|
Film: The Shining (1980)
Aldersgrense: 18 år
Kategori: Thriller, Grøsser
Land: Storbritannia
Regi: Stanley Kubrick
Spilletid: 115 min
Datoer:
| 1980-09-26 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
5.6 av 6Keyword:
Bok, Forfatter, Snø, Psykologisk thriller, Spøkelse, Isolasjon, Klassiker, Hotell, Kulde, Stephen King, Jack Nicholson, Stanley Kubrick, Shelley Duvall
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Serie: Ondskapens Hotell | Doctor Sleep (2019) | The Shining (1997) | Ondskapens Hotell (1980) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (40 kritikker)
Podcaster episoder om film: (2)
Andre anmeldelser på filmen: (1)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelsen:
Perfeksjonistisk galskap
Publisert: [ 12. Juni 2015 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Terningkast:
Ingress: Historien om den lille familien som skal holde orden på Overlook Hotell er bare en av mesterregissør Stanley Kubricks mange mesterverk. Som film alene står ”The Shining” som en påle, både i skrekkfilmhistorien og i filmmediets historie for øvrig. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Anmeldelse: Jack Torrance tar med seg sin kone Wendy og lille sønn Danny til et avsidesliggende høyfjellshotell hvor han har fått jobben med å passe på stedet mens det har fem måneders vinterstengt. Avskjæret fra omverdenen med storm og stadig mer snøfall, blir den lille familien, med pappa Jack i spissen, stadig mer preget av den innestengte tilværelsen på hotellet. Det hjelper heller ikke på stemningen at det foregår mystiske ting der, og hvor lille Danny synes å ha en sjette sans, kalt 'shining', som setter ham mer og mer ut. Jack prøver å få hodet til å fungere ved å skrive på en roman, men litt etter litt forandres han til noe skremmende og annet enn den han en gang var. Det er utrolig mye å ta tak i, både ved ”The Shining” og Kubrick som regissør. Den amerikanske filmskaperens filmer er nærmest alle et mesterverk i seg selv, uforglemmelige, særegne og fantastisk underholdende! ”The Shining” intet unntak, og er i Kubricks hender en også svært spesiell og særegen film som skrekk og grøsser, takket være hans unike stil. Filmen er sterkt preget av Kubricks perfeksjonistiske filmatiske stil, hvor store, klare, ofte vidvinkelbilder dominerer skjermen. Midtstilte objekter i bildene, samt en ellers perfekt balanse i bildekomposisjonene, gir så mange lekre bilder og uforglemmelige utsnitt at disse krangler om å sette seg best på hjernebarken.
Trekløveret familien Torrance Historien om ondskapens hotell har veldig få skuespillere i front størstedelen av historien. Jack Nicholson i rollen som forstyrrede Jack Torrance er like legendarisk gjort som den er uforglemmelig. Med sine helt karakteristiske øyne, skrekkblandede humor og djevelske smil, er det en god grunn til at hans rolle i denne filmen ble så uforglemmelig. Det interessante er at Nicholson egentlig spiller veldig overtydelig, med fakter, grimaser og virker fullstendig gal og vill, men likevel funker det og oppleves ikke som slitsomt overspill. Nettopp dette sier litt om hvordan han klarte å gjøre karakteren til sin egen. ”The Shining” er Stanley Kubrick og hans manusforfatter Diane Johnsons bearbeidelse av Stephen Kings novelle med samme navn. Det er en kjent sak at King selv aldri likte denne filmatiseringen. Mye av dette kan kanskje ha noe med at mye av det overnaturlige og typisk King-aktige ved historien ble skrevet ut eller om. I bearbeidelsen av Kings historie ble mye av det overnaturlige tonet ned til fordel for det menneskelige dramaet og psykologiske i historien. Som regissør var han mye opptatt av likevel ikke å overforklare alt, men heller la enkelte ting henge i luften og ikke mate folk med fasitsvar hele tiden. Derfor er enkelte scener også preget av dette, som når en ball kommer trillende til Danny som utav intet, at kvelemerker på halsen hans viser seg, med mer. Selve sluttbildet i filmen understreker dette kanskje best, hvor kamera zoomer inn på et bilde på veggen i gangen på hotellet og man sitter og klør seg godt i hodet etterpå. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||