![]() |
Film: Tenet (2020)
Kategori: Action, Sci-Fi
Land: USA, Storbritannia
Regi: Christopher Nolan
Spilletid: 150 min
Datoer:
| 2020-08-28 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (45 kritikker)
Andre anmeldelser på filmen: (1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Nok et iskaldt mesterverk fra Nolan!
Publisert: [ 27. August 2020 ]
Skrevet av: Tore Andre Øyås
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terningkast:
Ingress: Så var den her. Endelig. Etter utallige Corona-utsettelser. Christopher Nolans meget omtalte, forhåndsforventingshøye og av mange spådd til å bli verdenskinoenes reddende engel i dette herrens år 2020. Om den kommer til å redde kinoen som institusjon og kulturarena er heller tvilsomt. At den likevel bør sees av så mange mennesker på denne planeten som mulig, er imidlertid noe helt annet og sant! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Hvorfor? Jo altså... ikke bare for å være med på å redde kinoen, men også fordi Nolan med Tenet har skapt et på lang vei uforglemmelig filmteknisk mesterverk av en film. Opplevelsen av å se en slik monsterfilm på kino er en opplevelse på lik linje med en heftig berg- og dal bane. Som å hoppe i strikk i en kinosal. På sitt beste, i det minste. Og ja, også brukes Oslo og blir nevnt minst 30 ganger i filmen. Ikke dårlig, bare dét.
Undertegnede skal ikke en gang forsøke seg på å gjenfortelle filmen og historien, den må oppleves på egenhånd, men la oss bare si at her er det internasjonal spionasje, agentvirksomhet, tidsreising og evolusjon med i bildet, i skjønn forening. Som en blanding av James Bond, Mission:Impossible og Fast&Furious, blander Nolan en heidundrende spekket actionreise i tid og rom som går fra en råkul og heftig åpningsscene til å eskalere, ja... nærmest alle tenkelige og utenkelige veier. Kvantefysikk og misbruk av tingenes tilstand byr videre på en lek med også det filmatiske tid og rom, en narrativ reise som Nolan selvsagt er kongen av, som også oppvist i flere av hans tidligere filmer, helt tilbake til gjennombruddsfilmen Memento i 2000. Som om ikke tematikk og strukturen i filmen er vanskelig tilnærmelig nok, er det heller ikke mange karakterene å bli glade i her. Et annet trekk ved Nolans filmer er dette iskalde, på grensen til karikerte og emosjonsløse karaktergalleriet som det er vanskelig å føle noe for. Absolutt verst ga dette seg uttrykk i hans forrige film Dunkirk, hvor mangelen på personer å virkelig bry seg om, nærmest ødela halvparten av filmens potensielle slagkraft. Tilbake til det filmatiske som Nolan leker seg med, blir man også mange ganger forvirret og usikker på ting. Det er eksempelvis haugevis av logiske brister. Brister innenfor det filmatiske universet som føles mest beleilige for bare å kunne valse fremover med scener som skal imponere oss. Selvsagt skal man ikke ta en slik film dørgende seriøst, men den legger jo selv mange ganger tung logikk rundt tid og rom til grunn for hele sin egen historie. Samtidig gir den altså også en lang marsj i det samme både her og der. Forstå det den som kan. Det er med andre ord vanskelig å innta en totalt overpositiv holdning til denne opplevelsen, til det er filmen altså alt for forvirrende, iskald og emosjonsflat, og følgende mangler den disse vesentlige sidene som ville gjort den til et absolutt mesterverk. Det er videre også slik at tvilen ikke nødvendigvis blir Tenet til gode. Den forvirrende og skyhøyt over hodet-historien blir også vanskelig å vite om faktisk er genialt skrevet, fra start til slutt, eventuelt om den ”bare” også er god på å skjule alle sine hull og brister. Ironisk nok blir det derfor også Nolans intenst vanskelige historie, tematikk og begrenset tilnærmelige karakterer, som også trekker filmen(e hans) litt ned. |