Vi lever i en tid hvor kinofilmen visstnok sliter, men likevel slår stadig nye filmer rekorder på kino. Nevnte Wicked, oppfølgerfilmene Innsiden Ut 2, Deadpool & Wolverine og Dune: Del To, samt norske Konvoi og 24, vitner om at folk enda foretrekker å se særlig storfilmer nettopp på kino. Det er riktig nok vanligvis de store kommersielle blockbusterne som enda holder koken, mens den smalere og mer alternative kinofilmen sliter. I dag kan imidlertid mindre filmer likevel få et fint og anstendig liv igjennom strømmeaktørene, så helhetsbildet er ikke nødvendigvis så mørkt som enkelte skal ha det til.
Norsk film fortsetter også å bli lagt merke til internasjonalt. Dag Johan Haugeruds trilogi Sex-Drømmer-Kjærlighet har sanket priser og lovord utallige steder, og Renate Reinsvee imponerer igjen i utlandet med snakkisrollen og filmen Armand. Dokumentarfenomenene Mirakelet i Gullspång ga oss bakoversveis, mens emosjonelle Ibelin ligger svært godt an til å bli Oscar-nominert på nyåret.
Årets mannlige skuespiller: Willem Dafoe Ringrev Dafoe fikk vi se blant annet som den eiesyke vitenskapsmannen Godwin Baxter i den fabelaktige Poor Things. Men den godeste Willem gjorde også sentrale roller i årets Kinds of Kindness, en annen raritet av en film, samt i oppfølgersukessen Beetlejuice Beetlejuice. I et år hvor mange “gode, gamle” fremdeles er med i bransjen som bare dét, er Willem Dafoe en kar man sjeldent blir skuffet over å se. Han er også med i Nosferatu som kommer rett over nyttår. Årets kvinnelige skuespiller: Demi Moore Ikke bare gjorde Demi Moore et bemerkelsesverdig comeback i sin filmkarriere med The Substance - selve filmen gjorde seg også så til de grader bemerket. Hennes rolle som Elisabeth Sparkle speiler både Hollywood og filmindustrien, men også Moores egen karriere og historikk, samtidig som Sparkle også spilles ekstremt bra. The Substance er en såpass ekstrem film og opplevelse, at filmen er dømt til å dele sitt publikum. Lite uenighet er det nok likefullt om at Moore gjør kanskje karrierebeste i dette supercomebacket. Legg også til at Moore opptrer i flere gode tv-serier i år, som Landman og Feud, også her i sentrale roller, så blir det vanskelig å se bort i fra hennes sterke tilstedeværelse i 2024. Årets mest sette kinofilmer i Norge: 1. Innsiden Ut 2 2. Grusomme meg 4 3. Deadpool & Wolverine 4. Dune: Part Two 5. Det ender med oss
Årets mest inntjenende kinofilmer i USA: 1. Innsiden Ut 2 2. Deadpool & Wolverine 3. Despicable Me 4 4. Beetlejuice Beetlejuice 5. Dune: Part Two
(Kilde: boxofficemojo.com) Årets mest inntjenende kinofilmer på verdensbasis: 1. Innsiden Ut 2 2. Deadpool & Wolverine 3. Despicable Me 4 4. Dune: Part Two 5. Godzilla x Kong: The New Empire
(Kilde: boxofficemojo.com)
Selve listen: Filmåret 2024
Årets norske film | Ibelin [2024] |  | Rating: 5.3 av 6 Dokumentar: Norge Regi: Benjamin Ree Om plass: Årets norske film: Det er ikke hver dag en norsk dokumentar blir en verdensomspennende farsott, men portrettet av avdøde Mads Steen og hans sterke historie har blitt omfavnet av en helt verden. At den unge spillentusiasten og hans “skjulte” liv i den enorme digitale gamerverdenen skulle åpne dører og menneskesinn på denne måten, både berører og engasjerer sterkt. Regissør Benjamin Ree gjør smarte og særegne grep, og introduserer oss til en verden mange ikke kjenner så godt, hvor de sterke mellommenneskelige verdiene fargelegger hele portrettfilmen. Ibelin er derfor en soleklar ny norsk filmklassiker og med en usedvanlig sterk internasjonal status. |
|
| Årets internasjonale film | The Substance [2024] |  | Rating: 5.1 av 6 Film: Storbritannia, Frankrike Regi: Coralie Fargeat Om plass: Årets internasjonale film: I år klarer vi i Filmkikk ikke å bestemme oss for hva som er årets beste film. Det er rett og slett for mange å velge mellom. Wicked nagler Hollywood på sitt teknisk og underholdningsmessige beste, og det i en genre som ofte er lett å latterliggjøre. Wicked gjør det særs vanskelig å drite den ut fordi den rett og slett er så åpenbart dedikert og solid laget. The Substance og Poor Things på sin side, treffer med sitt særpreg de filmelskende hjertene våre så hardt, at det blir umulig å skille dem. Dette er to filmer som gjør at man enda har troen på nytt gull innen filmens verden. Enkelt og greit. Filmene føles dessuten ikke å bare være sensasjonalistiske eller moteflopper - de vil stå seg i lang, lang tid. |
|
| Årets norske drama | Drømmer [2024] |  | Rating: 5.2 av 6 Film: Norge Regi: Dag Johan Haugerud Om plass: Årets norske drama: Dag Johan Haugeruds filmtrilogi (Sex, Drømmer, Kjærlighet) er ikke bare en norsk sjeldenhet ved at alle tre filmene slippes samme år, men kvaliteten, sjarmen, dybden og de fine menneskeportrettene får oss som tilskuere til både å tenke, føle, erkjenne og fundere over livet på en særegen måte. Sammen med sine tidligere filmer Som du ser meg (2012) og Barn (2019), har Haugerud definitivt med denne trilogien etablert seg som Norges nåtidige konge av menneskeportretter og sosialrealistiske drama. |
|
| Årets snakkis og kontroversielle | The Substance [2024] |  | Rating: 5.1 av 6 Film: Storbritannia, Frankrike Regi: Coralie Fargeat Om plass: Årets snakkis og kontroversielle: Selv om også det tredje kapittelet i Terrifier-serien virkelig skapte oppstandelse for sine ekstreme voldsscener, kom en helt uventet film inn fra sidelinjen i The Substance med sin særs uvanlige opplevelse. Der Terrifier er en film man vet hva man går til, blir The Substance nærmest det motsatte - en film man ikke aner utviklingen i. En annen side ved suksessen må tilskrives at filmen (heldigvis) ikke røper for mye i trailere og promoteringsøyemed, og derfor utvikler seg til å bli en overraskende sjokkfilm. |
|
| Årets sære | Poor Things [2023] |  | Rating: 5.5 av 6 Film: USA Regi: Yorgos Lanthimos Om plass: Årets sære: Her kunne vi selvsagt også slengt inn The Substance, bevares, men Yorgos Lanthimos fantastiske fabelaktige fabelhistorie om den sære skapningen Bella Baxter oser film- og skaperglede til tusen! Emma Stone gjorde her nok en knallsterk prestasjon, som hun blant annet også gjorde i Lanthimos The Favourite (2018). Poor Things sine 11 Oscar-nominasjoner, og 4 statuetter (bl.a til Stone), har sjeldent føltes mer riktig og vel unt. |
|
| Årets psykologiske thriller | Longlegs [2024] |  | Rating: 4.6 av 6 Film: Canada Regi: Oz Perkins Om plass: Årets psykologiske thriller: Nicholas Cage har gjort mang en sær og rar karakter det siste tiåret, men hans skrekkelige fremtoning i skrekk-thrilleren Longlegs, må sies å toppe alt. Maika Monroe gjør en finfin rolle som FBI-agenten som plutselig står overfor en særs spesiell og skremmende seriemorder i filmen som av mange ble sammenliknet med selveste Nattsvermeren. Helt der var nok ikke Longlegs, men forsøket er både imponerende og ikke minst takknemlig creepy! |
|
| Årets superheltfilm | Deadpool and Wolverine (Deadpool 3) [2024] |  | Rating: 3.7 av 6 Film: USA Regi: Shawn Levy Om plass: Årets superheltfilm: Deadpool er en gøy film å se. Den finner ikke opp hjulet på nytt og gir oss bare mer av det samme vi har sett i de andre Deadpool-filmene. Likevel er dette et godt hakk ned i Deadpool-kvalitet. Actionmessig var dette oppskriftsmessig og ikke så mye mer enn det. Du får en del av det du er ute etter, men ingen scener som skiller seg skikkelig positivt ut. Noen av effektene var dog kule som antagonistens evne til å ta gjennom ting og kropper. Den effekten er skikkelig gjennomført laget, men det andre var ikke noe som stakk seg ut i mengden. |
|
| Årets komedie | Hit Man [2024] |  | Rating: 4.6 av 6 Film: USA Regi: Richard Linklater Om plass: Årets komedie: Hit Man pløyer ikke nye filmatiske marker, men balanserer det utrolige og komiske, med smarte koblinger til blant annet psykologi og hvordan vi mennesker er og oppfører oss. Ingen er kun gode, ei heller onde - de fleste av oss er jo begge deler. Gode og passende skuespillere over hele linja bidrar også til at vi nærmest lengter tilbake til en tid, og en type filmer, som ikke alltid skal være så irriterende pk, eventuelt like irriterende enkle og lavmåls. Hit Man plasserer seg smart et sted i midten her, og fortjener derfor å bli en hit, noe den allerede velfortjent også har blitt. |
|
| Årets action | Furiosa: A Mad Max Saga [2024] |  | Rating: 5.1 av 6 Film: Australia, USA Regi: George Miller Om plass: Årets action: Furiosa: A Mad Max Saga oppleves kanskje ikke fullt så emosjonell og altså “slått i bakken”-imponerende, men dette er trolig fordi førstefilmen opplevdes så vanvittig “ny”, fresh og særegen. Kvalitetene og underholdningsfaktoren er uansett såpass sterk, at som kinoopplevelse er det vanskelig å se for seg noe større, råere og villere enn nettopp George Millers postapokalyptiske kamper ute i den beinharde ørkenen. Så igjen - dette er absolutt en stor og mektig kinoopplevelse! Opplevelsen av å overvære dette beinharde universet, er også fremdeles en fryd. Detaljrikdommen, oppfinnsomheten og stadig mer halsbrekkende våpen, kjøretøy, bekledninger og annet, tilbyr en enorm underholdningskvalitet som gjør at man også denne gang stort sett sitter som klistret, selv til en også alt for lang film å være. |
|
| Årets råtass | Terrifier 3 [2024] |  | Rating: 3.7 av 6 Film: USA Regi: Damien Leone Om plass: Årets råtass: Regissør Damien Leone har klart å lage en film uten å gå på kompromisser med noe. Det er noe jeg berømmer ham for. Dette er med andre ord meget gjennomført og det er nok også mye av grunnen til at Terrifier har tatt så til de grader av som slasherfavoritt blant mange og blitt en stor filmfranchise laget med sparsomme midler. Dette er en film som er mer intens enn film nummer 2. Den er dog ikke bedre på historiefortelling, men tar mye igjen på harcore slasherformidling som er noe av det råeste jeg har sett i slahersammenheng noensinne. Vil også berømme filmen for monsterne Art og Vicky, og da særlig Art som er noe av det kuleste jeg har opplevd i skrekkfilm. Art slår Pennywise ned i støvlene på Creepyness og klovneskuespilleriet er av en helt annen verden. Med andre ord er Art en genistrek av en rollefigur i filmen. |
|
| Årets Sci-fi | Dune 2 [2024] |  | Rating: 5 av 6 Film: USA Regi: Denis Veilleneuve Om plass: Beste sci-fi: Dune 2 leverer med andre ord så godt som man både hadde håpet, og trodd. For fans er det ikke uventet om dette går rett i fletta, noe det forsåvidt også sikkert gjør for mange andre også. Likevel merker man begrensningene her, at filmen ligger i et kaldt univers, hvor en fremmedhet og avstand mellom særlig karakterene og oss selv, preger opplevelsen. Følgende blir man ikke slått helt ned i ørkensanden av dette, men man lar seg bergta av en genre, tematikk og en regissør som ikke kan bli rost nok, innenfor sitt felt. |
|
| Årets animasjonsfilm | Den ville roboten [2024] |  | Rating: 5.2 av 6 Film: USA Regi: Chris Sanders Om plass: Årets animasjonsfilm: Det er faktisk litt vanskelig å se for seg en penere, smartere og viktigere etisk-moralsk reise i vår (kommende) tid, både for barn, unge, og voksne. For Den ville roboten klarer kombinasjonene av hjerte og smerte, etikk og moral, hode og hjerne, på en eminent måte. Filmen skildrer natur- og klimaforandringer og følgene dette har for dyrene og naturen, samtidig som den baker inn den stadig eskalerende viktigheten, også av teknologi. Samspillet som etter hvert går seg til og oppnås, kan i fremtiden bli helt avgjørende for oss alle. Til slutt må musikken nevnes, for det nydelige lydsporet fremkalte frysninger hos undertegnede stadig vekk! Den ville roboten er en liten, men veldig pen og vakker påminner om noe som allerede skjer og blir mer og mer aktuelt, og måten filmen forvalter denne tematikken og historien på, sitter godt igjen i kroppen etterpå. |
|
| Årets Beste barnefilm | Victoria Må Dø [2024] |  | Rating: 4.5 av 6 Film: Norge Regi: Gunnbjörg Gunnarsdottir Om plass: Beste barnefilm: Gir denne filmen to tomler opp. Hadde bare alle andre familiefilmer bare vært halvparten så artig som denne, så hadde jeg elsket sjangeren. Det er gøy med nerdete barn og filmen er ypperlig satt sammen for både å underholde og få oss til å le. Med andre ord storkoste jeg meg med Victoria må dø. Det er dog noen småting å pirke på, men det er bare småting, fordi denne filmen gjør veldig mye rett og er stødig laget. Fikk virkelig øyne opp for Gunnbjörg Gunnarsdóttir som filmskaper gjennom filmen og gleder meg til hennes neste prosjekt i så måte. Som barnefilm er dette supert levert og som voksen er dette også utrolig engasjerende og fornøyelig levert. Det gjør dette til en film du må se om du liker komedier. Derfor får filmen en real femmer og en stor anbefaling til både liten og stor. |
|
| Årets true crime-baserte | Woman of the Hour [2023] |  | Rating: 4.3 av 6 Film: USA Om plass: Årets true crime-baserte |
|
| Årets historiske drama | Zone of Interest [2023] |  | Rating: 5.2 av 6 Film: England, Polen, USA Regi: Jonathan Glazer Om plass: Årets historiske drama: The Zone of Interest er utrolig original, enkel, tydelig og så særegen, alt på én og samme gang. Der de fleste krigsfilmer velger å vise jævlighetene, unngår denne filmen dette og lar heller andre og langt mer subtile grep og elementer tale sin sak. Dette gjør filmen mindre krevende å se, selv om den selvsagt også gjør sterkt inntrykk. Men Glazers film blir ikke minst en oppvisning i hva film som kunst også kan gjøre i måten den kan skildre både det vakreste og det styggeste, i en og samme bilderamme. Denne filmen er en påminnelse og en sterk skildring av oss menneskers iboende vanvittige kontraster, og noe som gir sterk gjenklang i vår verden, den dag i dag. |
|
| Årets julefilm | The Holdovers [2023] |  | Rating: 5.3 av 6 Film: USA Regi: Alexander Payne Om plass: Årets julefilm: Dette er først og fremst Giamattis film, i en karakter som får smilet til å komme frem hos undertegnede bare han tenker på det herlige ansiktet til Giamatti, for ikke å snakke om hans mange skarpe replikker underveis. The Holdovers oser av kvalitet i alle ledd, formidler en filmglede, en elsk til sine karakter og tematikk, samt en tilnærming til filmmediet som gir full uttelling! En virkelig ny, intellektuell, juleklassiker er med denne komiske godbiten født! |
|
| Årets skeive film | All of Us Strangers [2023] |  | Rating: 5.3 av 6 Film: Storbritannia Regi: Andrew Haigh Om plass: Årets skeive film: All of us Strangers er dyster og melankolsk, men også en påminner om hvor mye bedre ting har blitt, ikke minst for skeive. Og det handler mye om minner og tilbakeblikk, om ting man aldri rakk å si eller snakke med sine kjære om. Om det å elske seg selv, og å gå videre i livet. Det blir en reise i minner og nostalgi, men også en forsoning og erkjennelse av at vi alle bare har en lånt tid her på jorden. Til slutt ender filmen opp med å bli en skikkelig nydelig påminner om å slippe taket og gå videre, og den får noe utrolig eksistensialistisk over seg som treffer godt og emosjonelt. En skikkelig varm anbefaling av en film dette!
|
|
| Årets dokumentarfilm | Ibelin [2024] |  | Rating: 5.3 av 6 Dokumentar: Norge Regi: Benjamin Ree Om plass: Årets dokumentarfilm: Ibelin er en av de beste, mest rørende og engasjerende dokumentarene jeg har sett ever. Den rører noe i meg og er genuint menneskelig inspirerende. Filmen er ganske unik med at den benytter såpass mye animasjon i filmen. Det beskriver dataspillet på en ganske unik og treffende måte. Jeg har selv ikke spilt WOW, men har sett på ganske mye når min yngre bror spilte spillet, så jeg har et ganske godt inntrykk av hvordan ting fungerer uten å ha spilt det, og dette fanger spillet men tilfører samtidig en artistisk pen vri på det hele som beriker filmen. |
|
| Årets (økonomiske) flopp | Megalopolis [2024] |  | Rating: 2.8 av 6 Film: USA Om plass: Årets (økonomiske) flopp |
|
| Årets kalkun | Kraven the Hunter [2024] |  | Rating: 2.5 av 6 Film: USA Regi: J.C. Chandor Om plass: Årets kalkun: For min del er dette langt fra et stykke underholdning jeg klarte å omfavne. Ser heller 50 dårlige b-filmer som er mye mer underholdende enn dette tannløse actionmakkverket. Filmen har ikke noe ved seg. Den er bare tvers igjennom kjedelig og lite spenstig utformet. Om du liker lett action, så er dette en utrolig rett frem film, men den klarer aldri å gi meg noe spiselig. Kraven the Hunter er bare så direkte gjennomsiktig at man ser tvers igjennom den. Alt er blottet for kule scener og filmen føles bare så grå og trist, uten noe visuelt å gripe fatt i. For meg ble dette en kalkun av dimensjoner. Den eneste grunnen til å se Kraven the Hunter er at du skal kunne slå deg på brystet og kunne si at du har sett alle spinnofffilmene til Spider-Man-universet. |
|
| Årets skuffelse | Joker 2: Folie à Deux [2024] |  | Rating: 3.4 av 6 Film: USA Om plass: Årets skuffelse: Det var knyttet store forhåpninger fra mange for oppfølgeren til Joker fra 2019. Det ble litt delte meninger om filmen, men det som ble hengende igjen var at publikum ble så skuffet og var misfornøyd med filmen. |
|
| Årets ’trengte ikke denne gitt’ | Tarot [2024] |  | Rating: 2 av 6 Film: USA Om plass: Årets ’trengte ikke denne gitt’ |
|
| Årets dramaportrett | Anora [2024] |  | Rating: 5.1 av 6 Film: USA Om plass: Årets dramaportrett |
|
| Årets blockbuster | Gladiator II (Gladiator 2) [2024] |  | Rating: 4.3 av 6 Film: USA Regi: Ridley Scott Om plass: Årets blockbuster: Det er litt av en øvelse å skulle hoppe etter sin egen fem ganger Oscar-vinnende klassiker i Gladiator (2000), men Ridley Scott må i en alder av snart 87 år sies å i stor grad ha klart dette. Oppfølgeren er nemlig også meget storslagen, emosjonell og audiovisuelt slående! |
|
| Årets streaming-julefilm | Snøsøsteren [2024] |  | Rating: 5 av 6 Film: Norge Regi: Cecilie A. Mosli Om plass: Årets streaming-julefilm: Det er alt for mange julefilmer som er helt rett frem, og det kan være fint det også, men dette gir meg en ny 'julevibe' og en sammensetning som det lukter gode takter av. Det er også litt kult at filmen er filmet i Tromsø, som setter en ekstra spiss og autentisitet på filmen. For mange vil dette kanskje også bli en kommende moderne juleklassiker. Det er uansett en ganske kul satsing av Netflix å komme med denne norske julefilmen. |
|
| Årets animerte oppfølger | Innsiden ut 2 [2024] |  | Rating: 4.7 av 6 Film: USA, Japan Regi: Kelsey Mann Om plass: Årets animerte oppfølger: Det er kanskje liten tvil om Pixar sin status etter nok en fulltreffer. Til og med når det gjelder å lage gode oppfølgere så har de (som oftest) stålkontroll. Dette var faktisk såpass fint og stødig at jeg gjerne tar en runde til med Riley og hennes følelser. Det er fortsatt mye igjen de kan utforske og jeg blir gjerne med på den turen videre. |
|
| Årets norske skuespillerprestasjonsfilm | Armand [2024] |  | Rating: 4.6 av 6 Film: Norge Regi: Halfdan Ullmann Tøndel Om plass: Årets norske skuespillerprestasjonsfilm: Reinsve spiller på hele registeret igjennom denne filmen, og får vist spennet i seg som skuespiller på imponerende vis. En helt konkret scene vil gå inn i Norges- og muligens også verdenshistorien som tidenes latterscene i en dramafilm! Det er komplett umulig å skjønne hvordan hun har fått denne scenen til, og det slår oss underveis hvor smittende både latter, og emosjoner er, fra film og til publikum. |
|
| Årets skrekk | Heretic [2024] |  | Rating: 4.5 av 6 Film: USA Regi: Scott Beck, Bryan Woods Om plass: Årets skrekk: Det er ikke ofte en skrekkfilm setter i gang tankeprosesser på dette nivået, og samtidig sier så mye smart til oss underveis. Så, til alle dere vandrende dørpredikanter der ute - pass på hvem dere ringer på hos neste gang. Det kan nemlig være en “Mr. Reed” som åpner døren. |
|
| Årets velkommen tilbake | Kingdom of the Planet of the Apes [2024] |  | Rating: 4.4 av 6 Film: USA Regi: Wes Ball Om plass: Årets velkommen tilbake: Kingdom of the Planet of the Apes er heldigvis minst like sterk som forgjengerne og har en både emosjonell og audiovisuell slagkraft som gjør filmen til en heidundrende kinoopplevelse. Her lukter det Oscar-nominasjon lang vei på det tekniske, mens måten dette overfører tunge, tematiske og emosjonelt sterke scener på, gir oss dette fantastiske underholdende preget. I denne filmen får vi eksempelvis se en skikkelig rå badguy (bad-ape?!) og en småvittig gammel orangutang som bringer frem både smil og litt frykt i oss. Til slutt er det noe med at filmen også føles ekstra sterk grunnet situasjonen i verden akkurat nå, hvor vi aldri kan bli minnet sterkt og ofte nok på hva verdiene våre er, og bør være. Det er ikke ofte undertegnede ønsker seg en oppfølger, men fortsettelsen på historien om Noa og de andre apene, vil han se mer av! |
|
| Årets nostalgioppfølger | Beetlejuice Beetlejuice [2024] |  | Rating: 4.3 av 6 Film: USA Regi: Tim Burton Om plass: Årets nostalgioppfølger: Jeg føler Beetlejuice-oppfølgeren traff godt på det den forsøkte seg på. Og selv om jeg holder originalen hakket tettere til brystet, så er dette langt på vei en imponerende god oppfølger. Beetlejuice Beetlejuice gjør med andre ord mye riktig og klarer å holde både nostalgien og fansen i sjakk, samtidig som den også passer for nye seere. Det i seg selv et litt av et mesterstykke å klare. |
|
| Årets norske krigsfilm | Nr 24 [2024] |  | Rating: 4.5 av 6 Film: Norge Regi: John Andreas Andersen Om plass: Årets norske krigsfilm: Norges største krigshelt må sies å ha fått et både flott, fortjent og ikke minst balansert portrett i Nr. 24. Filmen byr nemlig også på litt kritikk og alternative synspunkter på heltedådene. Igjennom en av tilskuerne under Sønstebys Rjukan-foredrag, er det nemlig én av elevene som stiller ubehagelige spørsmål. Var Sønsteby med på å drepe også nordmenn? Var dette rettferdige handlinger? Kunne de ha vært unngått, ja kanskje også gjort på en mer fredelig måte? |
|
| Årets reprise | Alien Romulus [2024] |  | Rating: 4.1 av 6 Film: USA Regi: Fede Alvarez Om plass: Årets reprise: Alien-franchisen ruller og går videre fremdeles, 45 år etter Ridley Scotts opprinnelige sci-fi skrekk av en klassiker, Alien (1979). Tidsaksen i Alien: Romulus er et par tiår etter førstefilmen, noe som gjør at det godt kan være at vi møter på velkjente karakterer og elementer fra førstefilmen. |
|
| Årets jumpscarefilm | Smile 2 [2024] |  | Rating: 4 av 6 Film: USA Regi: Parker Finn Om plass: Årets jumpscarefilm: For meg var dette en ubehagelig film å se. Det er mange 'jump scares' i filmen, og du sitter litt på nåler og venter på neste skvettescene. Du får flere hardcore skrekkfilmscener i filmen og dette er en veldig grafisk skrekk. Det blir også litt bodyhorror mot slutten med flotte effekter. Jeg synes dog ikke at filmen har så mye historie å komme med, men det bryr du deg ikke om når filmen leverer på ubehagelig skrekk. Stemningsmessig bygger lydbildet veldig opp en forstyrrende stemning og det er litt psykologisk skrekk inkorporert i filmen der man selv må tolke hva som foregår oppe i hodet til hovedpersonen og hva som skjer i virkeligheten. |
|
|
|