|
Film: Nutcracker and the four realms (2018)
Aldersgrense: 9 år
Kategori: Eventyr, Familie, Fantasi
Land: USA
Regi: Lasse Hallström
Spilletid: 99 min
Datoer:
| 2018-10-31 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
3.2 av 6Keyword:
Morgan Freeman
|
|||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (25 kritikker)Andre anmeldelser på filmen: (1)
|
||||
|
Anmeldelsen:
En dose dvass Disney-magi
Publisert: [ 6. Desember 2019 ]
Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen
|
||||
|
Terningkast:
Ingress: Disney forsøker seg stadig på å gjenopprette magien de serverte filmpublikum for mange tiår siden da de kom med klassikere som «Pinocchio», «Dumbo», «Askepott», «Bambi» m.fl. De har også forsøkt å skape litt liv i leiren ved å gi oss oppfølgeren «Mary Poppins Returns», uten at det er en film det blir snakket mye om. Med «The Nutcracker and the Four Realms» forsøker de å blande inn elementer fra «Alice in Wonderland», «The Chronicles of Narnia» og «The Wizard of Oz» inn i «The Nutcracker» og den mer klassiske prinsessefortellingen som Disney en gang var så god på. Dessverre er det en suppe som virker smakløs og kun gir små glimt av magi. |
||||
|
Anmeldelse: Clara (Mackenzie Foy) vil egentlig bare mekke og skru på ting som kan repareres, men blir (noe) motvillig med på ball sammen med faren og søsknene sine. På ballet oppdager hun en verden skjult for menneskeheten hvor hennes avdøde mor en gang satte sine dype spor, men verdenen hun oppdager er i ubalanse og de trenger Claras hjelp til å sørge for at de tre rikene som styrer landet klarer å stå imot den fryktfulle lederen fra det fjerde riket, Mother Ginger (Helen Mirren). Jeg skal si det med en gang: Jeg har aldri vært en fan av prinsesse-historiene til Disney. De har aldri nådd inn til meg, og jeg synes Disney-magien som har fortryllet gjennom generasjoner virkelig ikke holder mål den dag i dag. Det betyr ikke at jeg ikke finner noe underholdningsverdi i de filmene som har vært filmatiske bærebjelker hos flere generasjoner, men jeg synes det er ytterst få av filmene som er verdt å ta seg bryet med å besøke igjen. De Disney-filmene som virkelig har festet seg er filmer jeg kan se igjen og igjen, uten at de slites ut av den grunn. «The Nutcracker and the Four Realms» har et stort problem som jeg ikke kommer utenom. Den ligner altfor mye på en bunke med andre filmer! Det føles ut som om de har tatt en liten dose fra en rekke populære og kjære filmer for så å spe ut med vann, og servere det som suppe. En suppe av den smakløse sorten. Her er det ingen spor av originalitet, sjarm eller vittighet. Den mangler egentlig alt unntatt stjernefaktoren. For med skuespillere som Helen Mirren, Keira Knightley, Morgan Freeman og Mackenzie Foy, samt med regissør-duoen Lasse Hallström og Joe Johnston, så er det ingen mangler når det gjelder støtten fra filmcrew og skuespillere. Det er egentlig merkelig at denne gruppen med erfarne filmfolk ikke har klart å snekre sammen noe annet enn en tredjerangs falleferdig trehytte når det meste lå til rette for at det i hvert fall skulle være en lekker leilighet midt i bakken på Trysil. Spørsmålet jeg stiller er om vi egentlig trengte en ny versjon av den klassiske «The Nutcracker»? Vi har jo allerede fått flere versjoner av eventyret og det er vel ingen som har skreket etter en ny film? Det er uansett kjedelig at en rekke tungvektere og talenter braker sammen og bruker tid og energi på en film er såpass forglemmelig som «The Nutcracker and the Four Realms» faktisk er. Skuespillet er OK og litt julestemning drar den med seg, men bortsett fra det så er denne filmen kun en dråpe i havet. |
||||