Anmeldelse av Transformers 3 - Film (2011)
Kategori: Action, Sci-Fi, Eventyr
Regi: Michael Bay, Kenny Bates
Spilletid: 154 min
| 2011-06-29 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 3.6 av 6

Serie: Transformers
| Transformers: Rise of the Beasts (2023) | Bumblebee (2018) | Transformers 5: The Last Knight (2017) | Transformers 4 (2014) | Transformers 3 (2011) | Transformers 2: De beseirede slår tilbake (2009) | Transformers (2007) | Transformers: Cybertron (2005) | TransFormers - The Movie (1986) | Transformers (1984)

Transformers 3
  ereviews.dk
  Biojensen.dk
  Nordlys
| |

[2011-06-29] - En verdig avslutning av Jacob
[2011-06-29] - ADHD-action! av Tore

Helt ok actionvås

Publisert: [ 18. Januar 2012 ]

Mennesket dro til månen første gang i 1969, men det hele var ikke bare et forsøk på å bli først til månen for amerikanerne. De skulle nemlig sjekke ut en UFO som hadde landet på baksiden av månen. Det viser seg at det er et gedigent romskip der som ble sendt ut fra Autobotenes krig mot de onde Decepticons. Men ting er ikke helt hva de ser ut til å være og snart er verden i krig igjen og menneskeheten står på spill. Det er gått noen nye år siden vi så Sam sist. Nå lever han et tilbaketrukket liv på og forsøker å få seg ny jobb. Hans kjæreste Mikela har forlatt ham og han har funnet seg en ny berte i Carly. De ser ut til å ha det fint sammen og alt går fint helt til fortiden innhenter ham. Han skal på ny spille en viktig rolle i menneskehetens kamp for overlevelse...

Jeg kan like godt innrømme det med en gang. Om du er ute etter en god historie så er ikke dette filmen for deg, men om du imidlertid setter pris på en masser effekter og action så er dette noe du bør prøve deg på. For min del liker jeg som Ole Brum best begge deler, selv om jeg nok ville valgt historien framfor actionen om jeg var tvungen til å velge. Dette begynner akkurat som de to første Transformersfilmene. Det vil si med Transformerslyder i introen til filmselskapet og med en begynnende stemme av Autoboten Optimus Prime som forteller en historie om hvordan det var da Autobotene kriget mot Descepticons og hvordan det ikke så ut som om det skulle kunne bli fred noen gang mellom de to stridighetene. Jeg må si at begynnelsen her bare var sånn medium grei. Det er jo litt kult at man innlemmer månelandingen her og mange yngre folk vil nok plukke opp ett og annet sitat eller andre viktige historiske fakta fra den gangen. Men så har en jo blandet dette med en del ny fiksjon her. Historien man får fortalt her føles kanskje litt bedre enn i film nummer to, men det er som du nok har skjønt ikke mye å skryte av. Det skjer jo veldig mye her, men egentlig er det bare en masser av action satt i et tynt system med en liten rød tråd.

Karakterene er så overspilt og unaturlige at dette innimellom minner om en parodi på seg selv. Her er det så mange totalt teite karakterer og det hjelper fint lite at man får gode skuespillere som John Malkovich, John Turturro og Frances McDormand til å spille dem. Sams foreldre har aldri føltes flauere og er noen karakterer man virkelig ikke setter pris på er tilstede i noen av filmene. De er bare veldig irriterende og pinlig banal i sin framtoning. Sam er ikke så god han heller da han snakker så alt for mye og man sitter bare å venter på at han skal holde kjeft så ting ikke skal bli så pinlig. Og at Sam har fått seg ny kjæreste klinger heller ikke særlig bra. Rosie Huntington-Whiteley klarer aldri helt å erstatte Megan Fox og framstår her bare som en skjør porselensdukke som ser ut til å sprekke hvert øyeblikk. Men det gjør ikke så mye fra eller til her. Det er jo tross alt ikke der dette skorter. Transformersfilmene har aldri levert noe solid skuespill og det forventer man ikke av den, men man kunne klart å gjøre slik at man i alle fall brydde seg litt om karakterene her. Man blir egentlig aldri helt kjent med noen av dem og bryr seg ikke katten om dem heller.

Her får man noen heftige scener innimellom. Man blir også litt sliten av å se på all actionen. Det er ikke et eneste minutt med pause her. Man skjønner ikke vitsen med å ha et så høyt tempo som dette. Det er som om man faktisk lengter tilbake til de gode gamle trege westernfilmene man fikk servert tidligere i filmhistorien. Dette er som å se på noen som spiller et action dataspill bare at grafikken er mye bedre. Effektene er jo svært imponerende og de er jo nesten den enste grunnen til at man ser denne filmen. Alt ser helt upåklagelig ut reint teknisk sett, men man kunne nok jobbet mer med å få seeren til å relatere og engasjere seg mer med det man får presentert her. Dette blir som utrolige effekter som man får nok av. Man blir jo litt lei av å se på alle disse robotene som slåss hele filmen igjennom. Det er grenser for hvor mange vinkler og måter man kan drepe og skade hverandre på når man holder så høyt tempo som her. Selv om dette er en totalt ulogisk verden, så føles dette ikke særlig troverdig også innenfor sitt eget univers. Det er så mange dårlige brister her at man ikke vet hvor man skal begynne. Mann blir jo også litt opprørt over hvordan noen av robotene ser ut. Hva er det med ha ha en robot som ser eldre ut som en mann med måne? Andre roboter ser slitne ut i fjeset. Robotene lekker rødt blod når de blir skadet her. Hva er det man har tenkt når man lagde dette? Skulle man forsøke å få dem mer lik mennesker? Ikke vet jeg, det ser nemlig tåpelig teit ut til tider her.

Michael Bay er nok en gang regissør og han forstår seg litt på hvordan action skal presenteres, men der stopper det også for hans kvaliteter i denne filmen som så mange andre. Han forsøker dog på noen småtriks innimellom og man får også litt merkelige måter å sette ting sammen på og forsøker seg også på litt ny filmstil som ikke lykkes helt. Det hele blir heller litt mer rotete enn friskt. Dialogen er for rask og man lurer innimellom på om man heller ser på en episode av Gilmore Girls. Humoren er totalt tilpasset maks tenåringer og er så flau her innimellom som om det skulle tro det var være laget for unger. Dette er veldig cheezy og totalt useriøst. Bay viser raskt hvor han tenker å sette foten med denne tredje filmen og han forsøker ikke akkurat å sette noe dypt avtrykk når han planter skoen. Her er det full pupp fra første stund og den billige underholdningen som står i fokus hele veien.

Når man så skal oppsummere denne filmen så er det jo forsåvidt en helt okei avslutning på en serie som ikke har vært helt topp 'nouch'. Det begynte lovende i første film og så gikk det raskt unnabakke i den kjipe oppfølgeren før det braket løs med en lite engasjerende avslutning her. Men opp i all sorgen her så kan vi trøste oss med at dette er litt bedre enn den andre filmen. Dette er jo sci-fi som er min favorittsjanger, men ting føltes ikke solid nok her og det ble for glatt og overpyntet å se på. Filmen føles også alt for lang, og selv om man får noe underholdning her underveis så klarer det helt å gjøre opp for dette. Dette føles som en blanding mellom Faste and the Furious og Terminator på speed. Og på slutten litt 300-slåssing bare med roboter. Jeg kan vel si at etter å ha sett toeren så ble mine forventninger ganske lave til denne filmen og den klarer vel akkurat å innfri dem. Jeg ender på en helt grei treer for en film som er okei å se om man er opplagt til å se en slik lang film og med så mye action som her pøses mot deg i en voldsom fart.