Anmeldelse av SVK - Store Vennlige Kjempe - Film (2016)

6.3 IMDB ( Internet Movie Database )
  Kris
| |

[2016-08-04] - Pen Roald Dahlsk filmatisering av Tore

Eventyrlig kjempeunderholdning fra Spielberg

Publisert: [ 2. Juni 2017 ]

Filmen byr på en eventyrlig atmosfære som mange fantasy-elskere vil trykke til sitt bryst. Du får en verden med en liten kjempe på bare 8 meter og hans større uvenner på over 20 meters høyde. SVK er en drømmeblåserkjempe og fanger drømmer og hver kveld deler han ut drømmer til både små og store verden over. Når SVK er ute på drømmeblåsing en kveld blir han sett av den lille jenta Sofie. Det gjør at han blir redd for å bli avslørt og kidnapper henne med tilbake til kjempeland.

Sofie er redd for å bli spist, men SVK er heldigvis en Stor Vennlig Kjempe og spiser bare grønnsaker. Da er det verre med hans andre artsfrender som hver natt drar til forskjellige verdenshjørner og spiser mennesker mens de sover. Sofie får en virkelig øyeåpner om hvor grusomme kjempene er. Men hva kan vel en liten pike gjøre av forskjell mot 20 meter høye monstre?

Jeg er stor Roald Dahl-fan og har nylig lest SVK, og da hører det på sin plass å også se filmen etterpå. SVK er ikke den mest kjente av Roald Dahls bøker, men likevel et temmelig kult eventyr som underholder for mer enn bare barn. Synes det var litt kult at selveste Steven Spielberg plukket opp boken for å lage film av den.

Elsket boken og håpet at filmen skulle innfri mine forhåndforhåpninger. Det første som møter meg i filmen er svært lovende. Dessverre er filmen akkurat litt for lang og strekkes litt ut. Om filmen hadde holdt seg til 90 minutter tror jeg filmen kunne vært enda litt mer intens og samtidig like innholdsrik. Du trenger ikke ha lest boken for å se filmen, men boken er ikke lang og får raskt igjen for tiden du investerer i gleden boken gir.

Kan avsløre at alle de store øyeblikkene fra boken er med i filmen. Samtidig er noe gjort litt om på, men jeg må si at alle de nye scenene som Spielberg gir oss for å spe ut filmen, ikke er av de svakere innslagene i filmen. Og det sier jeg ikke bare fordi jeg er en bokorm, fordi jeg elsker film enda mer, og er samtidig en hund etter Steven Spielberg-filmer. Jeg elsket at filmen oss deg den rette eventyrfølelsen, uten å blir for ‘barnslig’. Det er også litt humor med i filmen, men den kunne filmskaperne jobbet mer med.

Visuelt sett er filmen ganske lovende, men selv om filmteknikken og effektmakeriet er kommet ganske langt per dags dato, men likevel mangler det litt for at dette virkelig skulle glimre. Det mangler litt enda for å skape troverdig CGI for å blåse liv i kjempene. Likevel er jeg brukbart fornøyd med hvordan SVK ser ut, og han fungerer godt nok som frontfigur i filmen, men jeg skulle ønske jeg ble blåst mer i bakken av datateknikken.

Kjenner igjen at dette er en Steven Spielberg-film. Dette minner litt om magien som jeg fikk første gang jeg så ‘E.T.’, bare at dette verken er en sci-fi-film eller like vellykket hele veien som Spielbergs beste barnefilm. Det er noe med de små og store øyeblikkene med stemning som bygges opp underveis. Den gamle filmskaperen har ikke glemt gamle kunster helt, men er noe rusten i teknikken. Det gjør at han leverer en film som har rom for en del forbedringer. Med på laget er også mesteren John Williams gir oss en filmmusikk som er en blanding mellom ‘Home Alone’-musikken og noe generisk Williamsk. I mine øyne er ikke musikken helt perfekt og skiller seg ikke nok ut, men fungerer dog i filmen.

Alt i alt er jeg brukbart fornøyd med Spielbergs Roald Dahl-filmatisering. Dette er en film som jeg tror folket vil sette stor pris på. Filmen er visuelt pen, men selv om tidvis bildene ser drømmeaktig gode nok ut, klarer ikke filmen å holde på drømmeillusjonen hele veien. Gromstemningen holder med andre ikke hele veien. Det blir noen skår i gleden, men jevnt over leverer filmen nok til at jeg underholdes godt av den.

Fikk med meg at filmen ikke ble den suksessen som filmskaperne og de høye herrer i Hollywood ønsket, men det tror jeg beror på at boken ikke er noe folk flest har et forhold til. Til tross for dette, så føler jeg at du trygt kan plukke opp denne filmen for en fin filmkveld sammen med barna eller andre venner. Du kommer garantert ikke til å angre om du har et stort hjerte for eventyrlig stemningsskapende evenyrfortellinger.