|
Tv-serie: 24 (2001)
Aldersgrense: 15 år
Kategori: Thriller, Action, Mysterie
Land: USA
Regi: Jon Cassar, Davis Guggenheim, Stephen Hopkins, Winrich Kolbe, Paul Shapiro, Bryan Spicer, Brad Turner, Nelson McCormick
Spilletid: 42 min
Datoer:
| 2003-03-14 | DVD/Blu-Ray | Norge |
Mediarating:
4.6 av 6Filmkanaler / Streaming:
| TV2 | TV-Kanal |
Keyword:
Amerikansk president, Mysterium
|
|||
|
Serie: 24 | 24: Legacy (2016) | 24: Live Another Day (2014) | 24 (2001) |
||||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (63 kritikker)Andre anmeldelser på filmen: (1)
|
||||
|
Anmeldelsen:
24 - Sesong 2 - Følger bra opp!
Publisert: [ 5. November 2012 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
||||
|
Terningkast:
Ingress: Spesialagent Jack Bauer er tilbake. Denne gangen har terrorister tatt kontroll over en atombombe på amerikansk jord. Bomben befinner seg i Los Angeles og skal eksploderes innen 24 timer. Motvillig blir spesialagent Jack Bauer trukket inn i saken. Bauer som trodde han hadde opplevd sitt verste døgn må ut i krigen igjen. Og denne gangen er det større utfordringer som står i kø for den solide agenten. Han går på ny litt motvillig inn i et nytt helvetesdøgn uten søvn og med store utfordringer. Og også denne gangen blir det familieproblemer som følge av denne alvorlige situasjonen som gjør ting enda vanskeligere for den staute agenten... |
||||
|
Anmeldelse: Serien begynner klokken 08:00 en gitt dag i USA og dekker det som skjer de nærmeste 24 timene etter dette. Alt skjer i sanntid. I Seol i Sør-Korea blir en mann torturert for å snakke. Samtidig er President Palmer ute på en rolig fisketur om morgenen. Han får så en telefon om at det har skjedd en situasjon som krever handling. Selvmordsbomberen Mamud Rashed Faheen er en terrormistenkt mann som skal være knyttet til fundamentalistiske grupper. For få dager før dette tar plass ble det oppdaget at det skulle se ut som om Faheen ble drept. Men Faheen lever i beste velgående og har de to siste årene forberedt seg på dette terrorangrepet på Los Angeles. Krefter er satt i gang for å hindre denne terrorhandlingen. CIA, FBI og lokale myndigheter er alle satt i sving. Alt skal gå gjennom organisasjonen NSA. En relativt ny gruppe som kaller seg Second Wave kontrollerer Faheen. Presient Palmer ringer opp landet der Seond Wave har sine treningsleirer og snakker med statsministeren der. Palmer forteller situasjonen og sier at han ikke har annet valg enn å svare med makt mot landet. Statsministeren forteller at de ikke planlegger å angripe USA. Palmer gjør det klart at om en bombe går av i USA så vil det være kjipt, men da vil USA svare med å knuse landet deres. Statsministeren sier som svar at da gjør han seg uvenner med 1/3 del av jordens befolkning. Det kommer inn forespørsel fra NSA om å hente inn Jack Bauer. Det er gått 18 måneder siden forrige oppdrag for Jack Bauer. Siden den tid har han sluttet i jobben og trukket seg litt tilbake. Bauer svarer at han er opptatt. Han kommer på besøk til sin datter som sitter barnevakt. Hun har lenge vært adskilt fra sin far siden hennes mor ble drept av en korrupt CTU-agent. Kim tenker på morens død hver gang hun ser sin far Jack og har ikke klart å holde så mye kontakt med ham. Når Amerika er truet så må man forsøke å gjøre det beste man kan for minimere skaden mest mulig. Og selv om de får nei fra Bauer så gir man seg ikke med et nei når så mange liv står på spill og også store miljøkonsekvenser for hele kloden i lang tid etterpå om ting går riktig galt. Denne sesongen begynner en del bedre enn den første. Ting er blitt forbedret på en rekke punkter. For det første er situasjonen blitt mye større. Man innlemmer en atombombe og bare der merker man at ting har eskalert seg. Og ellers også virker denne sesongen mye røffere enn den første. Det er mer action og ting fortoner seg enda mer brutalt enn det man fikk i første sesong. Allerede i første episode retter Jack Bauer pistolen på et beskyttet vitne og trekker av. Her får men flere slike situasjoner der man ofrer noen for å redde mange flere. Også Jack Bauer har sine tøffe tider her og blir blant annet utsatt for tortur. Man skjønner tankegangen, men det virker ikke helt rett likevel. Skurkene er slemmere, mer utspekulerte, er mange flere og spredt over flere steder rundt på jorden. Spenningen er også mer tilstede her. Man bruker konseptet til det fulle og nok en gang får man en konkret sak som innlemmer en rekke aktiviteter og ting som skjer samtidig og alle ting er knyttet sammen på et vis. Det er en intrikat plan bak det hele og det er den man her skal forsøke å komme under huden på her. Historien var litt mer helhetlig i første sesong. Omtrent litt over midtveis i serien løses hele saken man har jobbet med fra begynnelsen. Og etter dette går luften litt ut av ballongen, men det blir også litt av et etterspill på denne saken som man fokuserer på i resten av episodene som det også er litt krutt i. Det blir også denne gangen et sett med folk som du på nytt må finne ut om du kan stole på til en hver tid, utenom Bauer da, for han er alltid på riktig side. Tempoet er også høyere i denne sesongen og man har skrudd det hele til et par knepp fra første sesong. Man får flere situasjoner som man tror det blir vanskelig å komme seg ut av, som viser seg å være en løsning på likevel. Det blir det mye spenning av. Her får man være del av det amerikanerne frykter mest etter 11 september, nemlig terror. Noe av dette er kanskje litt vel typisk til tider, men ting er såpass bra gjennomført at man føler at man kommer unna med det. La oss håpe at bare folk ser på dette som reinspikka underholdning og ikke får fremmedfrykt for folk fra ‘islamske’ land. Denne andre sesongen er en grei fortsettelse på det første kapittelet. Man har klart å utvikle dette og også denne gangen får en mye spenning og underholdning med på kjøpet. Det hele er blitt enda mer voldsomt på alle plan. Særlig realistisk er et jo ikke slik Jack Bauer blir herset med i disse 24 timene. Det blir i alle fall mye dramatikk ut av dette. For noen kan det kanskje bli for mye av det gode, men jeg vil tro at de fleste vil sette bra pris også på denne andre sesongen. Man viser her at dette konseptet tålte enda en sesong og mange flere er det jo blitt. det ser ut som om folket liker dette og jeg satte ganske bra pris på det jeg også selv om det ikke er blant det aller beste jeg har sett på TV-formatet. Serien har dog en intrikat historie og hendelsesforløp som trekker noe opp at ting ikke er så rett frem som man kanskje kunne anta på forhånd i en spenningsserie. Her får man se alt bak teppet på alle plan av denne terrorsaken fra 'folk på gulvet' og helt opp til presidenten i USA. Det er bra å se at man har greid å få progresjon fra første sesong og dette andre avsnittet er vell så godt som det første. |
||||