Anmeldelse av Going in Style - Film (2017)

6.3 Rotten Tomatoes - publikum
  4.6 Rotten Tomatoes
| |

[2017-04-06] - Going out of style. av Tore

Gamlehjemsbankran uten snert

Publisert: [ 12. Februar 2018 ]

En ting som Hollywood ser ut til å like er når de trykker en film full av aldrende stjerner, som kanskje skal gjøre noe som ikke er helt innenfor normalen for en som er langt forbi pensjonsalderen. Det samme gjelder for «Going in Style». Dessverre ser det ut til alle de filmene lider samme skjebne, for ingen av dem ser ut til å gå inn i historiebøkene som store filmer.

Joe (Michael Caine), Willie (Morgan Freeman) og Albert (Alan Arkin) er tre aldrende herrer som har sett seg lei på bankens evne til å ta fra dem alt de eier og har. Når Joe er i ferd med å miste huset sitt, klekker han ut en plan om å rane banken sammen med de to bestevennene sine. Hvor vanskelig kan det egentlig være å komme unna med det? Med en FBI-agent (Matt Dillon) i hælene, kan det fort være at de havner i fengsel resten av sine liv.

Komikeren Zach Braff (best kjent som JD fra «Scrubs») har et par ålreite filmer på nakken i løpet av sin karriere bak kamera. Men med «Going in Style» mister han seg selv litt, og står med regi av en relativt platt og uinspirert film. Selvfølgelig er det artig at han har klart å samle Caine, Arkin og Freeman i en gammelmanns heist-film, men jeg synes det blir noe uforløst her. Jeg tror ikke egentlig på at disse tre herrene fremstår så urimelige, og ingen av dem har den tælen som burde vært obligatorisk i en slik film. Kanskje er det akkurat hva Braff ønsker, men det skaper ingen dynamikk og det gjør at filmen åler seg altfor sakte fremover mot et klimaks som mangler den store toppen.

Nå skal det sies at filmen har et godt poeng i hvordan bankene forvalter pengene våre, og som et stikk til pensjonssparing, familielivet når man når pensjonsalder og flere andre eldresaker, men håndteringen av materialet er litt vag og uengasjerende. Jeg får ikke flust av sympati for gamlingene, og jeg synes heller ikke at Albert-karakteren får vist sin bredde i løpet av filmens spilletid. Han forblir et slags klønete aldersbetinget «comic relief», som aldri helt får vist hvem han er. Det blir heller ikke spesielt morsomt på noe tidspunkt.

«Going in Style» er en helt kurant film å se. Det fortoner seg på en klassisk måte, hvor oppbygging og dramaturgi følger en vanlig mal innen de litt lavmælte feelgood-filmene fra Hollywood. Det mangler dog en del fyrverkeri både i historien, i dialogen og gjennom karakterutviklingen til at jeg lar meg rive helt med. Til slutt ender man egentlig opp med en trygg og ålreit film, som mangler originalitet. Kvaliteten er det i hvert fall ikke stort å utsette på, for med Caine, Freeman og Arkin i de tre hovedrollene, og stødige Zach Braff bak kamera, er det liten tvil om at det er tungt skyts som skal ut og rane bank. Dessverre for oss så kommer ingen av dem ut av startblokkene i stor fart, og ingen av dem har noe ønske å avslutte med stil heller.