Anmeldelse av Tilbake Til Framtiden 3 - Film (1990)

Attack of the killer kast   [2021-09-23]
Episode 138: Back to the Future
Filmkikkpodden   [2020-12-06]
Episode 19: Tilbake til Fremtiden

En verdig avslutning på tidseventyret

Publisert: [ 11. November 2011 ]

Filmen begynner lørdag 12 november 1955. Vår helt Marty, får et brev fra oppfinneren Doc som nå har dratt tilbake til 1885 med sin tidsmaskin. Doc sitter fast i 1885, da delene han må bytte ut for å fikse tidsmaskinen ikke blir funnet opp før i 1947. Marty han får instrukser om hvor Doc parkerte bilen i 1885. Marty og 1955-Doc drar dit for å fikse tidsmaskinen. I mens de er på dette stedet finner de også gravstøtten til Doc og det viser seg at han har blitt skutt bare en uke etter at han skrev brevet. Marty og 1955-Doc fikser tidsmaskinen og sender Marty tilbake til 1885 for å hente Doc tilbake til sin egen tid, der han egentlig hører hjemme. Nå følger litt av et eventyr når Marty besøker Doc i den ville vesten...

Etter at Marty og Doc har fikset tidsmaskinen, reiser Marty tilbake til fortiden, nærmere bestemt i den ville vesten i året 1885. I det han entrer 1885 blir han jaget av en stor bøling indianere. Han kjører fra dem i en vill fart og finner en hule som han gjemmer bilen i. Men da han har satt fra seg bilen så merker han at bilen lekker drivstoff og har fått en pil i seg. I tillegg er ikke hulen ubebodd. Plutselig står en stor bjørn foran ham og han begynner å løpe så fort bena bærer ham. Etter å ha løpt en stund stumper han i et gjerde og slår hodet sitt så han svimer av. Når han våkner opp i en myk seng, får han seg litt av en overraskelse. Han har blitt funnet av sin forfedre direkte i slekt med ham. Nå må Marty igjen passe seg så han ikke endrer på sin framtid og presenterer seg som Clint Eastwood. Han treffer også på en av Biffs forfedre i den hensynsløse Mad Dog Tannen. Marty kommer til og med på kanten med dem, og holder holder nesten på å stryke med. Men han blir reddet fra uventet hold. Nå skal jeg ikke røpe mer, og resten må du nesten finne ut selv.

Dette er den tredje og siste filmen i ‘Back to the Future’-serien. Fra før har filmene besøkt både 1950-tallet, 1980-tallet og fremtiden alla 2015 og samt en alternativ 1985 der verden har gått på tverke. Denne gangen er det den ville vesten alla 1885, som står for tur. Dette byr på helt nye elementer i historien og blir en god variasjon fra verdenen du besøkte i de foregående filmene. Vesten byr på simplere teknologi. Det er ganske kult at du denne gangen returnerer til den etter hvert så velkjente Hill Valley, med klokketårnet som nå er under bygging. Dette byr på en masse artige detaljer i hvordan ting har forandret seg i tidens løp.

Her får våre venner større utfordringer enn de noen gang har fått fra før, men med Doc og Marty, alias Clint Eastwood, på laget så er det fortsatt håp i luften. Dette blir nok et spennende og underholdende tidseventyr. Humoren er aldri langt unna, og det er mange artige scener, som for eksempelvis scenen der Mad Dog blir sur på Marty, tar fram revolveren og ber han danse. Da krediterer Marty med å ta moonwalk i beste Michael Jacson-stil. Det hele er veldig fornøyelig. Her får du blant annet servert replikken som alle som har sett på Birger Vestmos Filmpolitiet på NRK P3 gjenkjenner. Sitatet lyder her som: ‘What's your name, dude? Uh, Mar- Eastwood. Clint Eastwood. What kind of stupid name is that?’. Karakterene er dog enda mer troverdige enn forrige film som led litt under at de ikke fungerte helt. Her får du gode westerndialoger og troverdige skurker og andre howdyer.

Man liker godt samspillet mellom Michael J. Fox og Christopher Lloyd. De viser at de er kommet bra inn i sine roller, som henholdsvis Marty McFly og Doc Emmet Brown. I denne siste filmen får de litt mer tid sammen og det også i samme tid. De er også for den saks skyld i samme båt, med at de sitter fast i fortiden. J. Fox er jo en god skuespiller og viser her hvilken stjerne som bor i ham. Lloyd viser at han er en meget habil karakterskuespiller og han er svært livlig som den litt gale men geniale oppfinneren Doc. Han spiller rollen sin med en slik innlevelse at du blir glad i karakteren hans. I andre roller får man Mary Steenburgen, Thomas F. Wilson, Lea Thompson og Elisabeth Shue.

Robert Zemeckis er nok en gang tilbake på regien i denne tredje filmen. Jeg må si at han har klart å lage en svært god tidseventyrtriologi. Alle filmene holder et høyt nivå, selv om den første filmen er et hakket bedre enn sine etterfølgere. I  tredje film lar han oss oppleve våre helter med westernvri. Det må jeg si var mer underholdende enn jeg først hadde trodd, og særlig når du har sett en del Westernfilmer fra før av. Filmskaperne tar veldig mange elementer fra en rekke gode westernfilmer og også lignende scener som man får i eldre spagehttiwestern fra Sergio Leone og med Clint Eastwood i hovedrollen. Men de kopierer ikke, bare låner og gjør dette i sin egen stil. Derfor fungerer dette glimrende uten at scenene føles som kjipe replikater. Zemeckis står også for manuset sammen med Bob Gale, som de har gjort i alle filmene i serien. Effektene er svært velsmurte og representerer toppen av det man kunne by på i 1990. Det hele føles ganske så engasjerende og spennende. Og når de får hjelp fra produsenten Steven Spielberg, blir det suksess denne gangen også.

Dette er en god avslutning på det hele. Filmene ble nesten et fenomen og står som en stor bauta underholdningsverdenen. Moralen er god i filmene. Den forteller oss at det ikke lønner seg å utnytte andre. Du må stole på seg selv og det å fikse på fortiden er ikke å anbefale. Ting er ofte best som de er. Lureri hjelper kun i det korte løp og du vil få som fortjent etter hvert, i hvert fall når Marty og Doc sørger for at ting skal stå i rettferdighetens tjeneste. Det har også vært i deres hensikter å ikke gi informasjon videre til de i tidligere tider. Dette er filmer som handler med hjertet og framstår som svært suksessfull underholdning. Er man så heldig at man ikke har sett disse uforglemmelige filmene er det bare å løpe til filmsjappa, for et slikt kjøp som dette vil du nok aldri angre på. I alle fall ikke om du liker eventyr og komedie. 'Tilbake til fremtiden' er en solid trilogi!