Andre anmeldelser på filmen: (4)
[2011-01-21] - The Wire - Sesong 5 av Pål
[2011-01-11] - The Wire - Sesong 4 av Pål
[2010-12-16] - The Wire - Sesong 2 av Pål
[2010-12-01] - The Wire - Sesong 1 av Pål

The Wire - Sesong 3

Publisert: [ 28. Desember 2010 ]

Vi skal tilbake til Baltimore. Politiet begynner litt etter litt å innse at man er dømt til å tape kampen mot narkotika. Ingenting virker å hjelpe i kampen mot å bekjempe denne dritten som forpester gatene med narkovrak og lik. Politiet blir også tvunget til å tenke nytt når mennene bak narkotikakriminaliteten er blitt så smarte at alt ser håpløst ut. Vi følger gateproblemene i Baltimore, men det er også plass for litt politikk som innvirker på situasjonen....

En ny sesong, betyr en ny sak. I det vi entrer den første episoden får vi se at bygningene hvor Barksdale-organisasjonen hadde all sin narkovirksomhet rives. Dette gjør at narkosalget på gatene blir litt redusert for en tid. Politiet forsøker også å se etter andre måter å begrense det illegale salget av narkotika. Det sees også på hvilken effekt det vil ha å legalisere narko innenfor noen områder kalt Hamsterdam.

Vi treffer også igjen mange av de samme rollefigurene som vi har blitt kjent med gjennom de foregående sesongene. Hos politiet er det framdeles Cedric, McNulty, Kima, Bunk, Carver, Prez vi følger. Hos de kriminelle finner vi Avon Barksdale som framdeles sitter i fengsel for mord. Bubbles henger framdeles på gaten og får stadig med seg det som skjer. Vi treffer også heldigvis igjen frodige og veldig lite forutsigbare Omar Little som skaper mye underholdning med sin veldig uredde og kule framtoning. Han driver selvsagt framdeles å livnære seg på å snylte og robbe langerne for penger.

David Simon står nok en gang for manuset, og også denne gangen klarer han å levere noe som er utrolig bra komponert og interessant å følge. Vi får mye kule detaljer med intelligente små poenger og medfølgende humor som krydrer det hele. Realismen er stor og vi føler nesten politiets frustrasjon på kroppen når de skal oppklare disse sakene med så skitne systemene. Jeg føler også at manusforfatter Simon har klart å få inn nytt friskt blod i denne sesongen også. Det gjør at også denne sesongen følger opp suksessen til alle de forgående sakene.

Dette framstår fremdeles som en av de beste politiseriene som noengang er laget, og jeg forstår hvorfor noen titulerer serien med å skulle være verdens beste TV-serie. Personlig har jeg flere favoritter, men ser absolutt styrkene med denne serien. Men på den annen side er nok dette en serie som ikke passer for alle. For noen kan den oppleves som tung og kjedelig, men de som synes det, er nok ikke de samme som har sett de to første sesongene og leser dette for å lure på om de skal se den tredje sesongen.

Om du er ute etter realisme er det ingen som ikke vil like denne sesongen. Det er også god utvikling hos rollefigurene som vi begynner å kjenne ganske godt etter hvert. Plottet føles også som ganske handlingsmettet og innehar mange interessante problemstillinger. Alt er til tider veldig dystert, men vi får se hvordan ting kan foregå i desperate tider for et politienhet som virkelig begynner å miste grepet. Dette er en særdeles god sesong. Den klarer å virkelig benytte en ny vinkling som også har sin store underholdningsverdi.