![]() |
Film: Aladdin (2019)
Aldersgrense: 9 år
Kategori: Eventyr, Familie, Musikal, Fantasi, Romantikk
Land: USA
Regi: Guy Ritchie
Spilletid: 128 min
Datoer:
| 2019-05-22 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
![]() Keyword:
Will Smith, Guy Ritchie
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Serie: Aladdin | Aladdin (2019) | Aladdin og Røvernes Konge (1995) | Jafar vender tilbake (1994) | Aladdin (1994) | Aladdin (1992) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (43 kritikker)
Andre anmeldelser på filmen: (1)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Mest for de minste, for å si det forsiktig...
Publisert: [ 23. Mai 2019 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terningkast:
Ingress: Den sjarmerende gategutten Aladdin møter en dag på den modige og selvstendige prinsesse Jasmine i ørkenbyen Agrabahs gater. Prinsessens far, sultanen, vil imidlertid finne en prins for Jasmine til å gifte seg med, slik at tronen kan gå videre i deres familie. Den eneste Jasmine er interessert i er gategutt Aladdin, men han er jo ingen prins. Hjelp fra den magiske og storslåtte Genie, ånden i lampen, kan derfor muligens være deres store hjelp. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Ute etter tronen er også den maktsyke vesiren Jafar, spilt av Marwan Kenzari. Hans karakter er dessverre veldig endimensjonalt flatt skrevet, noe som også må sies om de fleste andre av karakterene. Mena Massoud i rollen som Aladdin er sjarmerende og stødig, men kommer nærmest i skyggen av like vakre og billedpene Sjasmine (Naomi Scott) og særlig Genie, spilt av Will Smith. Enda mer vondt, fordi det er så alt for overdrevet og over the top det hele. Den visuelle fremstillingen av Genie er dog verst, for her lyser det lang vei at man bare har slengt på ansiktet til Smith på en større og langt mer trent overkropp. Det er rett og slett for tydelig til at man klarer å la være å irritere seg over det! Det virker ellers litt rart at Disney har gitt regijobben til Guy Ritchie, en mann som mest er kjent for sine langt røffere voksenfilmer, enn barne- og familiefilmer. Hans siste storfilm King Arthur: Legend of the Sword ble også en stor økonomisk flopp, en film som visstnok var tiltenkt å bli en lengre filmserie. Disneys live-action filmatiseringer de siste årene har jevnt over dalt litt i kvalitet, med den beste filmen først ut i Jungelboken. Aladdin er i så måte langt i fra noe direkte mislykket stykke blockbuster, men den verken tilfører nok nytt eller overrasker utover det jevne og forventede. Slik Aladdin fremstår, består den av for mye tomgods innimellom som verken er interessant eller fengende og får oss til småkjede oss. Filmen er også et halvhjertet forsøk på å være en musikal, hvor karakterene på kunstig og påklistret vis bryter ut i sang, her uvanlig mer umotivert enn hva som faktisk er vanlig innen musikalfilmer. Flere av de herlige originalsangene er heldigvis med, og et par av dem byr på gode og hjertelige stemninger. Heldigvis. Underveis byr Aladdin på mye lekkert og smekkert visuelt sett, selv om også dette smaker i overkant kunstig, som en blanding av Bollywood møter Hollywood, hvor alle snakker amerikansk og ingen har ei skramme eller en skjønnhetsflekk på kroppen. Det er også litt som en Østens eksotisk Moulin Rouge (2001) møter The Greatest Showman (2017) her, uten å være like minneverdige som disse to filmene. Det er ikke vanskelig å tidvis la seg rive med av Aladdin anno 2019, for såpass eskapistisk eksotisk er den, men langt vanskeligere å bli direkte imponert av dens masete utførelse og etterdrønnende tomhet. |