Rachelsreviews.net
  9.4 Rotten Tomatoes - publikum
  8.9 Rotten Tomatoes
  Lars-Erik
| |

Endelig klaffer for det klassiske D&D sin overgang til film!

Publisert: [ 4. September 2023 ]

Om du er som meg og husker den forferdelige filmatiseringen av Dungeons & Dragons gjennom filmen fra 2000 med begrensede skuespillere, et begredelig manus og regi som ikke evnet å dra igang en eneste lur idé, så ville du også være skeptisk til denne filmens ankomst som en av de nye eventyrfilmene anno 2023. Selv med en rolleliste som fylte seg opp med ålreite navn, satt jeg skeptisk – skadet etter forrige gang jeg stolte på «Dungeons & Dragons». Men da jeg endelig fikk sjansen til å se D&Ds seneste forsøk på film, ble alt snudd på hodet.

Finnes det ære mellom tyver? Eller er tyver kun tyver uansett hva som står på spill? Dette er spørsmål og svar som følger Edgin (Chris Pine) som nettopp har kommet seg ut av fengsel sammen med makkeren sin Holga (Michelle Rodriguez) og er på vei mot noe stort. For det er noe i emning – noe det er vanskelig å stoppe om man ikke har flaks, de rette folkene og tonnevis med mot. Dessverre så er det ingenting av dette som er på plass for Edgin, Holga og de folkene de møter på sin vei mot en trussel som kan mørklegge hele verden.

Så utrolig godt (og forløsende) det var å se en film om rollespillet Dungeons & Dragons fungere i stor grad. Gjennom regissørene John Francis Daley (mest kjent som en av hovedrolleinnehaverne i kultserien «Freaks and Geeks») og Jonathan Goldstein har rollespillet fått en av de best mulige versjonene overført til filmen. Man ser at de har hjerte for både materialet og for å fortelle en heidundrende herlig og frisk historie satt til et univers jeg personlig kun har opplevd gjennom PC-spill. Både Daley og Goldstein har også vært med på å skrive manuset og jeg synes det er oppsiktsvekkende hvor god dynamikk de tar med til bords når det gjelder både komedie og eventyr. Begge to har også skrevet manus på underholdende filmer som «Spider-Man: Homecoming» og begge «Horrible Bosses»-filmene, så de har full kontroll på å fortelle en alt fra en enkel komedie-historie til filmer av meget stor skala.

Et annet element jeg var usikker på var om Chris Pine (kjent fra filmer som «Star Trek» og «Wonder Woman») skulle takle en komisk rolle da jeg synes at han ikke har vært altfor god på komisk timing tidligere, men også Michelle Rodriguez (kjent fra «The Fast and the Furious» og «Widows») var et usikkert kort da hun er svært begrenset som skuespiller. Men det er ikke noe å bekymre seg da begge to er i storform i roller som kler dem godt og som de også får såpass med spillerom til at de klarer å gjøre seg bekveme i rollene. Skulle det komme flere filmer som følger opp denne filmen så håper jeg at begge to er med da de utgjør den godeste kjernen av filmen. Kjemien dem i mellom er også er et stort høydepunkt som gjør at jeg storkoser meg hver gang de begge er på skjermen sammen, men også hver for seg.

Når det gjelder spesialeffektene så er dette en fornøyelig film å se på. De har ikke spart på noe og de støtter seg veldig på effektene for å få filmen til å fungere, og heldigvis så gjør den også det. Noe blir kanskje litt i overkant, men det blir for det meste i det positive laget og gjør seg godt for denne fortellingen. Teknisk sett så er lydsporet også med på å gjøre hele filmopplevelsen til noe som gjør at jeg allerede vet at jeg kommer til å kjøre et gjensyn av denne filmen i nær fremtid. Humor, eventyr og rollefigurer som alle gjør sin skjermtid verdig gjør at dette er en skikkelig underholdende film som jeg allerede håper vil kunne gjøre oppfølgere som drar inn enda flere rollefigurer, lokasjoner og antagonister som avler gode historier å sno seg rundt. Dette er den mest soleklare femmeren på terningen jeg kan huske å ha gitt på lang tid.