Film: Blindsone (2018)
Kategori: Drama
Land: Norge
Regi: Tuva Novotny
Spilletid: 98 min
Datoer:
| 2018-08-24 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 4.4 av 6
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (9 kritikker)
Andre anmeldelser på filmen: (1)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Tjelta får kjørt seg i vond og delvis effektiv skildring
Publisert: [ 23. August 2018 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: Når en tragedie rammer en familie, følger vi morens reaksjon og forsøk på å forstå det som skjedde. Teamtiske linjer som ungdomstid, oppvekst, psykisk helse, personlige kriser og håndteringer av dette står i fokus i skuespiller Tuva Novotnys regidebut. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Novotny, kjent fra tilter som Nobel, Kongens Nei, Dag og Annihilation, begir seg her ut på en særs tøff og beundringverdig reise inn i personlige kriser som både kjennes godt i mage, hode og hjerte. Vi følger så videre særlig mor Maria i hennes reaksjonsmønstre fra datterens hendelse, og fremover i over en time i ettertid. Tjelta gjør definitivt både karrierebeste og det mest utfordrende hun noen gang har gjort som skuespiller. Her gjennomgår hun hele registeret av følelser et menneske kan by på, og det er tidvis så vondt at man selv blir fysisk dårlig av det man blir servert. Grepet med én tagning er også gjort før, som i tyske En natt i Berlin (for øvrig filmet av norske Sturla Brandth Grøvlen) og ikke minst Erik Poppes Utøya, 22.juli (dog med tre nærmest umerkbare klipp innimellom). I likhet med sistnevnte film byr dette formatet og arbeidet på store utfordringer innen logistikk, planlegging, utførelse og ikke minst skuespillerutfordringer. Dette gjør selvsagt Blindsone til et både imponerende stykke gjennomført filmarbeid og ikke så rent lite fascinerende et også. En annen effekt Novotnys grep gjør, er at filmen delvis drar oss ut av historien fordi kamera egentlig blir langt fra usynlig, samme hvor mye skuespillerne prøver å late som det ikke følger dem i halvannen time.
Oppsummert byr Blindsone på ubehaglige men viktige tematiske linjer som både føles beundringsverdig skildret, svært godt spilt av Tjelta, samt gjort på en rå og fascinerende måte. Samtidig byr denne filmen på svakheter som ved et tradisjonelt filmformat ville kunne blitt utbedret og får slik en delt effekt og kvalitet over seg. Man må også ta seg selv i å tenke om visse ting ikke kunne fått et større og mer tilspisset fokus med en mer effektiv filmstil, som når store deler av denne filmen inneholder dødtid, dog nødvendig ”dødtid” grunnet dens realtidsformat. Blindsone oppleves derfor ikke å gi så maksimal avkastning som den kunne ha gitt, i tradisjonell form. Den er likefullt tidvis rå, brutal og gir godt grunnlag for ettertanke og debatt rundt tematikken den skildrer. |