![]() |
Film: Yi dai zong shi (2013)
Aldersgrense: 11 år
Kategori: Action, Drama
Land: Hong Kong, USA, Kina
Regi: Kar-wai Wong
Spilletid: 123 min
Datoer:
| 2013-11-29 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (48 kritikker)
Andre anmeldelser på filmen: (1)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Vel... nyt det om du gidder...
Publisert: [ 27. November 2013 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terningkast:
Ingress: Ip Man er kanskje den mest legendariske reelle kung fu-mesteren i kinesisk historie. Han hadde sin storhetstid i en svært turbulent tid i kinesisk historie. Ip Man endte opp i Hong Kong og etablerte seg der som en viktig læremester, med blant andre Bruce Lee som en av hans elever. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: ”The Grandmaster” er ikke bare et portrett av Ip Man, det er også bilder på Kinas turbulente historie og kung fu’ens historie. Å observere denne tidvis veldig vakre filmen og historien gir imidlertid en svært delt seeropplevelse. Tematisk får imidlertid filmen store problemer med å holde på interessen, i hvert fall hos undertegnede. Historien om kung fu-mesteren Ip Man er for så vidt fascinerende som sannhetsskikkelse og slik, men hele fremstillingen av ham, hans konkurrenter, familie og love-interest, blir såpass enkelt fremstilt at det blir like hult, tamt og enkelt som en overfladisk såpeopera. At det hele er pakket inn i tidvis, men langt i fra alltid, vakre filmatiske scener og overflatebehandling, imponerer absolutt ikke. Dette gjøres i glossy Hollywood hele tiden, uten at deres hule filmer slipper unna negativ kritikk av den grunn. Jaja…sånn KAN man tolke dette, og sjansen for at den vestlige verden også gjør nettopp dette er nok stor. På den andre siden er det interessant å tenke på at både kulturelle og filmatiske forskjeller i stor grad også er med på å farge både filmen og tolkningen av den svært forskjellig ut i fra hvor i verden man ser den. Det er klart at kinesernes imponerende kroppskontroll, bedagelige tempo, tradisjoner, æreskodeks og selvkontroll speiles ekstra sterkt i nettopp en slik kampsport som kung fu. Slik sett skildres disse elementene veldig godt igjennom filmspråket og uttrykket til regissør Wai. At det hele oppleves som veldig fremmedgjort, selv i kunsten og historiens navn, er likevel ikke til å stikke under en stol. Det hele er bare så sykt selvhøytidelig og beksvart seriøs, samtidig som den dog også er tidvis vakker, poetisk fin og drømmende. I lengden blir den en kraftig tolvmodighetsprøvelse, med mindre man setter veldig stor pris på ”vakker” film som egentlig ikke er noe mer en enn standard kvalitetsflat men pen Hollywood-film, eventuelt at man simpelthen bare elsker kung fu. |