Anmeldelse av Zootropolis - Film (2016)

Wall Street Journal
  Anders
  Kris
| |

Disney overrasker stort med denne godbiten av en klassiker!

Publisert: [ 4. April 2017 ]

Vi møter den lille kaninen Judy Hopps som har et enormt pågangsmot og vilje til å bli det hun alltid har drømt om. Nemlig en håndhever av loven i storbyen, Zootropolis. For vesle Judy går politiskolen som en lek og hun fullfører som beste elev og med en fribillett til sentrumsstyrken i Zootropolis. Men i storbyen er alt mye tøffere enn hun hadde sett for seg og det er ikke bare, bare å komme inn i det røffe mannsdominerte miljøet med de største dyrene i alle de viktige rollene. Hun blir dermed satt til alt drittarbeidet fordi sjefen hennes undervurderer henne, men en dag får hun en unik mulighet. Hun blir satt på et viktig oppdrag om å finne en forsvunnet oter og med seg på laget får hun den motvillige svindlerreven Nick Wilde. Da spørs det bare om de klarer å løse det intrikate mysteriet som byen sliter med på bare små 48 timer...

Denne anmiasjonesfilmen er noe av det beste jeg har sett fra Disney alene på lange. Vil si dette virkelig hadde Pixar-kvalitet over seg og er noe av det aller ypperste Disney har avlet innen dataanimasjon. Får vi lik kvalitet på Disneys anmasjonsteam i tiden fremover, kan vi bare glede oss til hver eneste film. Dette var i alle fall en fest av dimensjoner.

For det første ser filmen utrolig bra ut i alle ledd i både animasjon, teksturer og detaljnivå i filmens bakgrunner. Alle rollefigurene har sin egen sjarme og føles veldig gjennomarbeidet. For det andre er hovedrollefigurene bokstavelig talt et usannsynlig kult team, med en søt men modig kanin og en lur rev. De har flere sider enn vi først aner og fremstår som kompliserte rollefigurer som også er svært interessante å følge med stor karakterutvikling.

Filmen er aktuell som bare det og trekker mange paralleller til vår verden med alt i fra kvinnekamp og ellers folkegrupper som blir satt i bås. Historien i filmen er helt fantastisk bra laget. Den er passe kompleks og helt uforutsigbar, slik en snedig og perfekt film skal være. Digger måten filmen begynner på og alle de små detaljene som gjør plottet til et real mysterium der det er vanskelig å gjette hvem som står bak til slutt.

Det å få en storby fullt av dyr virket som noe jeg tenkte ikke kom til å bli bra, men slik det er gjennomført i denne filmen er det så perfekt som det kan få bli. Elsker at filmen viser de mange forskjellige dyrene som bor i samme by med både ulike egenskaper, størrelse og måte å leve på. Det er de små detaljene som viser hvordan både mus og giraffer kan leve i samme by og benytte samme fremkomstmiddel. Filmen viser oss at også små individer kan spille en viktig rolle i et stort mangfold.

Humoren i filmen er også svært artig og fungerer som et ekstra velsmakende krydder. Det er flere scener som fremkaller latter hos undertegnede som den episke scenen i byråkratimøllen med lange køer og dovendyr som betjening. Den scenen er jo en parodi på virkeligheten slik det føles på slike kontorer der man venter på viktige papirer. Ellers blir det mye spill på motsetninger i humoren og rollefigurer som ikke er som vi forventer de skal være.

Dette var en film som overrasket meg veldig positivt. Den blåste meg av banen og jeg synes med at dette er en av de beste Disney-filmene jeg har sett på lenge. Her ‘nailet’ virkelig Disney en animasjonsfilm. ‘Zootropolis’ gjør det ikke bare bra som animasjonsfilm, den er også en utrolig solid film i konkurranse med det beste som blir laget fra Hollywood, både når det gjelder originalitet og historie. Dette fortjener å bli en real Disney-klassiker. Jeg har ikke annet å si enn at dette er noe du bør se, liten som stor!