|
Film: Bride of the Gorilla (1951)
Kategori: Grøsser
Land: USA
Regi: Curt Siodmak
Spilletid: 70 min
Mediarating:
3 av 6 |
||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (2 kritikker) |
|||
|
Anmeldelsen:
Mer psykologisk thriller enn gorillafilm
Publisert: [ 17. September 2014 ]
Skrevet av: Petromax Skavholm
|
|||
|
Terningkast:
Ingress: Vi befinner oss i den søramerikanske jungelen. En ung arbeider som har overoppsyn med plantasjen, forelsker seg i sjefens datter. Datteren er villig, men sjefen/faren vil ikke ha noe av slikt tull. En konfontasjon mellom den unge og den eldre, ender med at vår unge helt gir gammer'n en på tygga. Mens sjefen ligger forsvarsløs på bakken, blir han bitt av en slange. Vår unge (anti)helt står bare og ser på, og forlater åstedet uten å hjelpe. Nå har han blitt kvitt det som står i veien for ham og sjefens datter. Det han ikke er klar over, er at en gammel sigøynerkone har vært vitne til hele hendelsen. Hun kaster nå en forbannelse over den unge kjekkasen. |
|||
|
Anmeldelse: Av en eller annen grunn, ble gorillaer tydeligvis ansett som svært skumle i peroden '30 - '50-tallet. Nærmest som den ultimate trusselen. I denne filmen får hovedpersonen kastet en sigøyners førbannelse over seg. Forbannelsen gjør at han gradvis utvikler seg til å bli en gorilla. Derfor er det litt feil å kalle dette for en monsterfilm, eller en gorillafilm. Selv om den ble markedsført som det, av økonomiske grunner, selvsagt. Gorillaen gjør bare en kort liten opptreden gjennom filmen, og filmen er langt mer en psykologisk thriller, enn klassisk monsterfilm. Lon Chaney Jr. dukker også opp, i rollen som Police Commissioner Taro. Ikke helt sikker på om denne fortjener en full 3er på terningen, men på den annen side, så er den langt bedre enn svært mange andre lignende b-filmer fra denne tiden. Som monsterfilm har ikke denne så mye å by på, men som psykologisk thriller er den helt grei! |
|||