| Logo
Anmeldelse av Menn som hater kvinner [ Män som hatar kvinnor ] - Film (2009)
Film: Män som hatar kvinnor (2009)
Kategori: Thriller, Kriminal
Land: Sverige
Regi: Niels Arden Oplev
Spilletid: 152 min
Datoer:
| 2009-03-13 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 4.8 av 6
Keyword: Datamaskin, Bok, Hacker

Serie: Millennium
| The Girl in the Spider's Web (2018) | The Girl with the Dragon Tattoo (2011) | Menn som hater kvinner (2009) | Jenta som lekte med ilden (2009) | Luftslottet som sprengtes (2009)

Andre kritikkratinger fra media:
Menn som hater kvinner
  B.T. (Danmark)
  Cinemazone
  NRK
  Jyllands-Posten
  Berlingske Tidene ( Berlingske.dk )
  Politiken ( Politiken (Danmark) )
  Hjemmekino.no
  Lyd og bilde ( Lydogbilde.no )
  StudVest
  Altaposten
  Ranablad
  f-b.no ( Fredrikstad Blad )
  AN.no ( Avisa Nordland )
  TA.no ( Telemarksavisa )
  BA ( Bergens Avisen (ba.no) )
  Filmfront
  Filmnytdvd.dk
  Side2
  Natt&Dag
  Film-nyt.dk
  FilmMagasinet
  Dagsavisen
  BT ( Bergens Tidene )
  Filmz.dk
  Adressa ( Adressavisen )
  VG ( Verdens Gang )
  Filmdagbok.no
  Cinemablend.com
  Cinerama.no ( Cinerama )
  Ekstra Bladet (Danmark)
  Filmbyen.no ( Filmbyen )
  Dagbladet
  Stavanger Aftenblad ( Aftenbladet.no )
  NRK P3 - Filmpolitiet
  Aftenposten
Ratinger fra Filmkikk-Redaksjonen
  Tore [2009-09-15]
  Pål [2009-12-29]
  Øyvind [2024-03-09]
  Kristine [2009-12-29]
  Torstein [2023-01-24]
Tips oss om manglende kritikk på filmen:
AnmeldelselinkKarakterSkala
| |

Andre anmeldelser på filmen: (2)
[2009-09-26] - Spennende og godt gjennomført av Pål
[2009-12-29] - Typisk krim av Kristine



Anmeldelsen:

Svensk krim kan nesten ikke gjøres bedre

Publisert: [ 12. Juli 2014 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Ingress:

Mikael Blomkvist er en idealistisk journalist. Han driver gravende journalistikk. Han har akkurat tapt en rettsak i det filmen starter, fordi han har skrevet usanne rykter om forretningsmannen Hans-Erik Wennerström. Det gjør at han må trekke seg ut av avisen han skriver for da folket ikke har tiltro til ham lenger. Lisbeth Salander er researcher og en meget dyktig en sådan. Hennes metoder er derimot meget tvilsomme da hun bruker datahacking som sin måte å skaffe seg opplysninger på. Hun er leid inn for å ta en bakgrunnssjekk på Mikael Blomkvist av Henrik Vanger. Salander tror noen har lokket Blomkvist i en felle. Henrik Vanger tilkaller så Mikael Blomkvist for å skrive en biografi om Vangerkonsernet. I tillegg får han forsøke å løse en gammel mordgåte fra 1965. Harriet Vanger forsvant da sporløst og ingen har funnet liket hennes ennå. Blomkvist aksepterer oppdraget da han ikke har annet å gjøre. Men jo mer Mikael Blomkvist graver i Vangerfamiliens fortid, jo mørkere ting finner han. Etter hvert finner han også ut at det finnes noen som ikke vil at han skal grave for dypt. Etter hvert møttes også Lisbeth Salander og Mikael Blomkvists stier. Sammen kaster de seg inn i den farlige jakten på sannheten om Harriet Vanger...

Anmeldelse:

Boken, med samme navn som filmen, som filmen baserer seg på hadde en eventyrlig suksess. Boken er blant de aller mest solgte svenske bøkene noensinne. Jeg har også nettopp lest boken og må si at den er krim og forøvrig roman av ypperste kvalitet. Filmen starter helt likt som boken med at Henrik Vanger får en innrammet tørket blomst i posten. Filmversjonen setter deg raskt inn i hovedkarakterene. Allerede tre minutter inn i filmen hr vi fått flyktig presentert de viktige rollefigurene.

Interessant kvinneskikkelse med bein i nesen
Lisbeth Salander lever et komplisert liv. Hun er funnet umyndig fordi hun har hatt problemer med sosial omgang, en voldelig fortid og fordi hun ikke vil la seg utrede av psykiatere. I det filmen begynner får Lisbeth ny verge. Han er en veldig annerledes type enn hennes tidligere verge og vil ta kontroll over økonomien hennes og krever at hun ikke kan disponere sine egne penger og må drøfte alle nye innkjøp med ham. Lisbeth er en sped ung jente som ser ut som hun er yngre enn det hun virkelig er. Men hun er tøff som få og har et Gother-aktig utseende som frastøter seg mange.

Filmen bygges opp litt mer som standard krim enn boken
Filmen er mer presentert som litt mer standard krim. Boken er litt mer sofistikert i måten den forteller historien på, men filmen har bygget opp handlingen slik at den hele veien føles spennende å følge og slik at fremdriften blir større enn den er i begynnelsen av boken. Man får mange detaljer i filmen som hentyder på ting som gir deg hint om det som skal komme. Imidlertid føler man at man igjenopplever boken mens man ser filmen. Det er jo også slik at boken ikke er den letteste å filmatisere på grunn av ar alt skjer over et tidsrom på over et år og ting i begynnelsen ikke glir så lett. Det tar litt tid i boken før man føler at man får den riktige krimfølelsen, men i filmen er den tilstede fra første stund. Jeg må også berømme filmen for karakteroppbygningen. Rollefigurene er akkurat som man føler at de var i boken. Man har dog tatt seg noen snarveier for å koble raskere sammen møtet mellom Salander og Blomkvist.

Ubehagelig sannhet om Vangerfamilien
Som i boken er filmen også veldig voldsom. Det handler som filmens tittel antyder om menn som hater kvinner. Vi får tidlig i filmen se at Lisbeth Salander blir seksuelt missbrukt av sin verge, og dette er en av mennene som utnytter kvinner. Resten skal jeg ikke avsløre, men det kommer frem en rekke ubehagelige sannheter underveis i etterforskningen av Harrietsaken.

Mørk vri på et klassisk mysterium
Selve mysteriet er intrikat nok og ligner litt på det man finner i en rekke krimbøker. Noen er sporløst borte og man vet ikke hva som egentlig er det er ikke funnet noe lik. Alle tenkelige og utenkelige scenarioer er gått igjennom, men Blomkvist er hyret inn til å få friske øyne på saken. Det vi får oppleve i løpet av denne filmen som gjør historien mer spesiell er at sannheten er mye mer mørk enn det man vanligvis får. Man kan si at filmen i voldsomhet heller mest mot eksempelvis 'Varg Veum - Falne engler', for å sammenligne med en av våre norske filmkrimskatter. Man finner også bibelske referanser som en del av mysteriet, men utenom at det blir like komplisert som NRKs suksessserie Mammon.

Oppsummering
Filmen er lang og god akkurat som boken. Scenene og bildene er både kalde og mørke i filmen. Vi blir på den måten satt inn i den ubehagelige atomsfæren. Musikken er også svært kjølig og litt småubehagelig mystisk. Filmen føles veldig solid i alle ledd. Dette er svensk krim på sitt beste. Det er imponerende å presse inn nesten hele boken på under to timer og tyve minutter. Alle de mest intense delene av boken er brukt mest tid på i filmen. Filmen er nesten så god den kan være hele veien. Her klager man ikke på noe. Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen med de to neste filmene i Millenniumstrilogien.

Filmkikk.no © Filmkikk 2025

Filmkikk på facebook

Filmkikk på Instagram

Vår personværnerklæring (GDPR)