Anmeldelse av Mad Max 2 - The Road Warrior - Film (1981)

Scoopet
  Filmguiden
  9.8 Rotten Tomatoes
| |

Rå, brutal og actionspekket oppfølger

Publisert: [ 10. Mai 2010 ]

Det har vært utkjempet nok en verdenskrig og verden ligger i ruiner, eller ørken om du vil. Vi følger Max som kjører rundt i sin bil og lever en kamp hver dag for å få nok drivstoff til bilen sin. Han tapper alle bilvrak han møter på sin vei for bensin. På sin vei treffer han på en helikopterkaptein som han tar til sin fange. Fangen forteller om en festing med store mengder drivstoff. Dette tenner Max og han drar dit for å forsøke å få litt av drivstoffet. Men da han kommer dit er det ville tilstander på gang. De som bor i festningen er kvinner, menn og barn. De blir angrepet av en motorsykkelgjeng som forsøker å stjele drivstoffet. Max føler nå seg tvunget til å forsøke å hjelpe befolkningen i sin harde kamp mot den anarkistiske og ville gjengen...

Dette er rått og brutalt til 'tusan'. Her får vi se voldtekter, skviste mennesker og avkutting av fingre over en lav sko. Hvis man ikke er vant til å se slik vold kan dette blir for mye for noen og en hver. Selv synes jeg kanskje det var unødvendig mye vold brukt. Det er åpenbart gjort for å trekke seere, men jeg vet ikke om det gjør filmen så mye bedre av den grunn. Selv om man kanskje kan si at all volden er nødvendig for å forklare hvordan verden er blitt, synes jeg nok at man kunne moderert seg noe og likevel fått fram poenget. Det er dog mye action i filmen og den er veldig lett å like om man tenner på konseptet.

Men det må jo være noe med disse Mad Max-filmene som gjør at de har en så stor tilhengerskare som de faktisk har. Ikke vet jeg, for de faller ikke helt i smak hos meg. Jeg synes nok den blir for dyster og for ensformig til at jeg klarer å engasjere meg nok i filmen. Det er også litt lett å miste oversikten over hva som faktisk skjer i bildet. I forhold til film nummer en, er dette forsøkt spritet opp litt. Der den første filmen var litt treg i gang, er denne stikk det motsatte. Her er det nesten action fra begynnelse til slutt, men for min del synes jeg ikke det fenget så mye til tross for dette.

Hvis man skal sammenligne dette med noe flere folk har sett kan det sies å være en Water World-film bare i ørken. Det hele foregår i Australia der de nok har nok av ørkenkledde landskaper å ta av. Kostymer og kjøretøy er bra forseggjort og er i kjent Cyberpunk-stil. Alle kjøretøy ser litt tøffe ut og er satt sammen av forskjellige vrak som folket har funnet langs veien. Selv om flere av karakterene ser ut som homser med bleket hår, må man nok unnskylde seg med at dette er laget på 80-tallet. Da var det vanlig selv for rockere å ha så blekt hår.

Som sagt var ikke dette full klaff, men jeg skal ikke trekke filmen nevneverdig fordi ikke jeg liker den. For min del likte jeg faktisk bedre den første filmen. Det er dog interessant nok å se filmene om Mad Max siden jeg er litt fan av Mel Gibson. Men jeg synes nok at Gibson har utviklet seg mye som skuespiller igjennom årenes løp og her fungerer ham greit som en følelseskald landeveiskriger, men dette er nok heller en av hans mer dårlige prestasjoner som skuespiller. Jeg ender opp på et terningkast fire fordi det er noe med filmen som gjør den litt klassisk. Filmskaperen utnytter relativt godt konseptet for filmen. Liker at dette føles som en stødig og litt annerledes oppfølger enn den første filmen.