse: Dette begynner litt med skrekk i det små. Skrekken er formidlet på en eldre måte. Vi får se at familien begynner å tvile på Herren, fordi de møter motgang. Familien sliter med både tro, overtro og isolasjon. Jeg liker hvordan filmen griper fatt i meg og det er veldig altoppslukende med familien ute i skogen og historien om den mystiske heksen. Dette blir ganske intenst etter hvert når vi får se fruktene av heksen som lusker i skogen og hva hun gjør med familien. Det vi får se, taler for seg. Vi får se at tvillingene leker at den svarte bukken er djevelen selv og dette skal bli mer og mer sentralt i filmens handling som beveger seg i sjangerblandingen mellom skrekkfilm og psykologisk thriller. Filmen er regissert av Robert Eggers. Han gjør et brak av en debutfilm som leverer på nesten alle punkter. Siden har regissøren fulgt opp med spennende filmer som The Lighthouse, The Northman og Nosferatu fra 2024. Med andre ord bor det mye god film i Eggers og The Vvitch viser dette til gangs. Filmen har et veldig middelaldersk preg med et utrolig stødig foto av Jarin Blaschke. Lyssettingen og fargene er litt nedjusterte og du får et grått og mørkere preg på bildet. Det får frem den beste skrekken i filmen og peker samtidig på dette som en mesterlig film. The Vvitch er laget med godt filmhåndverk. Elsker hvordan filmen blir fortalt på en veldig Ingmar Bergman-aktig måte. Dette er veldig nedpå og litt gammelmodig. Musikken er med på å gi en alarmerende stemning med skremmende korstemmer og mange strykere som er med på å befeste den eldre tidsstemningen. Lydbildet er også med på å fremme inntrykk av at vi befinner oss ute i skogen og at familien kjenner været og forholdene der ute på kroppen. Filmen forteller en historie samtidig som dette får deg til å faktisk tenke selv også for å skjønne helt hva du er en del av. Dette blir ganske så ekstremt og er ganske så spooky når det stormer som verst. Vi blir også fortalt at mye av dialogen kommer rett fra eldre hekseskrifter. Utrolig kul og stemningsskapende skrekkfilm. Skuespillet er utrolig overbevisende over hele fjølen og dette som stikker seg frem i filmen i forhold til det vi er vant med i tradisjonell skrekkfilm. Det at filmen kjører en troverdig tone hele veien er med på å gjøre dette enda skumlere. Atmosfæren er mørk, trykkende og samtidig litt eventyraktig. Konklusjon |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||