Anmeldelse av Sin City - Film (2005)

Filmlisten.no
  Moviepie.com
  10 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Stødig voksen tegneserieadopsjon

Publisert: [ 27. August 2009 ]

Vi følger tre-fire forskjellige karakterer fra deres synspunkt og opplever litt av deres usle liv i denne nådeløse byen full av kriminelle og korrupte politifolk, der volden er eneste løsning når problemer oppstår...

I Sin City bogner det over av kriminelle i mange forskjellige former. Selv ikke politimennene er fri for kriminelle handlinger. Det er også et mekka for folk som søker hevn, og dem er det nok av i denne syndens bule. Vi følger de tre karakterene Hartigan, Marv og Dwight.

Marv er en dyster kjempe av en fyr som er psykotisk og lever for å hevne et mord på sin kjære elsker ved navn Goldie. Han lar ikke noe stoppe han i kampen mot å fullføre sitt vanvittige oppdrag. Hartigan derimot er en politimann som få og han er en sann helt som gjør alt han kan for å beskytte en ung jente ved navnet Nancy. Siste mann, Dwight, bruker nettene på å beskytte Gail og hennes 'Old Town Girls' fra en litt voldsglad politimann.

Det er artig at man gjennom fortellerstemmen blir fortalt tankene til de karakterene en følger. Det gir oss noe sårt trengt informasjon for hvorfor vi skal føle sympati for disse karakterene i det hele tatt. Alle som forteller har en meget hes stemme som i lengden kan virke litt monoton og kjedelig. Ellers legger man også generelt merke til at stemmebruken er i det mørkeste laget som høres litt rart ut i enkelte sammenhenger. Men her er Bruce Willis stemme et godt unntak, han klarer å få stemmen til å virke litt mer behagelig å høre på, som gjør hans karakter enda lettere å like.

Det er et stort stjernegalleri en blir presentert ovenfor i denne filmen. De vi følger mest er Bruce Willis, Mickey Rourke og Clive Owen som utgjør hovedrollene Hartigan, Marv og Dwight. Alle tre gjør en god jobb i å spille sine karakterer med god innlevelse og det er en prestasjon i en slik film der det sikkert mesteparten av tiden står å spiller mot en blue-screen. I andre fremtredende roller finner vi stjerner som Jessica Alba, Elijah Wood, Benicio Del Toro, Michael Clarke Duncan, Michael Madsen og Josh Hartnett. I tillegg følger et helt kobbel av en del mindre kjente folk som en har sett mange andre steder fra før som eksempelvis Alexis Bledel fra Gilmore Girls.

Av de tre regissørene bak filmen finner vi ikke akkurat noen småkarer. Det er snakk om Robert Rodriguez er heller ingen smågutt som kan skilte med å ha laget filmer som El Mariachi, Desperado og From Dusk Till Dawn. Til slutt finner vi Frank Miller som står bak de tegnede historiene som filmen baserer seg på. Han har også den ikke fullt så vellykkede filmen 'The Spirit' på samvittigheten i tillegg til å være produsent på blockbusteren 300. Alle disse tre samles igjen for å lage oppfølgeren Sin City 2 og 3. Quentin Tarantino er gjesteregissør på filmen, og som har gitt oss filmer som Pulp Fiction og Kill Bill-filmene.

Sin City er en veldig mørk og dyster film som forsøker å vise seg som en tegneserie på film. Denne framtoningen er meget original og er veldig bra gjennomført. Det er nok en veldig vanskelig knivsegg å balansere på for når ting går 'over the top' som filmen 'The Spirit' er et godt eksempel på, der har man kjørt på med mer av alt som er brukt i Sin City og resultatet blir latterlig teit. Det er mye stygg vold i Sin City og usannsynlige handlingsmønstre, men den er maskert som tegneserie slik at den skal slippe unna med akkurat dette. Det blir en del av stilen i filmen. Hvem denne filmen passer for er nok litt individuelt, man må like å se litt hensynsløse scener og det hjelper litt på om en liker litt annerledes og mørke filmer med litt mindre moral.