Anmeldelse av Bad Luck Banging or Loony Porn - Film (2021)

Espinof.com
  9.7 Rotten Tomatoes
  6.7 Metacritic.com
| |

Årets Gullbjørn-vinner er en hysterisk satire av et menneskeportrett!

Publisert: [ 16. September 2021 ]

Emi er lærerinne ved en rumensk prestisjeskole og opplever marerittet da en privat sexvideo blir lekket på nettet fra en ukjent kilde. Kritikken fra arbeidsplassen, elevenes foreldre og samfunnet forøvrig hagler. Hun blir tvunget til å stille opp på et møte hvor foresatte rasende korsfester og setter henne til veggs rundt etikk, moral og forlanger at hun får sparken. Men Emi nekter å gi under for presset og tar til motmæle.

Årets vinner av Gullbjørnen i Berlin sparker høyt og lavt som satirisk og sosial kommentar. I regi av den rumenske provokatørregissøren Radu Jude serveres vi en forestilling du trolig aldri har sett maken til!

Det er ikke første gang filmmediet forsøker å skape et kraftig satirisk manifest og slag mot verken oss mennesker, tiden vi lever i eller liknende, men Bad Luck Banging or Loony Porn gjør det på sin helt egne spesifikke snodige måte.

Filmen er delt inn i tre kapitler, hvor det første følger lærer Emi igjennom gatene i Bukarest, mens kamera følger henne og tidvis selv faller for å feste seg på også andre mennesker, bygninger, reklameplakater og enkelthendelser som skjer, alt for å kommentere det rumenske samfunnet og denne byen med sitt folk. I del to blir vi servert haugevis med klipp og kommentarer rundt det rumenske samfunnet, dets kultur, historie og anekdoter om oss mennesker.

I den tredje og siste delen møter Emi opp på skolen og blir stilt til veggs av sure, bitre og hissige foreldre, som i en slags rettssak der hun må stå til rette for å være… eh, ja…. et menneske, som alle andre.

Etter å ha slengt en reell og ekte sexscene i trynet vårt i åpningsminuttene, går den altså over på disse tre delene. Regissør Jude vil tydeligvis provosere og tvinge oss til å se, fra første stund.

Som satire er det spennende å se disse tre helt forskjellige delene, radikalt ulike måter å formidle tematikk, innhold og filmatisk stil på. Det gjør noe med både opplevelsen og fascinasjonen over hvordan filmmediet kan formidle seg selv på. Stil og form forsterker også humor og satire her, blant annet ved at klipperytme og dveling kan skape ekstra trøkk der det trengs eller er meningen.

Foruten å være et slags kunstnerisk og filmatisk manifest og skråblikk over rumensk historie, folk og fe, er filmen også mer overhengende et bilde på oss mennesker generelt. Her får vi alle passene våre påskrevet, enten vi er dobbeltmoralske, hyklerske, diskriminerer, hater alt og alle, er kunnskapsløse, eller bare stokk dumme. Stakkars Emi er den som altså får all denne etiske og dobbeltmoralske eder og gallen over seg, til tross for at hun ikke har gjort noe annet “galt” enn å ha sex hjemme hos seg selv.

Montasjene og den narrative fordelingen i filmen er kanskje dens mest varierende kvalitet. Her går det tidvis humpete og slumpvis for seg, hvor ikke alt føles å være like godt timet, tilrettelagt og/eller får like god effekt. Noe blir overtydelig eller for beleilig til å imponere, mens annet igjen treffer full blink! Det føles som at regissør Jude overtenner litt her og der, samt ikke alltid klarer å styre seg like godt hele tiden. På den gode siden blir filmen desto villere og galnere, hvor underholdningsverdien også blir likeså.

Bad Luck Banging or Loony Porn scorer uansett høyt på originalitet, vidd, humor, engasjement og provokasjon! Den småirriterer samtidig litt innimellom, eksempelvis når Emi i lengre perioder er påfallende passiv og defensiv, mens hun i neste øyeblikk plutselig gnistrer og slår fra seg. Summen blir en film man sent vil glemme, noe som jo også er hele poenget. Årets Gullbjør-vinner er ikke perfekt, men føles veldig viktig i vår tid og dager hvor mennesket står for forfall på uendelig mange måter. Vi har derfor veldig godt av å se oss selv i speilet igjennom et hysterisk satirisk blikk som dette.