Anmeldelse av Mike og Dave Trenger Damer - Film (2016)

Indiewire.com
  NRK P2
  Moovy.dk
| |

Banal komedie med forsøk på å sjokkere

Publisert: [ 28. Desember 2016 ]

Brødrene Mike and Dave er midt i 20 årene og skal i bryllup til sin kjære søster Jeanie. Men de får ikke dra alene siden de pleier å ødelegge alle familietilstelninger opp igjennom årenes løp. Foreldrene deres bestemmer derfor at de må ha med hver sin date som skal holde dem i ørene. Det løser de med å utlyse dateutfordringen på sosiale medier.

Kort tid etter melder 6000 jenter seg og da melder også et talkshow interessen for de to brødrene. De to bestevenninnene Alice og Tatiana ser dem på TV og setter igang litt av en manøver for å bli valgt med på tur til Hawaii der bryllupet skal stå. Men jentene er minst like ville som Mike and Dave, selv om de later som de er snille piker. I begynnelsen går ting ganske bra, men gutta med sine dater gjør dette bryllupet til en tilstelning ingen vil glemme på både godt og ondt...

Jeg visste ikke hva jeg kunne forvente på forhånd da jeg satte meg ned for å se og vurdere denne filmen. Mitt første møte med filmen var både småpinlig, banalt og svært hormonelt. Jeg merket raskt at dette ikke var en film for min målgruppe. Dette frir helt klart til tenåringer mellom 15 og 19 år. Som unge ofte gjør blir det eksperimentert med diverse rusmidler også.

Vitsene er svært variable. Det er noen små poenger som bringer frem litt latter hos meg, men i det store og det hele blir det for mye banal humor som ofte er svært sexfiksert. Med andre ord kan alle pripne unge og gamle holde seg unna denne filmen og dette er heller ikke en film man ser sammen med foreldre. Men den jevne videregåendelev synes sikkert dette er grei skuring.

Skuespillet er ikke filmens store styrke. Det blir mye overspilling og noen rollefigurer som ikke er særlig smarte og sier og gjør veldig mye dumt. Ting glir dog helt okei til å være en simpel komedie. Zac Efron (High School Musical og Bad Neighbours) er filmens store stjerne og begynner å få et større og større navn i Hollywood. Derimot er dessverre ikke denne filmen noe han vil bli husket for i ettertiden, men vil nok være noe Efron vil se uansett hva jeg vil si og mene om filmen.

Jeg som ‘gammel’ mann er nok ikke den rette til å vurdere denne filmen. Jeg har dog sett veldig mye film og jeg føler jeg klarer å vurdere filmer jeg ikke liker også. For min del var dette svært variabelt, men i det store og det hele veldig midt på treet. For meg var dette en typisk formelfilm som aldri gir meg noe nytt, men som nok vil være okei underholdning for målgruppen for filmen. Dette er en banal komedie med litt småromantisk vri og mye humor ned i underbukseland. Jeg ruller en litt forsiktig treer på terningen for et trygt valg om man liker banale og sexfikserte komedier med unge og ‘dumme’ folk som forsøker å sjokkere oss.