Tekst:
1: Du har jobbet som fotograf på store og kjente produksjoner som Hodejegerne, Kon-Tiki, Gåten Ragnarok og seriene Frikjent og Valkyrien. Nå får du din regidebut. Hvordan har den prosessen vært? - - - - Det har for så vidt vært en svært lang prosess, men jeg har hele tiden visst at jeg ville lage spillefilm. Så jeg har fulgt nøye med i kulissene. For noen år tilbake hadde jeg klart å få med meg produsent Martin Sundland i Fantefilm på at jeg skulle få lage min første spillefilm. Han koblet meg med en manusforfatter og det viste seg å være Maja. Vi jobbet utrolig bra og effektivt sammen, og det resulterte i at historien vokste seg større og større. Til slutt ble det en litt for dyr film til at Martin lot meg gjøre den. Jeg var litt deppa for det, men Maja ba oss lese Hjemsøkt og sa det kunne være noe. Siden jeg var litt nedfor på grunn av at den forrige filmen kollapset, tok det meg lang tid før jeg leste manuset hennes.
Så, en sen høstkveld satte jeg meg ned og leste det i en jafs. Jeg var trollbundet og ble faktisk, ja sånn faktisk, redd av å lese det. Da sendte jeg umiddelbart en email til Maja hvor jeg sa at jeg måtte få lov å lage denne filmen. På dette tidspunktet var ikke Bienes historie kommet ut ennå (Majas suksessbok), så jeg klarte å overtale henne til å la meg gjøre filmen. Jeg foreslo umiddelbart å bruke Synnøve, som var litt eldre enn karakteren Maja hadde skrevet, men Maja var enig. Så tok det vel noen år før alle bitene falt på plass. Jeg ringte omsider produsent Nicolai Moland og lurte på om han ville produsere en grøsser. Han leste, sa han hadde det perfekte huset i tankene, og bare 3 måneder senere stod vi i snøvær på vår første opptaksdag med full stab og det hele. 2: Hvordan ble historien om dette hjemsøkte stedet og idéen om filmen til? - - - - Det var Maja som skrev det første utkastet til manuset i 2006. Da jeg tok over som regissør på prosjektet jobbet vi en god stund sammen for å lande på en felles visjon og versjon, men vi var ganske enige fra starten om hva slags film det skulle være, og vi hadde svært like referanser. Men Majas struktur lå hele tiden i bunn.
3: Hva er ditt eget forhold til skrekkfilm? Noen favorittregissører og filmer? - - - - Mitt forhold til skrekk er som mitt forhold til all annen film. Jeg elsker alle filmene som er bra! Hvis jeg skal trekke frem noen favorittfilmer så er våre referansefilmer på Hjemsøkt særdeles gode: Spanske The Orphanage, The Others og Den sjette sansen. De er ufattelig spennende uten nødvendigvis å ty til blod og gørr for å få deg redd. Det var til stor inspirasjon i denne prosessen. Skal jeg trekke frem noen favorittregissører på skrekk må jeg nesten si Hitchcock og Polanski. Hitchcock er nesten kalkulerende presis på spenning og Polanski tar deg med på noen rare, skumle tripper som bor i deg lenge etter å ha sett filmen. Og Rosemary’s Baby - ahh, creepy!
4: Hvordan har det vært å jobbe med Synnøve Macody Lund i hovedrollen? - - - - Synnøve og jeg kjente hverandre jo godt fra før. Det skulle vise seg å være på både godt og vondt under innspilling. En filminnspilling er så intens at det får frem det beste og verste i oss alle. Det som var bra var at jeg visste akkurat hvor jeg skulle trykke for å få frem det beste i Synnøve. Men, vi hadde også noen skikkelige krangler også. Så busta føyk! Det ble litt ubehagelig for de andre på settet i blant, samtidig var det i blant nesten nødvendig. Ingenting blir så bra som når en skuespiller er elektrisk under overflaten.
5: Noen spesielle utfordringer under innspillingen? - - - - Herregud ja, massevis. Det var iskaldt (Synnøve er en frysepinn), og det kunne være utfordrende for teknikken. Vi hadde også med barn i filmen som gjør at vi hadde en tidsbegrensning på hvor lenge vi kunne filme hver dag.
Vi trengte sårt snø i denne filmen. Produsenten fulgte nøye med på værmeldingen slik at vi fikk snøvær i de scenene vi skulle. Logistikken rundt det å endre opptaksdager er veldig krevende i seg selv, men her hadde vi også skuespillere som hadde andre oppdrag samtidig med vår film. Robert Skjærstad var i Iran i mellom opptakene, og danske Ken Vedsegaard reiste også frem og tilbake til København noen ganger i løpet av innspillingen. Så utfordringene stod i kø! 6: Ga spillefilmregi mersmak? Noen andre prosjekter på gang? - - - - Absolutt, selv om det var en vanskelig produksjon skal det mer til å skremme meg vekk fra det å lage film. Og jeg har helt klart andre prosjekter på gang. Jeg sysler med både et par filmer og to tv-serier, men dette er altfor tidlig å snakke om ennå. |