Anmeldelse av The Social Network - Film (2010)

Rose-Maries litteratur- og filmblogg
  7.7 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

[2010-10-21] - Fincher gjør det igjen! av Tore

Sterkt og oppslukende facebookdrama

Publisert: [ 27. Februar 2011 ]

Her får vi en sterkt dramatisert versjon av hvordan Facebook ble til. I denne historien møter vi filmversjonens versjon av Mark Zuckerberg. Han er student ved universitet Harvard og er en dyktig programmerer som eksperimenterer med forskjellige sosiale nettverk. En dag møter han med noen som har en ide om å lage en venneside for Hardwardstudenter. Han sier seg villig til å lage nettsiden for dem, men begynner istedet å utvikle konseptet og lager sin helt egen side han kaller for Facebook. Siden blir raskt en stor 'hit' og sprer seg som varmt hvetebrød. Historien viser at man må knuse egg for lage omelett og det gjør Mark etterhvert som nettstedet bare vokser og vokser i verdi. Etterhvert må han ta noen skruppelløse avgjørelser. Det gjør at han ikke akkurat blir superpopulær blant sine forretningspartnere...

Jeg hadde egentlig ikke tro på denne filmen første gang jeg hørte om den. Det er greit at Facebook er så vilt populært som det er, men det er ikke sikkert at historien er så god at den gjør seg på det store lerretet. Men så feil kunne jeg ta, fordi dette er storartet underholdning, veldig oppslukende og interessant å følge med på fra begynnelse til slutt. Aaron Sorkin som står bak manuset til filmen, har fra før stått bak manus for suksesserien Presidenten. I 'The Social Network' har han virkelig gjort en super jobb med å gjøre dette filmvennlig.

Jeg er jo selv en programmerer og historien virker jo noe konstruert, og det er vanskelig å tro at det er slik det virkelig forgikk når Facebook ble laget, men hvem bryr seg om det siden filmen er blitt så underholdende som det den er. Dette vil nok av de fleste oppfattes som svært vellykket. Filmen er jo også grei reklame for Facebook, men personen Mark Zuckerberg får veldig hard medfart i filmen. Jeg får håpe at folk bare ser på dette som en film som forsøker å skape en underholdende versjon av hvordan Facebook kunne ha blitt til og ikke tror på dette som reine faktaopplysninger.

Regissøren bak 'The Social Network', er ingen ringere enn David Fincher. Han har en egen evne til å gjøre alle sine filmer til meget severdige saker. Jeg kan nevne vellykkede filmer i fleng som 'Seven', 'The Game', 'Fight Club' og 'Den fantastiske historien om Benjamin Button'. Dette er ikke hans beste film, men en særdeles god film i tiden. Hans regi i denne filmen er godt filmhåndverk til fingerspissene og han klarer å gjøre dette veldig kult og med godt driv. Fincher viser med dette nok en gang at han er en av verdens beste regissører, fordi dette ikke er en lett film å gjøre god.

'The Social Network' er en film som har mye kvalitet i seg, og i tillegg til et veldig sterkt manus og en super regi, er fotoet også noe jeg legger merke til i tillegg til et godt klippearbeid. Det er mye som sitter i denne filmen og det synes veldig godt. Musikken utmerker seg også og setter virkelig en ekstra spiss på filmen, samtidig som den setter oss i den riktige stemningen. Skuespillet er også flott med Jesse Eisenberg i spissen. Han spiller veldig solid som filmens svar på Mark Zuckerberg. Eisenberg er så og si perfekt i rollen som den litt skruppelløse og dyktige internettgrunderen. I andre roller treffer vi Andrew Garfield, Rooney Mara og Justin Timberlake.

Som en oppsummering var dette veldig god underholdning. Filmskaperne har nok dramatisert dette veldig mye, men det ble veldig oppslukende å se. Filmen forsøker å si noe om hva penger og makt kan gjøre med folk. Dette er blitt litt av en historie, der det er mye lureri og svik. Karakterene er godt utviklet og er ganske fargerike. Filmen er god på det å formidle disse datamessige begrepene og all programmeringen uten at det blir for teknisk for folk flest. Jeg skjønner hvorfor dette er blitt en så populær film, selv om ikke alt føles like perfekt på alle plan. Jeg ender på en femmer for dette solide dramaet.