Film: The Shape of Water (2017)
Aldersgrense: 15 år
Kategori: Eventyr, Drama, Grøsser, Fantasi, Romantikk, Thriller
Land: USA
Regi: Guillermo del Toro
Spilletid: 123 min
Datoer:
| 2018-02-23 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 4.8 av 6
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (33 kritikker)
Andre anmeldelser på filmen: (2)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Varierende om merksnodig fantasyromanse
Publisert: [ 22. Februar 2018 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: Med den kalde krigen på 60-tallet som bakteppe, oppdager vaskehjelpen Elisa ved et forskningslaboratorium en merkelig undervannsskapning som myndighetene forsøker å skjule. Den ensomme Elisa får raskt en tiltrekning og fascinasjon for skapningen og får sammen med kollegaen Zelda og et par andre hjelp til å komme til bunns i mysteriet rundt hva som skjer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Det er ikke hver dag man blir servert et romantisk fantasy-drama av denne sorten, det skal være sikkert og visst. Regissør Guillermo del Toro har det med å lage særs egenartede filmer, gjerne innen fantasy- og spenningsspekteret. The Shape of Water er selv en billedpen, både tidsromantisk men også tidskritisk beretning om oss menneskers dårlige og stygge sider, så vel som en kjærlighetshistorie og hyllest til det å være annerledes og ensomheten i å være dette.
Filmen er Oscar-nominert til svimlende 13 priser, og er slik oppunder rekorden på 14 nominasjoner som blant andre fjorårets La La Land hadde. Flere av nominasjonene er nesten direkte oppsiktsvekkende, selv om man heller ikke skal overdrive Oscar-nominasjonene og de nominerte.
Sally Hawkins i hovedrollen som Elisa er herlig dog, det må sies. Hun har et helt fantastisk uttrykk og fremtoning, en særegenhet som passer historien og bildene ypperlig. Hun er tydelig og smårar, ja ikke så ulik den fabelaktige Amélie fra Montmartre, du vet. Det er i det hele tatt mye som virker så påtatt (over)enkelt her. Overtydelig kritikk mot homofobi og rasisme, dårlig behandling av folk som er annerledes, stereotypiske karakterfremstillinger, med mer, er både hjertevarmt fint og inderlig formidlet, men føles bare ikke så smart gjort som man kanskje skulle forvente av en slik kaliberfilm. Enkelheten preger også filmen for øvrig i kinematografien, locations, design og stil. Filmen er visstnok en relativt billig produksjon, noe som ikke skader filmen nevneverdig, men de helt store tablåene, enkeltbildene og minneverdige scenene glimrer stort sett med sitt fravær. Nevnte Pans Labyrint ga oss derimot flust av vonde, hjerteskjærende, rørende og skremmende bilder på netthinnen. |